محمدباقر صدر: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(←‏لید: اصلاح تصویر)
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۲۲: خط ۲۲:
|وبگاه رسمی=
|وبگاه رسمی=
}}
}}
'''سید محمد باقر صدر''' (یا '''شهید صدر''') (۱۳۵۳ هـ. ق - ۱۴۰۰ هـ. ق)، از پیشگامان نظریه‌پردازی [[اسلامی]] در عرصه علوم انسانی و اجتماعی بود. او جزو افرادی بود که تلاش کرد جواب جدید به مسائل جدید اسلام در دنیای مدرن دهد، نه پاسخ‌های جدید غیر اسلامی و نه پاسخ‌های قدیمی اسلامی که مربوط به مسائل دیگر بود.{{پنک|رحیم‌پور ازغدی|۱۳۹۵|ص=۱۲۲}}
'''سید محمد باقر صدر''' (یا '''شهید صدر''') (۱۳۵۳ هـ. ق - ۱۴۰۰ هـ. ق)، از پیشگامان نظریه‌پردازی اسلامی در عرصه [[علوم انسانی]] و اجتماعی بود. او جزو افرادی بود که تلاش کرد جواب جدید به مسائل جدید [[اسلام]] در دنیای مدرن دهد، نه پاسخ‌های جدید غیر اسلامی و نه پاسخ‌های قدیمی اسلامی که مربوط به مسائل دیگر بود.{{پنک|رحیم‌پور ازغدی|۱۳۹۵|ص=۱۲۲}}


از جمله مهم‌ترین آثار او دو کتاب «اقتصادنا» و «فلسفتنا» بود که با تدوینی منسجم و آسان و قابل فهم برای دانشجویان، دو خاکریز قوی در مقابل هجوم مادیون و خصوصاً مارکسیست‌ها در زمینه اقتصاد و فلسفه بود. {{پنک|رحیم‌پور ازغدی|۱۳۹۵|ص=۱۲۳}}
از جمله مهم‌ترین آثار او دو کتاب «[[اقتصادنا]]» و «[[فلسفتنا]]» بود که به عقیده رحیم‌پور ازغدی، با تدوینی منسجم و آسان و قابل فهم برای دانشجویان، دو خاکریز قوی در مقابل هجوم مادیون و خصوصاً [[مارکسیست|مارکسیست‌ها]] در زمینه اقتصاد و فلسفه بود.{{پنک|رحیم‌پور ازغدی|۱۳۹۵|ص=۱۲۳}}


فعالیت‌های سیاسی شهید صدر در مقام یک مرجع دینی باعث شد که رژیم بعثی عراق یاران و نزدیکان او را از طریق دستگیری، شکنجه، زندان و اعدام پراکنده کرده و خود او نیز نهایتاً به دستور صدام حسین دستگیر و به بغداد برده شد و پس از شکنجه در ۲۲ جمادی الاول ۱۴۰۰ هـ. ق همراه با خواهرش بنت الهدی به شهادت رسید.{{پنک |پورفرد|۱۳۸۷|ص=۱۵۶}}
به گزارش منابع شیعی، فعالیت‌های سیاسی صدر در مقام یک مرجع دینی باعث شد که حکومت [[حزب بعث عراق|بعث عراق]] یاران و نزدیکان او را از طریق دستگیری، شکنجه، زندان و اعدام پراکنده کرده و خود او نیز نهایتاً به دستور [[صدام حسین]] دستگیر و به [[بغداد]] برده شد و پس از شکنجه در ۲۲ جمادی الاول ۱۴۰۰ هـ. ق همراه با خواهرش [[بنت‌الهدی صدر|بنت الهدی]] کشته شد.{{پنک |پورفرد|۱۳۸۷|ص=۱۵۶}}


