نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران: تفاوت میان نسخهها
(←منابع) |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۵۵: | خط ۵۵: | ||
|''مراحل نسخهشناسی و شیوههای تصحیح نسخههای خطی فارسی'' | |''مراحل نسخهشناسی و شیوههای تصحیح نسخههای خطی فارسی'' | ||
|نجیب مایل هروی | |نجیب مایل هروی | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|[[مشهد]] | |[[مشهد]] | ||
|[[بنیاد پژوهشهای اسلامی]] | |[[بنیاد پژوهشهای اسلامی]] | ||
خط ۶۲: | خط ۶۲: | ||
|۱ | |۱ | ||
|۵۰۴ | |۵۰۴ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|دایرةالمعارفها و فرهنگنامهها | |دایرةالمعارفها و فرهنگنامهها | ||
خط ۶۸: | خط ۶۸: | ||
|''[[دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]] (ج ۳)'' | |''[[دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]] (ج ۳)'' | ||
|[[کاظم بجنوردی]] | |[[کاظم بجنوردی]] | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|[[تهران]] | |[[تهران]] | ||
|[[مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]] | |[[مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی]] | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
|۳ | |۳ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|فلسفه | |فلسفه | ||
خط ۸۲: | خط ۸۲: | ||
|[[شرح مبسوط منظومه، درسهای مرتضی مطهری|''شرح مبسوط منظومه، درسهای مرتضی مطهری'']] | |[[شرح مبسوط منظومه، درسهای مرتضی مطهری|''شرح مبسوط منظومه، درسهای مرتضی مطهری'']] | ||
|[[مرتضی مطهری]] | |[[مرتضی مطهری]] | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|حکمت | |حکمت | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
|۴ | |۴ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |دین | | rowspan="2" |دین | ||
خط ۹۶: | خط ۹۶: | ||
|[[رسالة ابیغالب الزراری، الی ابن ابنه فی ذکر آلاعین و ملحقاتها|''رسالة ابیغالب الزراری، الی ابن ابنه فی ذکر آلاعین و ملحقاتها'']] | |[[رسالة ابیغالب الزراری، الی ابن ابنه فی ذکر آلاعین و ملحقاتها|''رسالة ابیغالب الزراری، الی ابن ابنه فی ذکر آلاعین و ملحقاتها'']] | ||
|[[عبدالله الغضائری]] | |[[عبدالله الغضائری]] | ||
| | |{{n/a}} | ||
|محمدرضا الحسینی | |محمدرضا الحسینی | ||
|[[قم]] | |[[قم]] | ||
خط ۱۰۳: | خط ۱۰۳: | ||
|۱ | |۱ | ||
|۳۵۶ | |۳۵۶ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|فقه و اصول | |فقه و اصول | ||
خط ۱۰۹: | خط ۱۰۹: | ||
|[[الاسیر فی الاسلام|''الاسیر فی الاسلام'']] | |[[الاسیر فی الاسلام|''الاسیر فی الاسلام'']] | ||
|[[علی احمدی میانجی]] | |[[علی احمدی میانجی]] | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|قم | |قم | ||
|دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم | |دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
|۱ | |۱ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |علوم اجتماعی | | rowspan="2" |علوم اجتماعی | ||
خط ۱۲۴: | خط ۱۲۴: | ||
|ه استیوارت | |ه استیوارت | ||
|عزتالله فولادوند | |عزتالله فولادوند | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی | |سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی | ||
خط ۱۳۰: | خط ۱۳۰: | ||
|۱ | |۱ | ||
|۴۰۸ | |۴۰۸ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|حقوق | |حقوق | ||
خط ۱۴۲: | خط ۱۴۲: | ||
|۱۳۶۸ه.ش | |۱۳۶۸ه.ش | ||
|۱ | |۱ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="8" |علم خاص | | rowspan="8" |علم خاص | ||
خط ۱۵۰: | خط ۱۵۰: | ||
|[[تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر|''تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر'']] | |[[تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر|''تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر'']] | ||
|[[مهدی گلشنی]] | |[[مهدی گلشنی]] | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|امیر کبیر | |امیر کبیر | ||
خط ۱۵۷: | خط ۱۵۷: | ||
|۱ | |۱ | ||
|۲۸۸ | |۲۸۸ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="3" |زمینشناسی | | rowspan="3" |زمینشناسی | ||
خط ۱۶۴: | خط ۱۶۴: | ||
|لیت | |لیت | ||
| rowspan="3" |فرید مر | | rowspan="3" |فرید مر | ||
| rowspan="3" | | rowspan="3" {{n/a}} | ||
| rowspan="3" |تهران | | rowspan="3" |تهران | ||
| rowspan="3" |دانشگاه شیراز | | rowspan="3" |دانشگاه شیراز | ||
| rowspan="3" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="3" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|جودسون | |جودسون | ||
خط ۱۸۰: | خط ۱۸۰: | ||
|''فیزیولوژی گیاهی'' | |''فیزیولوژی گیاهی'' | ||
|حسن ابراهیمزاده | |حسن ابراهیمزاده | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | |مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="3" |۱۱ | | rowspan="3" |۱۱ | ||
خط ۱۹۷: | خط ۱۹۷: | ||
| rowspan="3" |مرکز نشر دانشگاهی | | rowspan="3" |مرکز نشر دانشگاهی | ||
