معتزله: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
جز (پیونددهی) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۲: | خط ۲: | ||
مکتب '''معتزله''' یا '''اعتزال'''، بزرگترین و مهمترین طریقهٔ [[کلامی]] است که در قرون دوم تا چهارم هجری طرفداران زیادی از متکلمان آزاداندیش و خردگرا داشت. این جنبش حاصل ترجمه [[فلسفه یونان]] و سریان و ایران به زبان عربی و آشنایی مسلمانان و بویژه متکلمان با آن بود.{{پنک|فضائی|۱۳۵۳|ص=۷۵۰}} | مکتب '''معتزله''' یا '''اعتزال'''، بزرگترین و مهمترین طریقهٔ [[کلامی]] است که در قرون دوم تا چهارم هجری طرفداران زیادی از متکلمان آزاداندیش و خردگرا داشت. این جنبش حاصل ترجمه [[فلسفه یونان]] و سریان و ایران به زبان عربی و آشنایی مسلمانان و بویژه متکلمان با آن بود.{{پنک|فضائی|۱۳۵۳|ص=۷۵۰}} | ||
== نامگذاری == | |||
نظریات مختلفی در علت نامگذاری این مکتب به اعتزال وجود دارد که نظر اول محتملترین است:{{پنک|فضائی|۱۳۵۳|ص=۷۵۱}} | نظریات مختلفی در علت نامگذاری این مکتب به اعتزال وجود دارد که نظر اول محتملترین است:{{پنک|فضائی|۱۳۵۳|ص=۷۵۱}} | ||
# چون واصل بن | # چون [[واصل بن عطا]]، بنیانگذار مکتب اعتزال به علت داشتن عقیده تازه در توجیه مفهوم «ایمان و کفر» از استادش [[حسن بصری]] عزلت گزید. | ||
# رفتار معتزله در آغاز مانند زاهدان و گوشهگیران بود. گلدزیهر مستشرق آلمانی در کتاب خود با عنوان | # رفتار معتزله در آغاز مانند [[زاهد|زاهدان]] و گوشهگیران بود. گلدزیهر مستشرق آلمانی در کتاب خود با عنوان «[[العقیدة و الشریعة فی الاسلام]]» این نظر را تأیید کرده است. | ||
# قول [[شیعه]] مبنی بر کنارهگیری معتزله از پیروی [[علی بن | # قول [[شیعه]] مبنی بر کنارهگیری معتزله از پیروی [[علی بن ابیطالب]]. [[ابوخلف اشعری قمی]] این نظر را مطرح کرده است. | ||
== ارجاعات == | == پانویس == | ||
=== ارجاعات === | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
== منابع == | === منابع === | ||
{{آغاز منابع}} | {{آغاز منابع}} | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = گوهر | عنوان = تحقیق در فلسفهٔ کلامی معتزله | نام = یوسف | نام خانوادگی = فضائی | تاریخ = 1353 | شماره = 20}} | * {{یادکرد ژورنال | ژورنال = گوهر | عنوان = تحقیق در فلسفهٔ کلامی معتزله | نام = یوسف | نام خانوادگی = فضائی | تاریخ = 1353 | شماره = 20}} |
نسخهٔ ۱۱ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۶:۲۸
از سلسله مقالات دربارهٔ: |
اسلام |
---|
مکتب معتزله یا اعتزال، بزرگترین و مهمترین طریقهٔ کلامی است که در قرون دوم تا چهارم هجری طرفداران زیادی از متکلمان آزاداندیش و خردگرا داشت. این جنبش حاصل ترجمه فلسفه یونان و سریان و ایران به زبان عربی و آشنایی مسلمانان و بویژه متکلمان با آن بود.[۱]
نامگذاری
نظریات مختلفی در علت نامگذاری این مکتب به اعتزال وجود دارد که نظر اول محتملترین است:[۲]
- چون واصل بن عطا، بنیانگذار مکتب اعتزال به علت داشتن عقیده تازه در توجیه مفهوم «ایمان و کفر» از استادش حسن بصری عزلت گزید.
- رفتار معتزله در آغاز مانند زاهدان و گوشهگیران بود. گلدزیهر مستشرق آلمانی در کتاب خود با عنوان «العقیدة و الشریعة فی الاسلام» این نظر را تأیید کرده است.
- قول شیعه مبنی بر کنارهگیری معتزله از پیروی علی بن ابیطالب. ابوخلف اشعری قمی این نظر را مطرح کرده است.
پانویس
ارجاعات
- ↑ فضائی ۱۳۵۳، ص. ۷۵۰.
- ↑ فضائی ۱۳۵۳، ص. ۷۵۱.
منابع
- فضائی، یوسف (۱۳۵۳). «تحقیق در فلسفهٔ کلامی معتزله». گوهر (۲۰).