حنفی: تفاوت میان نسخهها
جز (←منابع: شابک*) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{اسلام}} | {{اسلام}} | ||
مذهب '''حنفی''' که براساس نام ابوحنیفه نعمان بن ثابت نامگذاری شده، از دل مکتب کوفه رشد یافته و همچنین مکتب فکری قدیمی بصره را نیز جذب خود کرد.{{sfn|Lewis|Menage|Pellat|1986|p=۱۶۲}} از آنجا که مکتب حنفی از عراق سر برآورد، مورد حمایت اولین خلیفه عباسی بود و به سمت شرق گسترش یافت{{sfn|Lewis|Menage|Pellat|1986|p=۱۶۳}} و اکنون حدود یک سوم مسلمانان جهان حنفی مذهبند.{{پنک|مشکور|۱۳۷۹|ص=۱۰۱}} | {{اهل سنت}}مذهب '''حنفی''' که براساس نام [[ابوحنیفه|ابوحنیفه نعمان بن ثابت]] نامگذاری شده، از دل [[مکتب کوفه]] رشد یافته و همچنین مکتب فکری قدیمی [[مکتب بصره|بصره]] را نیز جذب خود کرد.{{sfn|Lewis|Menage|Pellat|1986|p=۱۶۲}} از آنجا که مکتب حنفی از [[عراق]] سر برآورد، مورد حمایت اولین [[فهرست خلفای عباسی|خلیفه عباسی]] بود و به سمت شرق گسترش یافت{{sfn|Lewis|Menage|Pellat|1986|p=۱۶۳}} و اکنون حدود یک سوم [[مسلمان|مسلمانان]] جهان حنفی مذهبند.{{پنک|مشکور|۱۳۷۹|ص=۱۰۱}} | ||
ابوحنیفه جز رسائل کوچکی که یکی از آنها موسوم به | ابوحنیفه جز رسائل کوچکی که یکی از آنها موسوم به «[[الفقه الاکبر]]» است کتابی در [[فقه]] تألیف نکرده است، بلکه شاگردانش فتاوی و سخنانش را بعد از او مکتوب کردهاند. اساس فقه ابوحنیفه مبتنی بر هفت منبع است:{{پنک|مشکور|۱۳۷۹|ص=۱۰۲}} | ||
# | # [[قرآن]] | ||
#سنت | #[[سنت]] | ||
# اقوال صحابه | # اقوال [[صحابه]] | ||
# قیاس | # [[قیاس]] | ||
# استحسان | # [[استحسان]] | ||
# اجماع | # [[اجماع]] | ||
# عرف | # [[عرف]] | ||
ابوحنیفه با وجود شکنجه و زندان در اواخر دورهٔ [[امویان|اموی]] و [[عباسیان]] حاضر به قبول منصب قضا نشد. ابوحنیفه قائل به رأی و اجتهاد شد و از اهل حدیث بیزاری جست، فقه ابداعی او را فقه حنفی مینامند. نوبختی و ابوالحسن اشعری و برخی از علمای [[کلام|کلامی]] او را از اهل ارجاء (مرجئه) شمرده و برای اثبات آن به | ابوحنیفه با وجود شکنجه و زندان در اواخر دورهٔ [[امویان|اموی]] و [[عباسیان]] حاضر به قبول منصب [[قضا]] نشد. ابوحنیفه قائل به رأی و اجتهاد شد و از اهل حدیث بیزاری جست، فقه ابداعی او را فقه حنفی مینامند. [[نوبختی]] و [[ابوالحسن اشعری]] و برخی از علمای [[کلام|کلامی]] او را از اهل ارجاء ([[مرجئه]]) شمرده و برای اثبات آن به جملهای از ''فقه الاکبر'' او استناد میکنند، با این وجود اکثر فقها و متکلمین این نسبت را صحیح ندانستهاند.{{پنک|مشکور|۱۳۷۹|ص=۱۰۱}} | ||