== نظرات ==
== نظرات ==
=== فقه ===
=== فقه ===
شهید صدر در فقه به آنچه پیشینیان گفته بودند بسنده نکرده و بر این باور بود که تحقیقات فقهی باید نیازهای روز را برآورده کنند.{{پنک|ذاکری|۱۳۷۶|ص=۶۷}} مثلاً در مورد الکل بدست آمده از چوب، این دیدگاه را برگزیده که مستی آور و نجس نیست و برای اثبات این مطلب در رابطه با ترکیبات شیمیایی الکل بحث می‌کند. او آن بخش از نظریات علمی را که از مرحلهٔ فرضشیه گذشته و به اثبات رسده باشد را می‌پذیرد.{{پنک|ذاکری|۱۳۷۶|ص=۶۸}}
صدر در [[فقه]] به آنچه پیشینیان گفته بودند بسنده نکرده و بر این باور بود که تحقیقات فقهی باید نیازهای روز را برآورده کنند.{{پنک|ذاکری|۱۳۷۶|ص=۶۷}} مثلاً در مورد الکل بدست آمده از چوب، این دیدگاه را برگزیده که مستی آور و نجس نیست و برای اثبات این مطلب در رابطه با ترکیبات شیمیایی الکل بحث می‌کند. او آن بخش از نظریات علمی را که از مرحلهٔ فرضیه گذشته و به اثبات رسده باشد را می‌پذیرد.{{پنک|ذاکری|۱۳۷۶|ص=۶۸}}


او در نظر داشت فقه را وارد اجتماع کند، ولی تقسیم‌بندی رایج فقه (عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) را برای این منظور نارسا می‌دانست، چون بیشتر به بعد فردی نظر داشت تا بعد اجتماعی.{{پنک|ذاکری|۱۳۷۶|ص=۷۸}} در این راستا فقه را به چهار دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کند:{{پنک|ذاکری|۱۳۷۶|ص=۷۹}}
او در نظر داشت فقه را وارد اجتماع کند، ولی تقسیم‌بندی رایج فقه ([[عبادات]]، [[عقود]]، [[ایقاعات]] و [[احکام]]) را برای این منظور نارسا می‌دانست، چون بیشتر به بُعد فردی نظر داشت تا بُعد اجتماعی.{{پنک|ذاکری|۱۳۷۶|ص=۷۸}} در این راستا فقه را به چهار دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کند:{{پنک|ذاکری|۱۳۷۶|ص=۷۹}}
# عبادات
# عبادات
# اموال
# اموال
خط ۳۹: خط ۳۹:


=== اقتصاد ===
=== اقتصاد ===
شهید صدر معتقد است اسلام به دنبال ارائه مذهب اقتصادی اسلامی است؛ یعنی به دنبال ارائه روشی عادلانه جهت تنظیم زندگی اقتصادی است و هیچگاه به دنبال اکتشافات علمی در حوزه اقتصاد نیست؛ مثلاً در حجاز به دنبال کشف علل و عوامل ربا نبود، بلکه آن را ممنوع کرد و نظام جدید اقتصادی براساس مضاربه را جایگزین آن نمود.{{پنک|حائری|یوسفی|۱۳۸۰|ص=۲۲–۲۳}}
صدر معتقد بود که [[اسلام]] به دنبال ارائه مذهب [[اقتصاد اسلامی|اقتصادی اسلامی]] است؛ یعنی به دنبال ارائه روشی عادلانه جهت تنظیم زندگی اقتصادی است و هیچگاه به دنبال اکتشافات علمی در حوزه اقتصاد نیست؛ مثلاً در [[حجاز]] به دنبال کشف علل و عوامل [[ربا]] نبود، بلکه آن را ممنوع کرد و نظام جدید اقتصادی براساس [[مضاربه]] را جایگزین آن کرد.{{پنک|حائری|یوسفی|۱۳۸۰|ص=۲۲–۲۳}} لذا صدر معتقد است باید تمایزی بین «مذهب اقتصاد» و «علم اقتصاد» در نظر گرفت و اینکه مقصود از اقتصاد اسلامی «مذهب اقتصادی» است نه علم اقتصاد و تصریح می‌کند که علم اقتصاد اسلامی نداریم. البته همزمان اظهار می‌دارد که این سخن به این معنا نیست که در اقتصاد اسلامی نمی‌توانیم علم اقتصاد داشته باشیم، بلکه پس از پیاده‌سازی اقتصاد اسلامی، عالِم اقتصاد می‌تواند پدیده‌های اقتصادی را کشف و تفسیر کند.{{پنک|حائری|یوسفی|۱۳۸۰|ص=۲۴}}