| rowspan="3" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="3" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|ژاک کمبل | |ژاک کمبل | ||
خط ۲۱۰: | خط ۲۱۰: | ||
|''فن آسیبشناسی و روشهای رنگآمیزی'' | |''فن آسیبشناسی و روشهای رنگآمیزی'' | ||
|مسلم بهادری | |مسلم بهادری | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | |مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|۱۳ | |۱۳ | ||
|''اطلاعات و کاربرد بالینی داروهای ژنریک ایران'' | |''اطلاعات و کاربرد بالینی داروهای ژنریک ایران'' | ||
|رضا ابوفاضلی و دیگران | |رضا ابوفاضلی و دیگران | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|بخش بررسیهای علمی شرکت داروپخش | |بخش بررسیهای علمی شرکت داروپخش | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|مواد معدنی | |مواد معدنی | ||
خط ۲۳۶: | خط ۲۳۶: | ||
|جورج ای. دیتر | |جورج ای. دیتر | ||
|شهره شهیدی | |شهره شهیدی | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|مرکز نشر دانشگاهی | |مرکز نشر دانشگاهی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |برق | | rowspan="2" |برق | ||
خط ۲۴۹: | خط ۲۴۹: | ||
|ج. ولش | |ج. ولش | ||
| rowspan="2" |پرویز جبهدار مالانی | | rowspan="2" |پرویز جبهدار مالانی | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | | rowspan="2" |مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|ک. سینگهال | |ک. سینگهال | ||
خط ۲۶۳: | خط ۲۶۳: | ||
| rowspan="4" |''طرج، آنالیز و اجرای سازهها توریسنگی (کابیون)'' | | rowspan="4" |''طرج، آنالیز و اجرای سازهها توریسنگی (کابیون)'' | ||
|محمود جوان | |محمود جوان | ||
| rowspan="4" | | rowspan="4" {{n/a}} | ||
| rowspan="4" | | rowspan="4" {{n/a}} | ||
| rowspan="4" |تهران | | rowspan="4" |تهران | ||
| rowspan="4" |معاونت امور آب جهاد سازندگی | | rowspan="4" |معاونت امور آب جهاد سازندگی | ||
خط ۲۷۰: | خط ۲۷۰: | ||
| rowspan="4" |۱ | | rowspan="4" |۱ | ||
| rowspan="4" |۷۰۲ | | rowspan="4" |۷۰۲ | ||
| rowspan="4" | | | rowspan="4" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|مهدی فرشاد | |مهدی فرشاد | ||
خط ۲۸۲: | خط ۲۸۲: | ||
| rowspan="2" |ری کلاف جوزف پنزین | | rowspan="2" |ری کلاف جوزف پنزین | ||
|علیاکبر گلافشانی | |علیاکبر گلافشانی | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |واحد انتشارات بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی | | rowspan="2" |واحد انتشارات بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" |۱ | | rowspan="2" |۱ | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|سهیل مهری | |سهیل مهری | ||
خط ۲۹۶: | خط ۲۹۶: | ||
|''مبانی علمی پرورش درختان میوه'' | |''مبانی علمی پرورش درختان میوه'' | ||
|عباسعلی منیعی | |عباسعلی منیعی | ||
| | |{{n/a}} | ||
|جلیل خسروشاهی | |جلیل خسروشاهی | ||
|تهران | |تهران | ||
خط ۳۰۲: | خط ۳۰۲: | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
|۱ | |۱ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|۱۹ | |۱۹ | ||
خط ۳۰۹: | خط ۳۰۹: | ||
|میلتون ادواردهار | |میلتون ادواردهار | ||
|فریدون کاوه | |فریدون کاوه | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|مرکز نشر دانشگاهی | |مرکز نشر دانشگاهی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
|۱ | |۱ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="4" |هنر | | rowspan="4" |هنر | ||
خط ۳۲۲: | خط ۳۲۲: | ||
| rowspan="2" |''سرزمین ما ایران'' | | rowspan="2" |''سرزمین ما ایران'' | ||
|نصرالله کسرائیان | |نصرالله کسرائیان | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |نصرالله کسرائیان | | rowspan="2" |نصرالله کسرائیان | ||
خط ۳۲۹: | خط ۳۲۹: | ||
| rowspan="2" |۱ | | rowspan="2" |۱ | ||
| rowspan="2" |۲۰۲ | | rowspan="2" |۲۰۲ | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|زیبا عرشی | |زیبا عرشی | ||
خط ۳۳۸: | خط ۳۳۸: | ||
|الک رابرتسون | |الک رابرتسون | ||
| rowspan="2" |بهزاد باشی | | rowspan="2" |بهزاد باشی | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |آگاه | | rowspan="2" |آگاه | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|دنیس استیونس | |دنیس استیونس | ||
خط ۳۵۳: | خط ۳۵۳: | ||
|[[مقالات شمس تبریزی|''مقالات شمس تبریزی'']] | |[[مقالات شمس تبریزی|''مقالات شمس تبریزی'']] | ||
|[[شمسالله محمد تبریزی]] | |[[شمسالله محمد تبریزی]] | ||
| | |{{n/a}} | ||
|[[محمدعلی موحد]] | |[[محمدعلی موحد]] | ||
|تهران | |تهران | ||
خط ۳۶۰: | خط ۳۶۰: | ||
|۱ | |۱ | ||
|۴۲۵ | |۴۲۵ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|ادبیات زبانهای دیگر | |ادبیات زبانهای دیگر | ||
خط ۳۷۱: | خط ۳۷۱: | ||
|مرکز | |مرکز | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |ادبیات کودکان و نوجوانان | | rowspan="2" |ادبیات کودکان و نوجوانان | ||
خط ۳۷۹: | خط ۳۷۹: | ||
| rowspan="2" |''برگ زرد پاییزی'' | | rowspan="2" |''برگ زرد پاییزی'' | ||