[[ابن خلدون]] مینویسد که او هفده حدیث از احادیث نبوی را بیشتر قبول نداشته و در رأی و قیاس افراط مینمود. مذهب او توسط دو تن از یارانش به نامهای حسن شیبانی و ابویوسف قاضی رواج یافت.{{پنک|مشکور|۱۳۷۹|ص=۱۰۱}} | [[ابن خلدون|ابنخلدون]] مینویسد که او هفده حدیث از احادیث نبوی را بیشتر قبول نداشته و در رأی و قیاس افراط مینمود. مذهب او توسط دو تن از یارانش به نامهای [[حسن شیبانی]] و [[ابویوسف قاضی]] رواج یافت.{{پنک|مشکور|۱۳۷۹|ص=۱۰۱}} | ||
== ارجاعات == | == پانویس == | ||
=== ارجاعات === | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
== منابع == | === منابع === | ||
{{آغاز منابع}} | {{آغاز منابع}} | ||
* {{یادکرد کتاب | عنوان=تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم | تاریخ=1379 | نام = محمدجواد | نام خانوادگی = مشکور | ناشر = انتشارات اشراقی | شابک = 964-5966-48-5}} | * {{یادکرد کتاب | عنوان=تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم | تاریخ=1379 | نام = محمدجواد | نام خانوادگی = مشکور | ناشر = انتشارات اشراقی | شابک = 964-5966-48-5}} |
نسخهٔ ۲۸ ژوئن ۲۰۲۳، ساعت ۱۵:۵۶
از سلسله مقالات دربارهٔ: |
اسلام |
---|
بخشی از سلسله مقالات در رابطه با اهل سنت |
---|
درگاه اسلام |
مذهب حنفی که براساس نام ابوحنیفه نعمان بن ثابت نامگذاری شده، از دل مکتب کوفه رشد یافته و همچنین مکتب فکری قدیمی بصره را نیز جذب خود کرد.[۱] از آنجا که مکتب حنفی از عراق سر برآورد، مورد حمایت اولین خلیفه عباسی بود و به سمت شرق گسترش یافت[۲] و اکنون حدود یک سوم مسلمانان جهان حنفی مذهبند.[۳]
ابوحنیفه جز رسائل کوچکی که یکی از آنها موسوم به «الفقه الاکبر» است کتابی در فقه تألیف نکرده است، بلکه شاگردانش فتاوی و سخنانش را بعد از او مکتوب کردهاند. اساس فقه ابوحنیفه مبتنی بر هفت منبع است:[۴]
ابوحنیفه با وجود شکنجه و زندان در اواخر دورهٔ اموی و عباسیان حاضر به قبول منصب قضا نشد. ابوحنیفه قائل به رأی و اجتهاد شد و از اهل حدیث بیزاری جست، فقه ابداعی او را فقه حنفی مینامند. نوبختی و ابوالحسن اشعری و برخی از علمای کلامی او را از اهل ارجاء (مرجئه) شمرده و برای اثبات آن به جملهای از فقه الاکبر او استناد میکنند، با این وجود اکثر فقها و متکلمین این نسبت را صحیح ندانستهاند.[۳]
ابنخلدون مینویسد که او هفده حدیث از احادیث نبوی را بیشتر قبول نداشته و در رأی و قیاس افراط مینمود. مذهب او توسط دو تن از یارانش به نامهای حسن شیبانی و ابویوسف قاضی رواج یافت.[۳]
پانویس
ارجاعات
- ↑ Lewis, Menage & Pellat 1986, p. 162.
- ↑ Lewis, Menage & Pellat 1986, p. 163.
- ↑ ۳٫۰ ۳٫۱ ۳٫۲ مشکور ۱۳۷۹، ص. ۱۰۱.
- ↑ مشکور ۱۳۷۹، ص. ۱۰۲.
منابع
- مشکور، محمدجواد (۱۳۷۹). تاریخ شیعه و فرقههای اسلام تا قرن چهارم. انتشارات اشراقی. شابک ۹۶۴-۵۹۶۶-۴۸-۵.
- Lewis, B.; Menage, V. L.; Pellat, Ch., eds. (1986). The Encyclopedia of Islam. Vol. 3. Brill & Luzac. ISBN 90-04-08118-6.