بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

ابوحیان توحیدی: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ابرابزار)
 
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''علی بن محمد بن عباس''' مشهور به ابوحیان توحیدی از ادیبان و فیلسوفان سده چهارم ه.ق بود.
'''علی بن محمد بن عباس''' مشهور به '''ابوحیان توحیدی''' از ادیبان و فیلسوفان سده چهارم ه‍.ق بود. او را فاسدالعقیده و زندیق و برخی صحیح العقیده دانسته‌اند. به هر روی وی به خاطر عقایدش، مورد تعقیب حکومت‌های مسلمان قرار گرفته و مدتی از زندگی خود را مخفیانه گذرانده است.


== زندگی ==
== زندگی ==
علی بن محمد بن عباس مشهور به ابوحیان توحیدی، اصالتا [[شیراز|شیرازی]] و بنابر اقوال دیگر، [[نیشابور|نیشابوری]]، [[واسط|واسطی]] یا [[بغداد|بغدادی]] بود. [[محب‌الدین بن نجار]] درباره او گفته است که وی «صحیح العقیده» بود اما متأخرین او را [[زندیق]] دانسته‌اند. ابن‌خلکان او را بد اعتقاد بود و مهلبی وزیر، او را نفی کرد، و در خریده آمده است که او کذاب و قلیل الدین و الورع است، و صاحب ابن عباد به بعض اسرار و خفایای او آگاه گشت و در صدد کشتن او برآمد و او بگریخت و بار دیگر وزیر مهلبی خواست او را بگیرد و او فرار کرد و خود را پنهان ساخت و تا گاه مرگ در اختفاء می‌زیست. ابن جوزی در تاریخ خود گوید زنادقه اسلام سه تن باشند: ابن راوندی و ابوحیان توحیدی و ابوالعلاء معری، و بدتر از این سه ابوحیان است چه آندو زندیقی آشکار بودند و او زندقه خویش نهان می‌داشت. صاحب روضات گوید او از شاگردان سهیمهٔ الرمانی و جاحظی المسلک است، و یاقوت حموی گوید: ابوحیان متفنن در همه علوم بود از نحو و لغت و شعر و ادب و فقه و کلام [بر مذهب معتزله] و شیخ صوفیه و فیلسوف ادبا و ادیب فلاسفه و امام بلغا بود، و بازگوید: و کان فرد الدنیا الذی لا نظیر له، یتشکی من زمانه و یبکی فی تصانیفه علی حرمانه. وقتی او به ری رفت صحبت ابوالفضل بن العمید و صاحب بن عباد دریافت و آن دو وزیر، پسند خاطر او نیفتادند و در مثالب آن دو کتابی نوشت و لکن از دو وزیر صمصام الدوله یعنی ابن سعدان (متوفی ۳۷۵) و عبدالله بن عریض شیرازی احسان و عنایت دید. اوراست: رد ابن جنی در شعر متنبی؛ کتاب المحاضرات و المناظرات؛ کتاب الامتاع و الموآنسهٔ در دو جلد؛ کتاب الحنین الی الاوطان؛ کتاب تقریظ الجاحظ؛ کتاب البصائر و الذخائر در ده مجلد؛ کتاب الصدیق و الصداقهٔ؛ کتاب المقامات؛ کتاب مثالب الوزیرین (ابی الفضل بن عمید و صاحب ابن عباد؛) الاشارات الالهیهٔ؛ الزلفهٔ؛ کتاب المقابسات (چاپ بمبئی و قاهره؛) ریاض العارفین؛ الحج العقلی؛ رساله فی اخبار الصوفیه؛ رسالهٔ بغدادیه؛ رسالهٔ فی زلات الفقهاء. حاجی خلیفه دو کتاب دیگر از او نام می‌برد. یکی الاقناع و دیگر بصائر القدما و بشائر الحکما و شاید الاقناع همان کتاب الامتاع و بصائر القدما همان بصائر و ذخائر باشد والله اعلم. وفات او به سال ۳۸۰ بوده است و صاحب روضات گوید در یکی از تواریخ معتبره شیراز دیدم که وفات او در سال ۳۶۰ بود و مدفن او به درب خفیف جنب مزار شیخ کبیر و بر لوح مرقد او این عبارت منقور است: هذا قبر ابی حیان التوحیدی . انتهی. این گفته بر اساسی نیست چه ابن قفطی در باب اخوان الصفا و خلان الوفا می‌گوید در ۳۷۳ وزیر صمصام الدولهٔ بن عضدالدوله در امر اخوان الصفا از او سؤالی کرده است. و از مدارکی که یاقوت در معجم الادبا بدست می‌دهد بر می‌آید که او تا رجب سال ۴۰۰ نیز حیات داشته و بیش از هشتاد سال زندگانی کرده است ونزد ابی سعید سیرافی و علی بن عیسی رمانی تحصیل علم و ادب کرده و فقه شافعی را از ابی حامد مروزی و ابیبکر شافعی فراگرفته و نیز در دروس یحیی بن عدی و ابوسلیمان محمد بن طاهر منطقی حضور یافته است و باز گویند در آخر عمر کتابخانه خویش بسوخت و علت آن چنان‌که خود گوید عدم توجه بغدادیان در مدت بیست سال اقامت او به بغداد بدو بوده است و در مقدمه کتاب الصداقه و الصدیق گوید همه مردم بغداد از او دوری می‌جستند. و در نسبت او به توحیدی گفته‌اند یکی از اجداد او خرمای معروف به توحید می‌فروخته و بعضی گویند منسوب به اهل العدل و التوحید لقب معتزله است و باز کتابی به نام التذکرة التوحیدیه به وی نسبت کرده‌اند که ظاهراً در چند مجلد بوده است و گویند وزن مرکبی که او در تصانیف خود بکار برد چهارصد رطل برآمده است<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=ابوحیان توحیدی}}</ref>
علی بن محمد بن عباس مشهور به ابوحیان توحیدی، اصالتاً [[شیراز|شیرازی]] و بنابر اقوال دیگر، [[نیشابور|نیشابوری]]، [[واسط|واسطی]] یا [[بغداد|بغدادی]] بود. در اینکه چرا به او توحیدی گفته می‌شود اختلاف است. گویند که چون اجدادش خرمایی مشهور به خرمای توحیدی را می‌فروختند، به این لقب شهرت یافته است. گروهی او را به خاطر نسبت دادن به اهل عدل و توحید، به این نام معروف می‌دانند و برخی نیز دلیل این شهرت را کتاب او با نام التذکرة التوحیدیه می‌دانند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=ابوحیان توحیدی}}</ref>
 