|حسن تهرانی | |حسن تهرانی | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |کتاب مریم | | rowspan="2" |کتاب مریم | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|نقاشی: زهره صفدری | |نقاشی: زهره صفدری | ||
خط ۳۹۶: | خط ۳۹۶: | ||
|الاسدیر درایسدل | |الاسدیر درایسدل | ||
| rowspan="2" |دره میرحیدر (مهاجرانی) | | rowspan="2" |دره میرحیدر (مهاجرانی) | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی | | rowspan="2" |وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی | ||
خط ۴۰۲: | خط ۴۰۲: | ||
| rowspan="2" |۱ | | rowspan="2" |۱ | ||
| rowspan="2" |۴۸۳ | | rowspan="2" |۴۸۳ | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|جرالداچ. بلیک | |جرالداچ. بلیک | ||
خط ۴۳۰: | خط ۴۳۰: | ||
| colspan="2" |کلیات | | colspan="2" |کلیات | ||
|۱ | |۱ | ||
|فرهنگ زندگینامهها (جلد اول) | |''فرهنگ زندگینامهها (جلد اول)'' | ||
|حسن انوشه و دیگران | |حسن انوشه و دیگران | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|رجا | |رجا | ||
| ۱۳۶۹ه.ش | | ۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="3" |فلسفه و روانشناسی | | rowspan="3" |فلسفه و روانشناسی | ||
| rowspan="3" |روانشناسی | | rowspan="3" |روانشناسی | ||
| rowspan="3" |۲ | | rowspan="3" |۲ | ||
| rowspan="3" |درآمدی به روانشناسی (جلد اول) | | rowspan="3" |''درآمدی به روانشناسی (جلد اول)'' | ||
|ریتا آتکین سون | |ریتا آتکین سون | ||
| rowspan="3" |حسن مرندی | | rowspan="3" |حسن مرندی | ||
| rowspan="3" | | rowspan="3" {{n/a}} | ||
| rowspan="3" |تهران | | rowspan="3" |تهران | ||
| rowspan="3" |مرکز نشر دانشگاهی | | rowspan="3" |مرکز نشر دانشگاهی | ||
| rowspan="3" |۱۳۶۸ه.ش | | rowspan="3" |۱۳۶۸ه.ش | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="3" | | | rowspan="3" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|ریچارد آتکین سون | |ریچارد آتکین سون | ||
خط ۴۶۲: | خط ۴۶۲: | ||
| rowspan="3" |حدیث و رجال | | rowspan="3" |حدیث و رجال | ||
|۳ | |۳ | ||
|[[معجم احادیث الامام المهدی]] | |[[معجم احادیث الامام المهدی|''معجم احادیث الامام المهدی'']] | ||
|گروهی از نویسندگان | |گروهی از نویسندگان | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|قم | |قم | ||
|مؤسسه المعارف الاسلامیة قم | |مؤسسه المعارف الاسلامیة قم | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
|۴ | |۴ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|۴ | |۴ | ||
|[[کتاب الغیبة (صاحب معالم)|کتاب الغیبة]] | |[[کتاب الغیبة (صاحب معالم)|''کتاب الغیبة'']] | ||
|[[صاحب معالم|حسن بن زینالدین]] | |[[صاحب معالم|حسن بن زینالدین]] | ||
| | |{{n/a}} | ||
|[[فاضل جواهری]] | |[[فاضل جواهری]] | ||
|تهران | |تهران | ||
|مکتبة آیتالله مرعشی | |مکتبة آیتالله مرعشی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|۵ | |۵ | ||
|[[التحریر طاووسی]] | |[[التحریر طاووسی|''التحریر طاووسی'']] | ||
|[[صاحب معالم|حسن بن زینالدین]] | |[[صاحب معالم|حسن بن زینالدین]] | ||
| | |{{n/a}} | ||
|[[فاضل جواهری]] | |[[فاضل جواهری]] | ||
|تهران | |تهران | ||
|کتابخانه آیتالله مرعشی | |کتابخانه آیتالله مرعشی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="4" |علوم اجتماعی | | rowspan="4" |علوم اجتماعی | ||
|اقتصاد | |اقتصاد | ||
|۶ | |۶ | ||
|روشهای اقتصادسنجی | |''روشهای اقتصادسنجی'' | ||
|م. داتا | |م. داتا | ||
|ابوالقاسم هاشمی | |ابوالقاسم هاشمی | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|مرکز نشر دانشگاهی | |مرکز نشر دانشگاهی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="3" |حسابداری | | rowspan="3" |حسابداری | ||
| rowspan="2" |۷ | | rowspan="2" |۷ | ||
| rowspan="2" |اصول حسابداری (جلد دوم) | | rowspan="2" |''اصول حسابداری (جلد دوم)'' | ||
| rowspan="2" |فنس ونیس ونگر | | rowspan="2" |فنس ونیس ونگر | ||
|مهدی تقوی | |مهدی تقوی | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |سازمان حسابرسی | | rowspan="2" |سازمان حسابرسی | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|نیک نژاد | |نیک نژاد | ||
|- | |- | ||
|۸ | |۸ | ||
|استفاده از تکنیکهای آماری حسابرسی | |''استفاده از تکنیکهای آماری حسابرسی'' | ||
|مرکز تحقیقات حسابدری و حسابرسی | |مرکز تحقیقات حسابدری و حسابرسی | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|سازمان حسابرسی | |سازمان حسابرسی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="3" |علوم خاص | | rowspan="3" |علوم خاص | ||
| rowspan="2" |فیزیک | | rowspan="2" |فیزیک | ||
|۹ | |۹ | ||
|پیلهای خورشیدی از اصول ساده تا سیستمهای پیشرفته | |''پیلهای خورشیدی از اصول ساده تا سیستمهای پیشرفته'' | ||
|چنمینگ هو ریچاردام. وایت | |چنمینگ هو ریچاردام. وایت | ||
|سیدی نوقابی | |سیدی نوقابی | ||
| | |{{n/a}} | ||
|مشهد | |مشهد | ||
