محمدباقر صدر: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(نظرات اقتصادی)
(حوزه علمیه، شهادت و ...)
خط ۱: خط ۱:
'''سید محمد باقر صدر''' (یا '''شهید صدر''')، از پیشگامان نظریه‌پردازی [[اسلامی]] در عرصه علوم انسانی و اجتماعی بود. او جزو افرادی بود که تلاش کرد جواب جدید به مسائل جدید اسلام در دنیای مدرن دهد، نه پاسخ‌های جدید غیر اسلامی و نه پاسخ‌های قدیمی اسلامی که مربوط به مسائل دیگر بود.{{پنک|رحیم‌پور ازغدی|۱۳۹۵|ص=۱۲۲}}
'''سید محمد باقر صدر''' (یا '''شهید صدر''') (۱۳۵۳ هـ. ق - ۱۴۰۰ هـ. ق)، از پیشگامان نظریه‌پردازی [[اسلامی]] در عرصه علوم انسانی و اجتماعی بود. او جزو افرادی بود که تلاش کرد جواب جدید به مسائل جدید اسلام در دنیای مدرن دهد، نه پاسخ‌های جدید غیر اسلامی و نه پاسخ‌های قدیمی اسلامی که مربوط به مسائل دیگر بود.{{پنک|رحیم‌پور ازغدی|۱۳۹۵|ص=۱۲۲}}


از جمله مهم‌ترین آثار او دو کتاب «اقتصادنا» و «فلسفتنا» بود که با تدوینی منسجم و آسان و قابل فهم برای دانشجویان، دو خاکریز قوی در مقابل هجوم مادیون و خصوصاً مارکسیست‌ها در زمینه اقتصاد و فلسفه بود. {{پنک|رحیم‌پور ازغدی|۱۳۹۵|ص=۱۲۳}}
از جمله مهم‌ترین آثار او دو کتاب «اقتصادنا» و «فلسفتنا» بود که با تدوینی منسجم و آسان و قابل فهم برای دانشجویان، دو خاکریز قوی در مقابل هجوم مادیون و خصوصاً مارکسیست‌ها در زمینه اقتصاد و فلسفه بود. {{پنک|رحیم‌پور ازغدی|۱۳۹۵|ص=۱۲۳}}
فعالیت‌های سیاسی شهید صدر در مقام یک مرجع دینی باعث شد که رژیم بعثی عراق یاران و نزدیکان او را از طریق دستگیری، شکنجه، زندان و اعدام پراکنده کرده و خود او نیز نهایتاً به دستور صدام حسین دستگیر و به بغداد برده شد و پس از شکنجه در ۲۲ جمادی الاول ۱۴۰۰ هـ. ق همراه با خواهرش بنت الهدی به شهادت رسید.{{پنک |پورفرد|۱۳۸۷|ص=۱۵۶}}


== نظرات ==
== نظرات ==
خط ۱۷: خط ۱۹:


لذا شهید صدر معتقد است باید تمایزی بین «مذهب اقتصاد» و «علم اقتصاد» در نظر گرفت و اینکه مقصود از اقتصاد اسلامی «مذهب اقتصادی» است نه علم اقتصاد و تصریح می‌کند که علم اقتصاد اسلامی نداریم. البته همزمان اظهار می‌دارد که این سخن به این معنا نیست که در اقتصاد اسلامی نمی‌توانیم علم اقتصاد داشته باشیم، بلکه پس از پیاده‌سازی اقتصاد اسلامی، عالِم اقتصاد می‌ـواند پدیده‌های اقتصادی را کشف و تفسیر کند.{{پنک|حائری|یوسفی|۱۳۸۰|ص=۲۴}}
لذا شهید صدر معتقد است باید تمایزی بین «مذهب اقتصاد» و «علم اقتصاد» در نظر گرفت و اینکه مقصود از اقتصاد اسلامی «مذهب اقتصادی» است نه علم اقتصاد و تصریح می‌کند که علم اقتصاد اسلامی نداریم. البته همزمان اظهار می‌دارد که این سخن به این معنا نیست که در اقتصاد اسلامی نمی‌توانیم علم اقتصاد داشته باشیم، بلکه پس از پیاده‌سازی اقتصاد اسلامی، عالِم اقتصاد می‌ـواند پدیده‌های اقتصادی را کشف و تفسیر کند.{{پنک|حائری|یوسفی|۱۳۸۰|ص=۲۴}}
=== حوزه علمیه ===
او همواره از برخی استراتژی‌هایی که در حوزه‌های علمی آن زمان رایج بود انتقاد می‌کرد و بی‌توجهی به فلسفه و تفسیر قرآن رو مورد نکوهش قرار می‌داد و به شاگردانش توصیه می‌کرد که به مباحثه فلسفه بپردازند. او منتقد دیدگاه فرد گرایانه به شریعت و قوانین آن بود و مثلاً معتقد بود که آنچه به نام «حسن احتیاط» در مباحث اصولی شهرت داشت صرفاً در مسائل فردی کاربرد داشته و در زندگی اجتماعی - سیاسی نمی‌توان پایهٔ کار را بر «احتیاط» استوار کرد.{{پنک|پورفرد|۱۳۸۷|ص=۱۵۸}}


== ارجاعات ==
== ارجاعات ==
خط ۲۶: خط ۳۱:
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = حوزه | عنوان = دیدگاه‌های فقهی شهید آیة الله صدر | نام = علی‌اکبر | نام خانوادگی = ذاکری | تاریخ = 1376 | شماره = 79-80}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = حوزه | عنوان = دیدگاه‌های فقهی شهید آیة الله صدر | نام = علی‌اکبر | نام خانوادگی = ذاکری | تاریخ = 1376 | شماره = 79-80}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = اقتصاد اسلامی | تاریخ = 1380 | شماره = 1 | نام1 = کاظم | نام خانوادگی1 = حائری | نام2 = احمد علی | نام خانوادگی2 = یوسفی | عنوان = اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = اقتصاد اسلامی | تاریخ = 1380 | شماره = 1 | نام1 = کاظم | نام خانوادگی1 = حائری | نام2 = احمد علی | نام خانوادگی2 = یوسفی | عنوان = اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = حکومت اسلامی | تاریخ = 1387 | شماره = 50 | نام = مسعود | نام خانوادگی = پورفرد | عنوان = مبانی و مبادی اندیشهٔ سیاسی شهید صدر}}
{{پایان منابع}}
{{پایان منابع}}



نسخهٔ ‏۱۲ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۲:۰۵

سید محمد باقر صدر (یا شهید صدر) (۱۳۵۳ هـ. ق - ۱۴۰۰ هـ. ق)، از پیشگامان نظریه‌پردازی اسلامی در عرصه علوم انسانی و اجتماعی بود. او جزو افرادی بود که تلاش کرد جواب جدید به مسائل جدید اسلام در دنیای مدرن دهد، نه پاسخ‌های جدید غیر اسلامی و نه پاسخ‌های قدیمی اسلامی که مربوط به مسائل دیگر بود.[۱]

از جمله مهم‌ترین آثار او دو کتاب «اقتصادنا» و «فلسفتنا» بود که با تدوینی منسجم و آسان و قابل فهم برای دانشجویان، دو خاکریز قوی در مقابل هجوم مادیون و خصوصاً مارکسیست‌ها در زمینه اقتصاد و فلسفه بود. [۲]

فعالیت‌های سیاسی شهید صدر در مقام یک مرجع دینی باعث شد که رژیم بعثی عراق یاران و نزدیکان او را از طریق دستگیری، شکنجه، زندان و اعدام پراکنده کرده و خود او نیز نهایتاً به دستور صدام حسین دستگیر و به بغداد برده شد و پس از شکنجه در ۲۲ جمادی الاول ۱۴۰۰ هـ. ق همراه با خواهرش بنت الهدی به شهادت رسید.[۳]

