حنفی: تفاوت میان نسخهها
(اصلاح یکی از منابع) |
جز (←منابع: شابک*) |
||
خط ۲۲: | خط ۲۲: | ||
* {{یادکرد کتاب | عنوان=تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم | تاریخ=1379 | نام = محمدجواد | نام خانوادگی = مشکور | ناشر = انتشارات اشراقی | شابک = 964-5966-48-5}} | * {{یادکرد کتاب | عنوان=تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم | تاریخ=1379 | نام = محمدجواد | نام خانوادگی = مشکور | ناشر = انتشارات اشراقی | شابک = 964-5966-48-5}} | ||
{{چپچین}} | {{چپچین}} | ||
*{{cite book | title = The Encyclopedia of Islam | editor-last1 = Lewis | editor-first1 = B. | editor-last2 = Menage | editor-first2 = V. L. | editor-last3 = Pellat | editor-first3 = Ch. | volume = 3 | year = 1986 | publisher = Brill & Luzac | isbn = 90-04- | *{{cite book | title = The Encyclopedia of Islam | editor-last1 = Lewis | editor-first1 = B. | editor-last2 = Menage | editor-first2 = V. L. | editor-last3 = Pellat | editor-first3 = Ch. | volume = 3 | year = 1986 | publisher = Brill & Luzac | isbn = 90-04-08118-6}} | ||
{{پایان چپچین}} | {{پایان چپچین}} | ||
{{پایان منابع}} | {{پایان منابع}} |
نسخهٔ ۲۵ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۴۸
از سلسله مقالات دربارهٔ: |
اسلام |
---|
مذهب حنفی که براساس نام ابوحنیفه نعمان بن ثابت نامگذاری شده، از دل مکتب کوفه رشد یافته و همچنین مکتب فکری قدیمی بصره را نیز جذب خود کرد.[۱] از آنجا که مکتب حنفی از عراق سر برآورد، مورد حمایت اولین خلیفه عباسی بود و به سمت شرق گسترش یافت[۲] و اکنون حدود یک سوم مسلمانان جهان حنفی مذهبند.[۳]
ابوحنیفه جز رسائل کوچکی که یکی از آنها موسوم به «الفقه الاکبر» است کتابی در فقه تألیف نکرده است، بلکه شاگردانش فتاوی و سخنانش را بعد از او مکتوب کردهاند. اساس فقه ابوحنیفه مبتنی بر هفت منبع است:[۴]
- کتاب الله
- سنت
- اقوال صحابه
- قیاس
- استحسان
- اجماع
- عرف
ابوحنیفه با وجود شکنجه و زندان در اواخر دورهٔ اموی و عباسیان حاضر به قبول منصب قضا نشد. ابوحنیفه قائل به رأی و اجتهاد شد و از اهل حدیث بیزاری جست، فقه ابداعی او را فقه حنفی مینامند. نوبختی و ابوالحسن اشعری و برخی از علمای کلامی او را از اهل ارجاء (مرجئه) شمرده و برای اثبات آن به جمله ای از فقه الاکبر او استناد میکنند، با این وجود اکثر فقا و متکلمین این نسبت را صحیح ندانستهاند.[۳]
ابن خلدون مینویسد که او هفده حدیث از احادیث نبوی را بیشتر قبول نداشته و در رأی و قیاس افراط مینمود. مذهب او توسط دو تن از یارانش به نامهای حسن شیبانی و ابویوسف قاضی رواج یافت.[۳]
ارجاعات
- ↑ Lewis, Menage & Pellat 1986, p. 162.
- ↑ Lewis, Menage & Pellat 1986, p. 163.
- ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ مشکور ۱۳۷۹، ص. ۱۰۱.
- ↑ مشکور ۱۳۷۹، ص. ۱۰۲.
منابع
- مشکور، محمدجواد (۱۳۷۹). تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم. انتشارات اشراقی. شابک ۹۶۴-۵۹۶۶-۴۸-۵.
- Lewis, B.; Menage, V. L.; Pellat, Ch., eds. (1986). The Encyclopedia of Islam. Vol. 3. Brill & Luzac. ISBN 90-04-08118-6.