[[یاقوت حموی]] ابوحیان را متفنن در همه علوم می‌دانست تبحر وی در نحو، لغت، شعر، ادب، فقه و کلام بر پایه مذهب معتزله را ستوده است. وی ابوحیان را «شیخ صوفیه و فیلسوف ادبا و ادیب فلاسفه و امام بلغا» توصیف می‌کند. او نزد [[ابوسعید سیرافی]] و [[علی بن عیسی رمانی]] تحصیل علم و ادب کرده و [[فقه شافعی]] را از [[ابوحامد مروزی]] و [[ابوبکر شافعی]] آموخته است و در درس [[یحیی بن عدی]] و [[محمد بن طاهر منطقی|ابوسلیمان محمد بن طاهر منطقی]] حاضر بود. گفته شده است که وقتی ابوحیان به ری رفت، [[ابوالفضل بن عمید]] و [[صاحب بن عباد]] را ملاقات کرد و آن دو وزیر را نپسندید و در بیان معایب آنان کتابی نوشت. در منابع آمده است که در اواخر عمر او، کتابخانه‌اش که مورد بی‌میلی مردم بغداد بود، آتش گرفته است. منابع دربارهٔ درگذشت او دچار اختلاف هستند. درگذشت او به سال ۳۸۰ و برخی ۳۶۰ دانسته شده است. گروهی بر پایه برخی شواهد تاریخی، او را تا رجب سال ۴۰۰ زنده می‌دانند. سن او به هنگام مرگ را بیش از ۸۰ سال دانسته‌اند. گفته‌اند که جسد او را در درب خفیف جنب مزار شیخ کبیر دفن کرده‌اند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=ابوحیان توحیدی}}</ref>
 