نظرات

فقه

شهید صدر در فقه به آنچه پیشینیان گفته بودند بسنده نکرده و بر این باور بود که تحقیقات فقهی باید نیازهای روز را برآورده کنند.[۴] مثلاً در مورد الکل بدست آمده از چوب، این دیدگاه را برگزیده که مستی آور و نجس نیست و برای اثبات این مطلب در رابطه با ترکیبات شیمیایی الکل بحث می‌کند. او آن بخش از نظریات علمی را که از مرحلهٔ فرضشیه گذشته و به اثبات رسده باشد را می‌پذیرد.[۵]

او در نظر داشت فقه را وارد اجتماع کند، ولی تقسیم‌بندی رایج فقه (عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) را برای این منظور نارسا می‌دانست، چون بیشتر به بعد فردی نظر داشت تا بعد اجتماعی.[۶] در این راستا فقه را به چهار دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کند:[۷]

  1. عبادات
  2. اموال
  3. سلوک و آداب شخصی
  4. سلوک و آداب عمومی و حکومتی

اقتصاد

شهید صدر معتقد است اسلام به دنبال ارائه مذهب اقتصادی اسلامی است؛ یعنی به دنبال ارائه روشی عادلانه جهت تنظیم زندگی اقتصادی است و هیچگاه به دنبال اکتشافات علمی در حوزه اقتصاد نیست؛ مثلاً در حجاز به دنبال کشف علل و عوامل ربا نبود، بلکه آن را ممنوع کرد و نظام جدید اقتصادی براساس مضاربه را جایگزین آن نمود.[۸]

لذا شهید صدر معتقد است باید تمایزی بین «مذهب اقتصاد» و «علم اقتصاد» در نظر گرفت و اینکه مقصود از اقتصاد اسلامی «مذهب اقتصادی» است نه علم اقتصاد و تصریح می‌کند که علم اقتصاد اسلامی نداریم. البته همزمان اظهار می‌دارد که این سخن به این معنا نیست که در اقتصاد اسلامی نمی‌توانیم علم اقتصاد داشته باشیم، بلکه پس از پیاده‌سازی اقتصاد اسلامی، عالِم اقتصاد می‌ـواند پدیده‌های اقتصادی را کشف و تفسیر کند.[۹]

حوزه علمیه

او همواره از برخی استراتژی‌هایی که در حوزه‌های علمی آن زمان رایج بود انتقاد می‌کرد و بی‌توجهی به فلسفه و تفسیر قرآن رو مورد نکوهش قرار می‌داد و به شاگردانش توصیه می‌کرد که به مباحثه فلسفه بپردازند. او منتقد دیدگاه فرد گرایانه به شریعت و قوانین آن بود و مثلاً معتقد بود که آنچه به نام «حسن احتیاط» در مباحث اصولی شهرت داشت صرفاً در مسائل فردی کاربرد داشته و در زندگی اجتماعی - سیاسی نمی‌توان پایهٔ کار را بر «احتیاط» استوار کرد.[۱۰]

ارجاعات

منابع

  • رحیم‌پور ازغدی، حسن (۱۳۹۵). «شهید صدر از فاتحان نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دوره جدید». علوم انسانی اسلامی صدرا (۱۷).
  • ذاکری، علی‌اکبر (۱۳۷۶). «دیدگاه‌های فقهی شهید آیة الله صدر». حوزه (۷۹-۸۰).
  • حائری، کاظم؛ یوسفی، احمد علی (۱۳۸۰). «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر». اقتصاد اسلامی (۱).
  • پورفرد، مسعود (۱۳۸۷). «مبانی و مبادی اندیشهٔ سیاسی شهید صدر». حکومت اسلامی (۵۰).