|آستان قدس رضوی | |آستان قدس رضوی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|۱۰ | |۱۰ | ||
|فیزیک پلاسما و همجوشی کنترل شده | |''فیزیک پلاسما و همجوشی کنترل شده'' | ||
|اف. چن | |اف. چن | ||
|صمد سبحانیان | |صمد سبحانیان | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تبریز | |تبریز | ||
|ذوقی | |ذوقی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|زیستشناسی | |زیستشناسی | ||
|۱۱ | |۱۱ | ||
|کورموفیتهای ایران (جلد اول) | |''کورموفیتهای ایران (جلد اول)'' | ||
|احمد قهرمان | |احمد قهرمان | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|مرکز نشر دانشگاهی | |مرکز نشر دانشگاهی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="12" |علوم کاربردی | | rowspan="12" |علوم کاربردی | ||
| rowspan="2" |برق | | rowspan="2" |برق | ||
| rowspan="2" |۱۲ | | rowspan="2" |۱۲ | ||
| rowspan="2" |مقدمهای بر سیگنالها و سیستمها | | rowspan="2" |''مقدمهای بر سیگنالها و سیستمها'' | ||
|بهزاد قهرمان | |بهزاد قهرمان | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |یغما | | rowspan="2" |یغما | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|مجتبی محدث | |مجتبی محدث | ||
خط ۵۹۵: | خط ۵۹۵: | ||
|مواد معدنی | |مواد معدنی | ||
|۱۳ | |۱۳ | ||
|تولید فولاد و چدن از آهن اسفنجی | |''تولید فولاد و چدن از آهن اسفنجی'' | ||
|ناصر توحیدی | |ناصر توحیدی | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|اهواز | |اهواز | ||
|مجتمع فولاد اهواز | |مجتمع فولاد اهواز | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="3" |پزشکی | | rowspan="3" |پزشکی | ||
| rowspan="2" |۱۴ | | rowspan="2" |۱۴ | ||
| rowspan="2" |اصول و تفسیر آزمایشهای سرولوژی بالینی | | rowspan="2" |''اصول و تفسیر آزمایشهای سرولوژی بالینی'' | ||
|پرویز پاکزاد | |پرویز پاکزاد | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |جهاد دانشگاهی (دانشکده علوم پزشکی) | | rowspan="2" |جهاد دانشگاهی (دانشکده علوم پزشکی) | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|علی شوشتری | |علی شوشتری | ||
|- | |- | ||
|۱۵ | |۱۵ | ||
|بیماریهای گوش | |''بیماریهای گوش'' | ||
|نعمتالله مختاری | |نعمتالله مختاری | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|مشهد | |مشهد | ||
|جهاد دانشگاهی | |جهاد دانشگاهی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="6" |کشاورزی | | rowspan="6" |کشاورزی | ||
| rowspan="2" |۱۶ | | rowspan="2" |۱۶ | ||
| rowspan="2" |اصول زهرشناسی | | rowspan="2" |''اصول زهرشناسی'' | ||
| rowspan="2" |تدلویس | | rowspan="2" |تدلویس | ||
|میر ستاری | |میر ستاری | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |مرکز انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | | rowspan="2" |مرکز انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|طاهره مشیری | |طاهره مشیری | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |۱۷ | | rowspan="2" |۱۷ | ||
| rowspan="2" |پرورش زنبور عسل | | rowspan="2" |''پرورش زنبور عسل'' | ||
|رحیم عبادی | |رحیم عبادی | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" |مؤلف | | rowspan="2" |مؤلف | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|علیاصغر احمدی | |علیاصغر احمدی | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |۱۸ | | rowspan="2" |۱۸ | ||
| rowspan="2" |فیزیولوژی گیاهان زراعی | | rowspan="2" |''فیزیولوژی گیاهان زراعی'' | ||
| rowspan="2" |ل.ت. ایوانز | | rowspan="2" |ل.ت. ایوانز | ||
|محمد شبستری | |محمد شبستری | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |مرکز نشر دانشگاهی | | rowspan="2" |مرکز نشر دانشگاهی | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|مسعود مجتهدی | |مسعود مجتهدی | ||
خط ۶۷۹: | خط ۶۷۹: | ||
| rowspan="2" |هنرهای نمایشی | | rowspan="2" |هنرهای نمایشی | ||
|۱۹ | |۱۹ | ||
|باد هر جا بخواهد میوزد | |''باد هر جا بخواهد میوزد'' | ||
|بابک احمدی | |بابک احمدی | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|فیلم | |فیلم | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|۲۰ | |۲۰ | ||
|نشانهها و معنا در سینما | |''نشانهها و معنا در سینما'' | ||
|پیترورین | |پیترورین | ||
|عبدالله تربیت | |عبدالله تربیت | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|سروش | |سروش | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="3" |عکسی | | rowspan="3" |عکسی | ||
| rowspan="2" |۲۱ | | rowspan="2" |۲۱ | ||
| rowspan="2" |تکنیک نورپردازی در تلویزیون و سینما | | rowspan="2" |''تکنیک نورپردازی در تلویزیون و سینما'' | ||
| rowspan="2" |جرالد میلرسون | | rowspan="2" |جرالد میلرسون | ||
|حمید احمدی لاری | |حمید احمدی لاری | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |تهران | | rowspan="2" |تهران | ||