== دین و مذهب ==
[[محب‌الدین بن نجار]] دربارهٔ او گفته است که وی «صحیح العقیده» بود اما متأخرین او را [[زندیق]] دانسته‌اند. [[ابن‌خلکان]] او را بد اعتقاد می‌داند و در ''خریده'' آمده است که او «کذاب و قلیل الدین و الورع» بود. [[صاحب بن عباد]]، از وزیران [[معزالدوله دیلمی]]، پس از آگاهی از عقاید او، در صدد کشتنش برآمد اما ابوحیان، از دست او گریخت. [[ابومحمد حسن مهلبی]]، وزیر دیگر معزالدوله دیلمی نیز او را ذم کرده و به جهت عقایدش، مورد تعقیب قرار داد که موفق به دستگیری او نشد. ابوحیان برای فرار از دست مخالفانش، مدتی را مخفیانه می‌زیست. [[ابن‌جوزی]] در تاریخ خود، ابوحیان را در کنار [[ابن‌راوندی]] و [[ابوالعلاء معری]]، سه تن از زنادقه اسلام معرفی می‌کند و ابوحیان را بدترین این سه تن می‌داند. وی در اینباره می‌نویسد: «ابن‌راوندی و ابوالعلاء، زندیقی آشکار بودند و ابوحیان زندقه خویش نهان می‌داشت».<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=ابوحیان توحیدی}}</ref>
 
== آثار ==
از جمله آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: ''رد ابن جنی در شعر متنبی''، ''المحاضرات و المناظرات''، ''الامتاع و الموآنسهٔ''، ''الحنین الی الاوطان''، ''تقریظ الجاحظ''، ''البصائر و الذخائر''، ''الصدیق و الصداقهٔ''، ''المقامات''، ''مثالب الوزیرین (ابی‌الفضل بن عمید و صاحب ابن عباد)،'' ''الاشارات الالهیهٔ''، ''الزلفهٔ''، ''المقابسات''، ''ریاض العارفین''، ''الحج العقلی''، ''رساله فی اخبار الصوفیه''، ''رسالهٔ بغدادیه و'' ''رسالهٔ فی زلات الفقهاء''. [[حاجی خلیفه]] دو کتاب دیگر با نام‌های ''الاقناع'' و دیگری ''بصائر القدما و بشائر الحکما'' را برای او نام می‌برد. احتمال داده‌اند که کتاب ''الاقناع'' همان کتاب ''الامتاع'' و کتاب ''بصائر القدما'' همان ''بصائر و ذخائر'' باشد. کتاب التذکرة التوحیدیه از آثار منسوب به اوست. در وصف تألیف متعدد او گفته‌اند که وزن مرکب او در تألیف آثارش چهارصد رطل خواهد بود.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=ابوحیان توحیدی}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==
خط ۹: خط ۱۷:


=== منابع ===
=== منابع ===
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=ابوحیان توحیدی|دانشنامه=[[دایره‌المعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایره‌المعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=ابوحیان توحیدی|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}


{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
خط ۲۴: خط ۳۲:
[[رده:فیلسوفان اسلامی]]
[[رده:فیلسوفان اسلامی]]
[[رده:فیلسوفان اهل ایران]]
[[رده:فیلسوفان اهل ایران]]
[[رده:فیلسوفان سده ۱۰ (میلادی)]]
[[رده:فیلسوفان سده ۱۱ (میلادی)]]
[[رده:فیلسوفان مسلمان]]
[[رده:فیلسوفان مسلمان]]
[[رده:نویسندگان اهل بغداد]]
[[رده:نویسندگان اهل بغداد]]
[[رده:فیلسوفان سده ۱۰ (میلادی)]]
[[رده:درگذشتگان ۳۶۰ (قمری)]]
[[رده:فیلسوفان سده ۱۱ (میلادی)]]
[[رده:درگذشتگان ۳۸۰ (قمری)]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۹ فوریهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۷:۵۳

علی بن محمد بن عباس مشهور به ابوحیان توحیدی از ادیبان و فیلسوفان سده چهارم ه‍.ق بود. او را فاسدالعقیده و زندیق و برخی صحیح العقیده دانسته‌اند. به هر روی وی به خاطر عقایدش، مورد تعقیب حکومت‌های مسلمان قرار گرفته و مدتی از زندگی خود را مخفیانه گذرانده است.