لذا شهید صدر معتقد است باید تمایزی بین «مذهب اقتصاد» و «علم اقتصاد» در نظر گرفت و اینکه مقصود از اقتصاد اسلامی «مذهب اقتصادی» است نه علم اقتصاد و تصریح می‌کند که علم اقتصاد اسلامی نداریم. البته همزمان اظهار می‌دارد که این سخن به این معنا نیست که در اقتصاد اسلامی نمی‌توانیم علم اقتصاد داشته باشیم، بلکه پس از پیاده‌سازی اقتصاد اسلامی، عالِم اقتصاد می‌ـواند پدیده‌های اقتصادی را کشف و تفسیر کند.{{پنک|حائری|یوسفی|۱۳۸۰|ص=۲۴}}
=== حوزه علمیه ===
او همواره از برخی استراتژی‌هایی که در [[حوزه‌های علمیه|حوزه‌های علمی]] آن زمان رایج بود انتقاد می‌کرد و بی‌توجهی به [[فلسفه]] و [[تفسیر قرآن]] رو مورد نکوهش قرار می‌داد و به شاگردانش توصیه می‌کرد که به مباحثه فلسفه بپردازند. او منتقد دیدگاه فردگرایانه به [[شریعت]] و قوانین آن بود و برای نمونه معتقد بود که آنچه به نام «[[حسن احتیاط]]» در مباحث [[اصول فقه|اصولی]] شهرت داشت صرفاً در مسائل فردی کاربرد داشته و در زندگی اجتماعی - سیاسی نمی‌توان پایهٔ کار را بر «[[احتیاط]]» استوار کرد.{{پنک|پورفرد|۱۳۸۷|ص=۱۵۸}}


=== حوزه علمیه ===
== پانویس ==
او همواره از برخی استراتژی‌هایی که در حوزه‌های علمی آن زمان رایج بود انتقاد می‌کرد و بی‌توجهی به فلسفه و تفسیر قرآن رو مورد نکوهش قرار می‌داد و به شاگردانش توصیه می‌کرد که به مباحثه فلسفه بپردازند. او منتقد دیدگاه فرد گرایانه به شریعت و قوانین آن بود و مثلاً معتقد بود که آنچه به نام «حسن احتیاط» در مباحث اصولی شهرت داشت صرفاً در مسائل فردی کاربرد داشته و در زندگی اجتماعی - سیاسی نمی‌توان پایهٔ کار را بر «احتیاط» استوار کرد.{{پنک|پورفرد|۱۳۸۷|ص=۱۵۸}}


== ارجاعات ==
=== ارجاعات ===
{{منابع}}
{{منابع}}


== منابع ==
=== منابع ===
{{آغاز منابع}}
{{آغاز منابع}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = علوم انسانی اسلامی صدرا | عنوان = شهید صدر از فاتحان نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دوره جدید | نام = حسن | نام خانوادگی = رحیم‌پور ازغدی | تاریخ = 1395 | شماره = 17}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = علوم انسانی اسلامی صدرا | عنوان = شهید صدر از فاتحان نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دوره جدید | نام = حسن | نام خانوادگی = رحیم‌پور ازغدی | تاریخ = 1395 | شماره = 17}}

نسخهٔ ‏۱۱ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۵۷

محمدباقر صدر
سید محمدباقر صدر
اطلاعات شخصی
نام کاملسید محمدباقر صدر
لقبآیت‌الله، شهید، استاد
زاده۱۰ اسفند ۱۳۱۳
کاظمین، عراق
فرزندانجعفر صدر
خویشاوندانسید محمد صدر (پسرعمو)
بنت‌الهدی صدر (خواهر)
سید موسی صدر (پسرعمو)
محل زندگینجف
محل تحصیلنجف
اطلاعات آموزشی
استادانسید ابوالقاسم خویی
محمدرضا آل یاسین
صدرا بادکوبه‌ای
علامه جعفری
تألیفاتفدک فی التاریخ
غایة الفکر فی علم الاصول
فلسفتنا
اقتصادنا
ماذا تعرف عن الاقتصاد الاسلامی
الانسان المعاصر و المشکله الاجتماعیة
البنک اللاربوی فی الاسلام
دور الائمة فی الحیاة الاسلامیة
و …

سید محمد باقر صدر (یا شهید صدر) (۱۳۵۳ هـ. ق - ۱۴۰۰ هـ. ق)، از پیشگامان نظریه‌پردازی اسلامی در عرصه علوم انسانی و اجتماعی بود. او جزو افرادی بود که تلاش کرد جواب جدید به مسائل جدید اسلام در دنیای مدرن دهد، نه پاسخ‌های جدید غیر اسلامی و نه پاسخ‌های قدیمی اسلامی که مربوط به مسائل دیگر بود.[۱]