| rowspan="2" |سروش | | rowspan="2" |سروش | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|فؤاد نجفزاده | |فؤاد نجفزاده | ||
|- | |- | ||
|۲۲ | |۲۲ | ||
|در جستجوی زبان نو | |''در جستجوی زبان نو'' | ||
|روئین پاکباز | |روئین پاکباز | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|نگاه | |نگاه | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|نقاشی | |نقاشی | ||
|۲۳ | |۲۳ | ||
|نقاشی قهوهخانه | |''نقاشی قهوهخانه'' | ||
|هادی سیف | |هادی سیف | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، اداره کل موزهها | |وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، اداره کل موزهها | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="5" |ادبیات | | rowspan="5" |ادبیات | ||
|ادبیات زبانهای دیگر | |ادبیات زبانهای دیگر | ||
|۲۴ | |۲۴ | ||
|شناختی از کافکا | |''شناختی از کافکا'' | ||
|بهرام مقدادی | |بهرام مقدادی | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|گفتار | |گفتار | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|شعر معاصر | |شعر معاصر | ||
|۲۵ | |۲۵ | ||
|سرود آرزو | |''سرود آرزو'' | ||
|فخر الدین مزارعی | |فخر الدین مزارعی | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|پاژنگ | |پاژنگ | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|متون قدیم | |متون قدیم | ||
|۲۶ | |۲۶ | ||
|در شبستان عرفان | |''در شبستان عرفان'' | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|نجید مایل هروی | |نجید مایل هروی | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|گفتار | |گفتار | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |تاریخ و نقد | | rowspan="2" |تاریخ و نقد | ||
|۲۷ | |۲۷ | ||
|فروسی و شاهنامه | |''فروسی و شاهنامه'' | ||
|منوچهر مرتضوی | |منوچهر مرتضوی | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی | |مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|۲۸ | |۲۸ | ||
|کاروان هند | |''کاروان هند'' | ||
|احمد گلچین معانی | |احمد گلچین معانی | ||
| | |{{n/a}} | ||
| | |{{n/a}} | ||
|مشهد | |مشهد | ||
|آستان قدس رضوی | |آستان قدس رضوی | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
|۲ | |۲ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="3" |تاریخ و جغرافیا | | rowspan="3" |تاریخ و جغرافیا | ||
|تاریخ | |تاریخ | ||
|۲۹ | |۲۹ | ||
|تاریخ تمدن | |''تاریخ تمدن'' | ||
|هنری لوکاس | |هنری لوکاس | ||
|عبدالحسین آذرنگ | |عبدالحسین آذرنگ | ||
| | |{{n/a}} | ||
|تهران | |تهران | ||
|کیهان | |کیهان | ||
|۱۳۶۹ه.ش | |۱۳۶۹ه.ش | ||
|۲ | |۲ | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
| | |{{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
| rowspan="2" |جغرافیا | | rowspan="2" |جغرافیا | ||
| rowspan="2" |۳۰ | | rowspan="2" |۳۰ | ||
| rowspan="2" |اشکال ناهمواری در نواحی خشک | | rowspan="2" |''اشکال ناهمواری در نواحی خشک'' | ||
| rowspan="2" |ژان تریکار | | rowspan="2" |ژان تریکار | ||
|مهدی صدیقی | |مهدی صدیقی | ||
| rowspan="2" | | rowspan="2" {{n/a}} | ||
| rowspan="2" |مشهد | | rowspan="2" |مشهد | ||
| rowspan="2" |آستان قدس رضوی | | rowspan="2" |آستان قدس رضوی | ||
| rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | | rowspan="2" |۱۳۶۹ه.ش | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
| rowspan="2" | | | rowspan="2" {{unknown|?}} | ||
|- | |- | ||
|محسن پورکرمانی | |محسن پورکرمانی |
نسخهٔ ۱۴ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۶:۳۱
نهمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران | |
---|---|
اهداء برای | کتابهای برگزیده به زبان فارسی |
پشتیبان مالی | معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی |
تاریخ | ۱۲ تا ۲۲ بهمن ۱۳۷۱ |
محل برگزاری | مجموعه سعدآباد، تهران |
کشور | ایران |
نام پیشین | جایزه سلطنتی کتاب سال |
پاداش(ها) | سکه بهار آزادی لوح تقدیر از طرف ریاست جمهوری |
نخستین دوره | ۱۳۶۳ |
مجموع جوایز | ۲۵ اثر |
کل دریافتکنندگان | ۳۷ نفر (نویسنده) ۱۱ نفر (مترجم) ۶ نفر (مصحح) ۲۱ مؤسسه (انتشارات) |
وبگاه | |
مراسم نهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران در بهمن ۱۳۷۱ در تهران برگزار شد.
جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران
جشنواره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، مهمترین رویداد فرهنگی در حوزه فرهنگ مکتوب در دوره جمهوری اسلامی ایران است که نخستین دوره آن در سال ۱۳۶۳ هجری شمسی برگزار شده است.[۱] تا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، از سال ۱۳۳۴ هجری شمسی، جایزهای تحت عنوان کتاب سال برگزار میشد. این جشنواره تا سال ۱۳۵۶ ادامه داشت اما در آن سال به جهت اتفاقات سیاسی در ایران، به تعویق افتاد و دیگر اجرا نشد.[۲] در اواخر سال ۱۳۶۱ موضوع گزینش بهترین کتابهای سال در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد و در شهریور سال بعد آییننامه اجرایی آن به تصویب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رسید. بر اساس این آییننامه، بهترین کتابهای چاپ شد در موضوعات مختلف پس از بررسی استادان و صاحبنظران علمی و فرهنگی، انتخاب و طی مراسم بهخصوصی در ایام مشهور به دهه فجر (۱۲ تا ۲۲ بهمن)، معرفی شوند.[۳] هر سال وزارت ارشاد از ناشران و مؤلفین تقاضا میکند تا نسخهای از آثاری که نخستین بار در سال اخیر به چاپ رساندهاند را برای این جشنواره ارسال نمایند.[۴] مدیرعامل این جشنواره نیکنام حسینیپور، معاون فرهنگی آن سید سعید میرمحمدصادق و مدیر جشنواره، علی علیمحمدی است.[۵] دبیری این جشنواره در طول ۳۶ دوره ابتدایی آن را آقایان علی اوجبی (سالهای ۱۳۸۸، ۱۳۸۵–۱۳۸۴)، سید محمود یوسفثانی (۱۳۷۸–۱۳۶۸)، محمدرضا سرشار (۱۳۸۹)، محمدعلی رمضانی فرانی (۱۳۸۷)، منوچهر اکبری (۱۳۸۶)، محمدعلی مهدوی راد (۱۴۰۱–۱۳۹۳)، نجفقلی حبیبی (۱۳۹۲) و مجید حمیدزاده (۱۳۹۱–۱۳۹۰) عهدهدار بودهاند.[۶] هیئت داوران نیز از میان استادان دانشگاه و حوزه علمیه و همینطور متخصصان و صاحبنظران علمی و فرهنگی، از سوی دبیرخانه جشنواره انتخاب میشوند.[۷]
شیوه داوری این جشنواره، در سه مرحله تدوین شده است. در مرحله نخست، تمام آثار ارسالی به جشنواره، مورد ارزیابی اولیه توسط هیئت داوری گروههای مربوط قرار میگیرد و پس از آن، آثار با رای اکثریت به مرحله دوم مسابقه ارسال خواهند شد. در مرحله دوم، آثار توسط حداقل سه تن از داوران انتخابی از جانب هیئت داوری که در هر موضوع مشخص، معین میشوند بررسی میگردند و نتایج ارزیابی در کاربرگهای ویژهای درج میگردد. کتابهایی که موفق به کسب حداقل ۸۰ امتیاز از مجموع ۱۰۰ امتیاز مندرج در کاربرگ بشوند، به مرحله نهایی داوری راه مییابند. در مرحله نهایی، کاربرگها توسط هیئت داوران مورد بررسی قرار خواهند گرفت و در نهایت آثار برگزیده به هیئت علمی جشنواره معرفی میگردند. در نهایت آثاری که رای سه نفر از داوران یک اثر از میان آثار در بخش تألیف و تصحیح به شرط اتخاذ ۹۰ امتیاز یا بیشتر و در بخش ترجمه، ۹۵ امتیاز و بیشتر، به عنوان اثر برگزیده معرفی میشود. تا پیش از دوره چهاردهم این جشنواره، داوران از جانب هیئت علمی معرفی نمیشدند و پس از آن نیز در قالب کاربرگها نام برخی از داوران مشخص میشد.[۸] در این داوری سه نکته اساسی همواره مورد اهتمام قرار خواهد گرفت: ارتقاء بخشیدن به سطح علمی و فرهنگی کشور؛ سلیس بودن زبان اثر و رعایت قواعد دستور زبان فارسی و داشتن کیفیت مطلوب از نظر طبع و نکات فنی چاپ. در پایان جشنواره، برندگان جایزه کتاب سال، در طی مراسمی به میزبانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، موفق به کسب لوح تقدیر از ریاست جمهوری و همینطور جوایزی عموماً سکه طلا بهار آزادی میشوند.[۹]
کتاب آینه دوران که در چهلمین سال پیروزی جمهوری اسلامی برای جمعآوری برندگان، داوران و شایستگان تقدیر این جشنواره تهیه و منتشر شده است. این اثر در بهمن ۱۳۹۷ توسط مؤسسه خانه کتاب تهیه شده است. از مؤلفین این اثر میتوان به علی علیمحمدی، سحر برینخو، فاطمه مقدسزاده، مسعود بهزادیراد، معصومه قزلباش، مهدی ملازاده، محمودجواد احمدینیا، الهه رجبیفر، حمیده نوروزیان و لیلا اسدیان اشاره کرد.[۱۰]
آثار برگزیده
راهنمای فهرست: ( ? = نامعین ن/م = نداشتن مورد و = وزیری ر = رحلی ق = رقعی خ = خشتی)
بخش | شاخه | ر | عنوان اثر | نویسنده(ها) | مترجم(ها) | مصحح(ها) | ناشر | سال نشر | مشخصات کتاب | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مکان | انتشارات | ج | ص | ط | ||||||||
کلیات | نقد و تصحیح متون | ۱ | مراحل نسخهشناسی و شیوههای تصحیح نسخههای خطی فارسی | نجیب مایل هروی | ن/م | ن/م | مشهد | بنیاد پژوهشهای اسلامی | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ۵۰۴ | ? |
دایرةالمعارفها و فرهنگنامهها | ۲ | دائرةالمعارف بزرگ اسلامی (ج ۳) | کاظم بجنوردی | ن/م | ن/م | تهران | مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی | ۱۳۶۹ه.ش | ۳ | ? | ? | |
فلسفه | فلسفه اسلامی | ۳ | شرح مبسوط منظومه، درسهای مرتضی مطهری | مرتضی مطهری | ن/م | ن/م | تهران | حکمت | ۱۳۶۹ه.ش | ۴ | ? | ? |
دین | حدیث | ۴ | رسالة ابیغالب الزراری، الی ابن ابنه فی ذکر آلاعین و ملحقاتها | عبدالله الغضائری | ن/م | محمدرضا الحسینی | قم | مکتب الاعلام الاسلامی، مرکز البحوث و التحقیقات الاسلامیة | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ۳۵۶ | ? |
فقه و اصول | ۵ | الاسیر فی الاسلام | علی احمدی میانجی | ن/م | ن/م | قم | دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ? | ? | |
علوم اجتماعی | کلیات | ۶ | آگاهی و جامعه | ه استیوارت | عزتالله فولادوند | ن/م | تهران | سازمان انتشارات و آموزش انقلاب اسلامی | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ۴۰۸ | ? |
حقوق | ۷ | نهادهای روابط بینالملل | کلود آلبر کلییار | هدایتالله فلسفی | هدایتالله فلسفی | تهران | نو | ۱۳۶۸ه.ش | ۱ | ? | ? | |
علم خاص | فیزیک | ۸ | تحلیلی از دیدگاههای فلسفی فیزیکدانان معاصر | مهدی گلشنی | ن/م | ن/م | تهران | امیر کبیر | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ۲۸۸ | ? |
