تفسیر قرآن: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
(ایجاد مقاله) |
جز (پیونددهی+جزئی) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{قرآن۲}} | {{قرآن۲}} | ||
در یک دستهبندی ساده و کلی، مطالعات قرآنی را میتوان به دو بخش «مطالعهٔ سنتی» و «مطالعهٔ مدرن» دستهبندی کرد. مطالعه سنتی حدود هزار سال در جهان اسلام حاکم بوده که در کتابی چون «الاتقان فی علوم القرآن» از جلال الدین سیوطی به صورت چکیده و دائرة المعارفی اینگونه تألیفات و نظریات عالمان گزارش شده است. در حالی که توجه به مطالعات روش مند فقط در حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد.{{پنک|عباسی|۱۳۹۶|ص=۴۶}} | در یک دستهبندی ساده و کلی، مطالعات [[قرآن|قرآنی]] را میتوان به دو بخش «مطالعهٔ سنتی» و «مطالعهٔ مدرن» دستهبندی کرد. مطالعه سنتی حدود هزار سال در [[جهان اسلام]] حاکم بوده که در کتابی چون «الاتقان فی علوم القرآن» از [[جلال الدین سیوطی]] به صورت چکیده و دائرة المعارفی اینگونه تألیفات و نظریات عالمان گزارش شده است. در حالی که توجه به مطالعات روش مند فقط در حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد.{{پنک|عباسی|۱۳۹۶|ص=۴۶}} | ||
الگویی سنتی برای تفسیر قرآن وجود دارد که مطابق آن تفاسیر به دو دستهٔ اصلی «تفسیر به مأثور» و «تفسیر به رأی» (یا «تفسیر اجتهادی») تقسیمبندی میگرد. اغلب تفاسیر در دسته دوم قرار | الگویی سنتی برای تفسیر قرآن وجود دارد که مطابق آن تفاسیر به دو دستهٔ اصلی «تفسیر به مأثور» و «تفسیر به رأی» (یا «تفسیر اجتهادی») تقسیمبندی میگرد. اغلب تفاسیر در دسته دوم قرار میگیرند. تفاسیر دسته دوم نیز به دو گروه «جایز/ممدوح» و «باطل/مذموم» تقسیمبندی میگردند.{{پنک|عباسی|۱۳۹۶|ص=۴۶}} | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == |
نسخهٔ ۲۴ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۰:۱۳
قرآن |
---|
در یک دستهبندی ساده و کلی، مطالعات قرآنی را میتوان به دو بخش «مطالعهٔ سنتی» و «مطالعهٔ مدرن» دستهبندی کرد. مطالعه سنتی حدود هزار سال در جهان اسلام حاکم بوده که در کتابی چون «الاتقان فی علوم القرآن» از جلال الدین سیوطی به صورت چکیده و دائرة المعارفی اینگونه تألیفات و نظریات عالمان گزارش شده است. در حالی که توجه به مطالعات روش مند فقط در حدود ۱۰۰ سال قدمت دارد.[۱]
الگویی سنتی برای تفسیر قرآن وجود دارد که مطابق آن تفاسیر به دو دستهٔ اصلی «تفسیر به مأثور» و «تفسیر به رأی» (یا «تفسیر اجتهادی») تقسیمبندی میگرد. اغلب تفاسیر در دسته دوم قرار میگیرند. تفاسیر دسته دوم نیز به دو گروه «جایز/ممدوح» و «باطل/مذموم» تقسیمبندی میگردند.[۱]
ارجاعات
- ↑ ۱٫۰ ۱٫۱ عباسی ۱۳۹۶، ص. ۴۶.
منابع
- عباسی، مهرداد (۱۳۹۶). «روششناسی پژوهشهای قرآنی در دوره جدید». اطلاعات حکمت و معرفت (۱).