زندگی

علی بن محمد بن عباس مشهور به ابوحیان توحیدی، اصالتاً شیرازی و بنابر اقوال دیگر، نیشابوری، واسطی یا بغدادی بود. در اینکه چرا به او توحیدی گفته می‌شود اختلاف است. گویند که چون اجدادش خرمایی مشهور به خرمای توحیدی را می‌فروختند، به این لقب شهرت یافته است. گروهی او را به خاطر نسبت دادن به اهل عدل و توحید، به این نام معروف می‌دانند و برخی نیز دلیل این شهرت را کتاب او با نام التذکرة التوحیدیه می‌دانند.[۱]

یاقوت حموی ابوحیان را متفنن در همه علوم می‌دانست تبحر وی در نحو، لغت، شعر، ادب، فقه و کلام بر پایه مذهب معتزله را ستوده است. وی ابوحیان را «شیخ صوفیه و فیلسوف ادبا و ادیب فلاسفه و امام بلغا» توصیف می‌کند. او نزد ابوسعید سیرافی و علی بن عیسی رمانی تحصیل علم و ادب کرده و فقه شافعی را از ابوحامد مروزی و ابوبکر شافعی آموخته است و در درس یحیی بن عدی و ابوسلیمان محمد بن طاهر منطقی حاضر بود. گفته شده است که وقتی ابوحیان به ری رفت، ابوالفضل بن عمید و صاحب بن عباد را ملاقات کرد و آن دو وزیر را نپسندید و در بیان معایب آنان کتابی نوشت. در منابع آمده است که در اواخر عمر او، کتابخانه‌اش که مورد بی‌میلی مردم بغداد بود، آتش گرفته است. منابع دربارهٔ درگذشت او دچار اختلاف هستند. درگذشت او به سال ۳۸۰ و برخی ۳۶۰ دانسته شده است. گروهی بر پایه برخی شواهد تاریخی، او را تا رجب سال ۴۰۰ زنده می‌دانند. سن او به هنگام مرگ را بیش از ۸۰ سال دانسته‌اند. گفته‌اند که جسد او را در درب خفیف جنب مزار شیخ کبیر دفن کرده‌اند.[۲]

دین و مذهب

محب‌الدین بن نجار دربارهٔ او گفته است که وی «صحیح العقیده» بود اما متأخرین او را زندیق دانسته‌اند. ابن‌خلکان او را بد اعتقاد می‌داند و در خریده آمده است که او «کذاب و قلیل الدین و الورع» بود. صاحب بن عباد، از وزیران معزالدوله دیلمی، پس از آگاهی از عقاید او، در صدد کشتنش برآمد اما ابوحیان، از دست او گریخت. ابومحمد حسن مهلبی، وزیر دیگر معزالدوله دیلمی نیز او را ذم کرده و به جهت عقایدش، مورد تعقیب قرار داد که موفق به دستگیری او نشد. ابوحیان برای فرار از دست مخالفانش، مدتی را مخفیانه می‌زیست. ابن‌جوزی در تاریخ خود، ابوحیان را در کنار ابن‌راوندی و ابوالعلاء معری، سه تن از زنادقه اسلام معرفی می‌کند و ابوحیان را بدترین این سه تن می‌داند. وی در اینباره می‌نویسد: «ابن‌راوندی و ابوالعلاء، زندیقی آشکار بودند و ابوحیان زندقه خویش نهان می‌داشت».[۳]

آثار

از جمله آثار او می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: رد ابن جنی در شعر متنبی، المحاضرات و المناظرات، الامتاع و الموآنسهٔ، الحنین الی الاوطان، تقریظ الجاحظ، البصائر و الذخائر، الصدیق و الصداقهٔ، المقامات، مثالب الوزیرین (ابی‌الفضل بن عمید و صاحب ابن عباد)، الاشارات الالهیهٔ، الزلفهٔ، المقابسات، ریاض العارفین، الحج العقلی، رساله فی اخبار الصوفیه، رسالهٔ بغدادیه و رسالهٔ فی زلات الفقهاء. حاجی خلیفه دو کتاب دیگر با نام‌های الاقناع و دیگری بصائر القدما و بشائر الحکما را برای او نام می‌برد. احتمال داده‌اند که کتاب الاقناع همان کتاب الامتاع و کتاب بصائر القدما همان بصائر و ذخائر باشد. کتاب التذکرة التوحیدیه از آثار منسوب به اوست. در وصف تألیف متعدد او گفته‌اند که وزن مرکب او در تألیف آثارش چهارصد رطل خواهد بود.[۴]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «ابوحیان توحیدی». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.