زمینشناسی | ۹ | زمینشناسی فیزیکی | لیت | فرید مر | ن/م | تهران | دانشگاه شیراز | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
جودسون | ||||||||||||
کافمن | ||||||||||||
زیستشناسی | ۱۰ | فیزیولوژی گیاهی | حسن ابراهیمزاده | ن/م | ن/م | تهران | مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
۱۱ | میکروبشناسی مقدماتی | ژولیالوی | فریدون ملکزاده | علی فرازمند | تهران | مرکز نشر دانشگاهی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
ژاک کمبل | ||||||||||||
هنری بلک برن | ||||||||||||
علوم عملی | پزشکی | ۱۲ | فن آسیبشناسی و روشهای رنگآمیزی | مسلم بهادری | ن/م | ن/م | تهران | مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? |
۱۳ | اطلاعات و کاربرد بالینی داروهای ژنریک ایران | رضا ابوفاضلی و دیگران | ن/م | ن/م | تهران | بخش بررسیهای علمی شرکت داروپخش | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
مواد معدنی | ۱۴ | متالوژی مکانیکی | جورج ای. دیتر | شهره شهیدی | ن/م | تهران | مرکز نشر دانشگاهی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
برق | ۱۵ | روشهای کامپیوتری تحلیل و طرح مدار | ج. ولش | پرویز جبهدار مالانی | ن/م | تهران | مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
ک. سینگهال | ||||||||||||
عمران | ۱۶ | طرج، آنالیز و اجرای سازهها توریسنگی (کابیون) | محمود جوان | ن/م | ن/م | تهران | معاونت امور آب جهاد سازندگی | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ۷۰۲ | ? | |
مهدی فرشاد | ||||||||||||
ناصر طالب بیدختی | ||||||||||||
پرهام جواهری | ||||||||||||
۱۷ | دینامیک سازهها | ری کلاف جوزف پنزین | علیاکبر گلافشانی | ن/م | تهران | واحد انتشارات بخش فرهنگی دفتر مرکزی جهاد دانشگاهی | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ? | ? | ||
سهیل مهری | ||||||||||||
کشاورزی | ۱۸ | مبانی علمی پرورش درختان میوه | عباسعلی منیعی | ن/م | جلیل خسروشاهی | تهران | فنی ایران | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ? | ? | |
۱۹ | آب زیرزمینی و نشت | میلتون ادواردهار | فریدون کاوه | ن/م | تهران | مرکز نشر دانشگاهی | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ? | ? | ||
هنر | هنرهای نمایشی | ۲۰ | سرزمین ما ایران | نصرالله کسرائیان | ن/م | ن/م | تهران | نصرالله کسرائیان | ۱۳۷۰ه.ش | ۱ | ۲۰۲ | ? |
زیبا عرشی | ||||||||||||
موسیقی | ۲۱ | تاریخ جامع موسیقی | الک رابرتسون | بهزاد باشی | ن/م | تهران | آگاه | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
دنیس استیونس | ||||||||||||
ادبیات | متون قدیم | ۲۲ | مقالات شمس تبریزی | شمسالله محمد تبریزی | ن/م | محمدعلی موحد | تهران | خوارزمی | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ۴۲۵ | ? |
ادبیات زبانهای دیگر | ۲۳ | انهاید | ویرژیل | میرجلالالدین کزازی | ژ.ب فوشه | تهران | مرکز | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
ادبیات کودکان و نوجوانان | ۲۴ | برگ زرد پاییزی | حسن تهرانی | ن/م | ن/م | تهران | کتاب مریم | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
نقاشی: زهره صفدری | ||||||||||||
تاریخ و جغرافیا | جغرافیای طبیعی و انسانی | ۲۵ | جغرافیای سیاسی خاورمیانه و شمال آفریقا | الاسدیر درایسدل | دره میرحیدر (مهاجرانی) | ن/م | تهران | وزارت امور خارجه، دفتر مطالعات سیاسی و بینالمللی | ۱۳۶۹ه.ش | ۱ | ۴۸۳ | ? |
جرالداچ. بلیک |
آثار شایسته تقدیر
راهنمای فهرست: ( ? = نامعین ن/م = نداشتن مورد و = وزیری ر = رحلی ق = رقعی خ = خشتی)
بخش | شاخه | ر | عنوان اثر | نویسنده(ها) | مترجم(ها) | مصحح(ها) | ناشر | سال نشر | مشخصات کتاب | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
مکان | انتشارات | ج | ص | ط | ||||||||
کلیات | ۱ | فرهنگ زندگینامهها (جلد اول) | حسن انوشه و دیگران | ن/م | ن/م | تهران | رجا | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
فلسفه و روانشناسی | روانشناسی | ۲ | درآمدی به روانشناسی (جلد اول) | ریتا آتکین سون | حسن مرندی | ن/م | تهران | مرکز نشر دانشگاهی | ۱۳۶۸ه.ش | ? | ? | ? |
ریچارد آتکین سون | ||||||||||||
ارنست هیلگارد | ||||||||||||
دین | حدیث و رجال | ۳ | معجم احادیث الامام المهدی | گروهی از نویسندگان | ن/م | ن/م | قم | مؤسسه المعارف الاسلامیة قم | ۱۳۶۹ه.ش | ۴ | ? | ? |
۴ | کتاب الغیبة | حسن بن زینالدین | ن/م | فاضل جواهری | تهران | مکتبة آیتالله مرعشی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
۵ | التحریر طاووسی | حسن بن زینالدین | ن/م | فاضل جواهری | تهران | کتابخانه آیتالله مرعشی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
علوم اجتماعی | اقتصاد | ۶ | روشهای اقتصادسنجی | م. داتا | ابوالقاسم هاشمی | ن/م | تهران | مرکز نشر دانشگاهی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? |
حسابداری | ۷ | اصول حسابداری (جلد دوم) | فنس ونیس ونگر | مهدی تقوی | ن/م | تهران | سازمان حسابرسی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
نیک نژاد | ||||||||||||