از جمله مهم‌ترین آثار او دو کتاب «اقتصادنا» و «فلسفتنا» بود که به عقیده رحیم‌پور ازغدی، با تدوینی منسجم و آسان و قابل فهم برای دانشجویان، دو خاکریز قوی در مقابل هجوم مادیون و خصوصاً مارکسیست‌ها در زمینه اقتصاد و فلسفه بود.[۲]

به گزارش منابع شیعی، فعالیت‌های سیاسی صدر در مقام یک مرجع دینی باعث شد که حکومت بعث عراق یاران و نزدیکان او را از طریق دستگیری، شکنجه، زندان و اعدام پراکنده کرده و خود او نیز نهایتاً به دستور صدام حسین دستگیر و به بغداد برده شد و پس از شکنجه در ۲۲ جمادی الاول ۱۴۰۰ هـ. ق همراه با خواهرش بنت الهدی کشته شد.[۳]

نظرات

فقه

صدر در فقه به آنچه پیشینیان گفته بودند بسنده نکرده و بر این باور بود که تحقیقات فقهی باید نیازهای روز را برآورده کنند.[۴] مثلاً در مورد الکل بدست آمده از چوب، این دیدگاه را برگزیده که مستی آور و نجس نیست و برای اثبات این مطلب در رابطه با ترکیبات شیمیایی الکل بحث می‌کند. او آن بخش از نظریات علمی را که از مرحلهٔ فرضیه گذشته و به اثبات رسده باشد را می‌پذیرد.[۵]

او در نظر داشت فقه را وارد اجتماع کند، ولی تقسیم‌بندی رایج فقه (عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) را برای این منظور نارسا می‌دانست، چون بیشتر به بُعد فردی نظر داشت تا بُعد اجتماعی.[۶] در این راستا فقه را به چهار دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کند:[۷]

  1. عبادات
  2. اموال
  3. سلوک و آداب شخصی
  4. سلوک و آداب عمومی و حکومتی

اقتصاد

صدر معتقد بود که اسلام به دنبال ارائه مذهب اقتصادی اسلامی است؛ یعنی به دنبال ارائه روشی عادلانه جهت تنظیم زندگی اقتصادی است و هیچگاه به دنبال اکتشافات علمی در حوزه اقتصاد نیست؛ مثلاً در حجاز به دنبال کشف علل و عوامل ربا نبود، بلکه آن را ممنوع کرد و نظام جدید اقتصادی براساس مضاربه را جایگزین آن کرد.[۸] لذا صدر معتقد است باید تمایزی بین «مذهب اقتصاد» و «علم اقتصاد» در نظر گرفت و اینکه مقصود از اقتصاد اسلامی «مذهب اقتصادی» است نه علم اقتصاد و تصریح می‌کند که علم اقتصاد اسلامی نداریم. البته همزمان اظهار می‌دارد که این سخن به این معنا نیست که در اقتصاد اسلامی نمی‌توانیم علم اقتصاد داشته باشیم، بلکه پس از پیاده‌سازی اقتصاد اسلامی، عالِم اقتصاد می‌تواند پدیده‌های اقتصادی را کشف و تفسیر کند.[۹]

حوزه علمیه

او همواره از برخی استراتژی‌هایی که در حوزه‌های علمی آن زمان رایج بود انتقاد می‌کرد و بی‌توجهی به فلسفه و تفسیر قرآن رو مورد نکوهش قرار می‌داد و به شاگردانش توصیه می‌کرد که به مباحثه فلسفه بپردازند. او منتقد دیدگاه فردگرایانه به شریعت و قوانین آن بود و برای نمونه معتقد بود که آنچه به نام «حسن احتیاط» در مباحث اصولی شهرت داشت صرفاً در مسائل فردی کاربرد داشته و در زندگی اجتماعی - سیاسی نمی‌توان پایهٔ کار را بر «احتیاط» استوار کرد.[۱۰]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • رحیم‌پور ازغدی، حسن (۱۳۹۵). «شهید صدر از فاتحان نظریه‌پردازی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دوره جدید». علوم انسانی اسلامی صدرا (۱۷).
  • ذاکری، علی‌اکبر (۱۳۷۶). «دیدگاه‌های فقهی شهید آیة الله صدر». حوزه (۷۹-۸۰).
  • حائری، کاظم؛ یوسفی، احمد علی (۱۳۸۰). «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر». اقتصاد اسلامی (۱).
  • پورفرد، مسعود (۱۳۸۷). «مبانی و مبادی اندیشهٔ سیاسی شهید صدر». حکومت اسلامی (۵۰).