معتزله: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
(ایجاد مقاله) |
جز (پیونددهی) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{اسلام}} | {{اسلام}} | ||
مکتب '''معتزله''' یا '''اعتزال'''، بزرگترین و مهمترین طریقهٔ کلامی است که در قرون دوم تا چهارم هجری طرفداران زیادی از متکلمان آزاداندیش و خردگرا داشت. این جنبش حاصل ترجمه فلسفه یونان و سریان و ایران به زبان عربی و آشنایی مسلمانان و بویژه متکلمان با آن بود.{{پنک|فضائی|۱۳۵۳|ص=۷۵۰}} | مکتب '''معتزله''' یا '''اعتزال'''، بزرگترین و مهمترین طریقهٔ [[کلامی]] است که در قرون دوم تا چهارم هجری طرفداران زیادی از متکلمان آزاداندیش و خردگرا داشت. این جنبش حاصل ترجمه [[فلسفه یونان]] و سریان و ایران به زبان عربی و آشنایی مسلمانان و بویژه متکلمان با آن بود.{{پنک|فضائی|۱۳۵۳|ص=۷۵۰}} | ||
نظریات مختلفی در علت نامگذاری این مکتب به اعتزال وجود دارد که نظر اول محتملترین است:{{پنک|فضائی|۱۳۵۳|ص=۷۵۱}} | نظریات مختلفی در علت نامگذاری این مکتب به اعتزال وجود دارد که نظر اول محتملترین است:{{پنک|فضائی|۱۳۵۳|ص=۷۵۱}} | ||
# چون واصل بن عطا، بنیانگذار مکتب اعتزال به علت داشتن عقیده تازه در توجیه مفهوم «ایمان و کفر» از استادش حسن بصری عزلت گزید. | # چون واصل بن عطا، بنیانگذار مکتب اعتزال به علت داشتن عقیده تازه در توجیه مفهوم «ایمان و کفر» از استادش حسن بصری عزلت گزید. | ||
# رفتار معتزله در آغاز مانند زاهدان و گوشهگیران بود. گلدزیهر مستشرق آلمانی در کتاب خود با عنوان «العقیدة و الشریعة فی الاسلام» این نظر را تأیید کرده است. | # رفتار معتزله در آغاز مانند زاهدان و گوشهگیران بود. گلدزیهر مستشرق آلمانی در کتاب خود با عنوان «العقیدة و الشریعة فی الاسلام» این نظر را تأیید کرده است. | ||
# قول شیعه مبنی بر کنارهگیری معتزله از پیروی علی بن ابی طالب. ابو خلف اشعری قمی این نظر را مطرح کرده است. | # قول [[شیعه]] مبنی بر کنارهگیری معتزله از پیروی [[علی بن ابی طالب]]. ابو خلف اشعری قمی این نظر را مطرح کرده است. | ||
== ارجاعات == | == ارجاعات == |
نسخهٔ ۲۵ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۱:۳۳
از سلسله مقالات دربارهٔ: |
اسلام |
---|
مکتب معتزله یا اعتزال، بزرگترین و مهمترین طریقهٔ کلامی است که در قرون دوم تا چهارم هجری طرفداران زیادی از متکلمان آزاداندیش و خردگرا داشت. این جنبش حاصل ترجمه فلسفه یونان و سریان و ایران به زبان عربی و آشنایی مسلمانان و بویژه متکلمان با آن بود.[۱]
نظریات مختلفی در علت نامگذاری این مکتب به اعتزال وجود دارد که نظر اول محتملترین است:[۲]
- چون واصل بن عطا، بنیانگذار مکتب اعتزال به علت داشتن عقیده تازه در توجیه مفهوم «ایمان و کفر» از استادش حسن بصری عزلت گزید.
- رفتار معتزله در آغاز مانند زاهدان و گوشهگیران بود. گلدزیهر مستشرق آلمانی در کتاب خود با عنوان «العقیدة و الشریعة فی الاسلام» این نظر را تأیید کرده است.
- قول شیعه مبنی بر کنارهگیری معتزله از پیروی علی بن ابی طالب. ابو خلف اشعری قمی این نظر را مطرح کرده است.
ارجاعات
- ↑ فضائی ۱۳۵۳، ص. ۷۵۰.
- ↑ فضائی ۱۳۵۳، ص. ۷۵۱.
منابع
- فضائی، یوسف (۱۳۵۳). «تحقیق در فلسفهٔ کلامی معتزله». گوهر (۲۰).