۸ | استفاده از تکنیکهای آماری حسابرسی | مرکز تحقیقات حسابدری و حسابرسی | ن/م | ن/م | تهران | سازمان حسابرسی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
علوم خاص | فیزیک | ۹ | پیلهای خورشیدی از اصول ساده تا سیستمهای پیشرفته | چنمینگ هو ریچاردام. وایت | سیدی نوقابی | ن/م | مشهد | آستان قدس رضوی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? |
۱۰ | فیزیک پلاسما و همجوشی کنترل شده | اف. چن | صمد سبحانیان | ن/م | تبریز | ذوقی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
زیستشناسی | ۱۱ | کورموفیتهای ایران (جلد اول) | احمد قهرمان | ن/م | ن/م | تهران | مرکز نشر دانشگاهی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
علوم کاربردی | برق | ۱۲ | مقدمهای بر سیگنالها و سیستمها | بهزاد قهرمان | ن/م | ن/م | تهران | یغما | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? |
مجتبی محدث | ||||||||||||
مواد معدنی | ۱۳ | تولید فولاد و چدن از آهن اسفنجی | ناصر توحیدی | ن/م | ن/م | اهواز | مجتمع فولاد اهواز | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
پزشکی | ۱۴ | اصول و تفسیر آزمایشهای سرولوژی بالینی | پرویز پاکزاد | ن/م | ن/م | تهران | جهاد دانشگاهی (دانشکده علوم پزشکی) | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
علی شوشتری | ||||||||||||
۱۵ | بیماریهای گوش | نعمتالله مختاری | ن/م | ن/م | مشهد | جهاد دانشگاهی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
کشاورزی | ۱۶ | اصول زهرشناسی | تدلویس | میر ستاری | ن/م | تهران | مرکز انتشارات و چاپ دانشگاه تهران | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
طاهره مشیری | ||||||||||||
۱۷ | پرورش زنبور عسل | رحیم عبادی | ن/م | ن/م | ? | مؤلف | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
علیاصغر احمدی | ||||||||||||
۱۸ | فیزیولوژی گیاهان زراعی | ل.ت. ایوانز | محمد شبستری | ن/م | تهران | مرکز نشر دانشگاهی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
مسعود مجتهدی | ||||||||||||
هنر | هنرهای نمایشی | ۱۹ | باد هر جا بخواهد میوزد | بابک احمدی | ن/م | ن/م | تهران | فیلم | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? |
۲۰ | نشانهها و معنا در سینما | پیترورین | عبدالله تربیت | ن/م | تهران | سروش | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
عکسی | ۲۱ | تکنیک نورپردازی در تلویزیون و سینما | جرالد میلرسون | حمید احمدی لاری | ن/م | تهران | سروش | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
فؤاد نجفزاده | ||||||||||||
۲۲ | در جستجوی زبان نو | روئین پاکباز | ن/م | ن/م | تهران | نگاه | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | ||
نقاشی | ۲۳ | نقاشی قهوهخانه | هادی سیف | ن/م | ن/م | تهران | وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان میراث فرهنگی، اداره کل موزهها | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
ادبیات | ادبیات زبانهای دیگر | ۲۴ | شناختی از کافکا | بهرام مقدادی | ن/م | ن/م | ? | گفتار | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? |
شعر معاصر | ۲۵ | سرود آرزو | فخر الدین مزارعی | ن/م | ن/م | ? | پاژنگ | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
متون قدیم | ۲۶ | در شبستان عرفان | ? | ن/م | نجید مایل هروی | ? | گفتار | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
تاریخ و نقد | ۲۷ | فروسی و شاهنامه | منوچهر مرتضوی | ن/م | ن/م | تهران | مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
۲۸ | کاروان هند | احمد گلچین معانی | ن/م | ن/م | مشهد | آستان قدس رضوی | ۱۳۶۹ه.ش | ۲ | ? | ? | ||
تاریخ و جغرافیا | تاریخ | ۲۹ | تاریخ تمدن | هنری لوکاس | عبدالحسین آذرنگ | ن/م | تهران | کیهان | ۱۳۶۹ه.ش | ۲ | ? | ? |
جغرافیا | ۳۰ | اشکال ناهمواری در نواحی خشک | ژان تریکار | مهدی صدیقی | ن/م | مشهد | آستان قدس رضوی | ۱۳۶۹ه.ش | ? | ? | ? | |
محسن پورکرمانی |
پانویس
ارجاعات
- ↑ جمعی از مولفین، آینه دوران، ۱: ۹.
- ↑ فرهادی، «بیست و پنج دوره کتاب سال»، کتاب ماه.
- ↑ جمعی از مولفین، آینه دوران، ۱: ۶.
- ↑ فرهادی، «بیست و پنج دوره کتاب سال»، کتاب ماه.
- ↑ جمعی از مولفین، آینه دوران، ۱: ۶.
- ↑ جمعی از مولفین، آینه دوران، ۱: ۹.
- ↑ فرهادی، «بیست و پنج دوره کتاب سال»، کتاب ماه.
- ↑ جمعی از مولفین، آینه دوران، ۱: ۸.
- ↑ فرهادی، «بیست و پنج دوره کتاب سال»، کتاب ماه.
- ↑ جمعی از مولفین، آینه دوران، ۱: ۳.
- ↑ جمعی از مولفین، آینه دوران، ۱: ۱۶۲-۱۶۳.
- ↑ جمعی از مولفین، آینه دوران، ۱: ۱۷۹-۱۸۰.
منابع
- جمعی از مولفین (۱۳۹۷). آینه دوران: دفتر اول (دوره یکم تا بیستم). به کوشش علی علیمحمدی، سحر برینخو، فاطمه مقدسزاده، مسعود بهزادیراد، معصومه قزلباش، مهدی ملازاده، محمودجواد احمدینیا، الهه رجبیفر، حمیده نوروزیان و لیلا اسدیان. تهران: موسسه خانه کتاب. شابک ۹۷۸-۶۰۰-۲۲۲-۴۸۸-۰.
- فرهادی، بهارک (۱۳۸۷). «کلیات در بیست و پنج دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران» (PDF). کتاب ماه (کلیات) (۱۳۴).