محمدباقر صدر
سید محمد باقر صدر (یا شهید صدر) (۱۳۵۳ هـ. ق - ۱۴۰۰ هـ. ق)، از پیشگامان نظریهپردازی اسلامی در عرصه علوم انسانی و اجتماعی بود. او جزو افرادی بود که تلاش کرد جواب جدید به مسائل جدید اسلام در دنیای مدرن دهد، نه پاسخهای جدید غیر اسلامی و نه پاسخهای قدیمی اسلامی که مربوط به مسائل دیگر بود.[۱]
از جمله مهمترین آثار او دو کتاب «اقتصادنا» و «فلسفتنا» بود که با تدوینی منسجم و آسان و قابل فهم برای دانشجویان، دو خاکریز قوی در مقابل هجوم مادیون و خصوصاً مارکسیستها در زمینه اقتصاد و فلسفه بود. [۲]
فعالیتهای سیاسی شهید صدر در مقام یک مرجع دینی باعث شد که رژیم بعثی عراق یاران و نزدیکان او را از طریق دستگیری، شکنجه، زندان و اعدام پراکنده کرده و خود او نیز نهایتاً به دستور صدام حسین دستگیر و به بغداد برده شد و پس از شکنجه در ۲۲ جمادی الاول ۱۴۰۰ هـ. ق همراه با خواهرش بنت الهدی به شهادت رسید.[۳]
نظرات
فقه
شهید صدر در فقه به آنچه پیشینیان گفته بودند بسنده نکرده و بر این باور بود که تحقیقات فقهی باید نیازهای روز را برآورده کنند.[۴] مثلاً در مورد الکل بدست آمده از چوب، این دیدگاه را برگزیده که مستی آور و نجس نیست و برای اثبات این مطلب در رابطه با ترکیبات شیمیایی الکل بحث میکند. او آن بخش از نظریات علمی را که از مرحلهٔ فرضشیه گذشته و به اثبات رسده باشد را میپذیرد.[۵]
او در نظر داشت فقه را وارد اجتماع کند، ولی تقسیمبندی رایج فقه (عبادات، عقود، ایقاعات و احکام) را برای این منظور نارسا میدانست، چون بیشتر به بعد فردی نظر داشت تا بعد اجتماعی.[۶] در این راستا فقه را به چهار دسته کلی تقسیمبندی میکند:[۷]
- عبادات
- اموال
- سلوک و آداب شخصی
- سلوک و آداب عمومی و حکومتی
اقتصاد
شهید صدر معتقد است اسلام به دنبال ارائه مذهب اقتصادی اسلامی است؛ یعنی به دنبال ارائه روشی عادلانه جهت تنظیم زندگی اقتصادی است و هیچگاه به دنبال اکتشافات علمی در حوزه اقتصاد نیست؛ مثلاً در حجاز به دنبال کشف علل و عوامل ربا نبود، بلکه آن را ممنوع کرد و نظام جدید اقتصادی براساس مضاربه را جایگزین آن نمود.[۸]
لذا شهید صدر معتقد است باید تمایزی بین «مذهب اقتصاد» و «علم اقتصاد» در نظر گرفت و اینکه مقصود از اقتصاد اسلامی «مذهب اقتصادی» است نه علم اقتصاد و تصریح میکند که علم اقتصاد اسلامی نداریم. البته همزمان اظهار میدارد که این سخن به این معنا نیست که در اقتصاد اسلامی نمیتوانیم علم اقتصاد داشته باشیم، بلکه پس از پیادهسازی اقتصاد اسلامی، عالِم اقتصاد میـواند پدیدههای اقتصادی را کشف و تفسیر کند.[۹]
حوزه علمیه
او همواره از برخی استراتژیهایی که در حوزههای علمی آن زمان رایج بود انتقاد میکرد و بیتوجهی به فلسفه و تفسیر قرآن رو مورد نکوهش قرار میداد و به شاگردانش توصیه میکرد که به مباحثه فلسفه بپردازند. او منتقد دیدگاه فرد گرایانه به شریعت و قوانین آن بود و مثلاً معتقد بود که آنچه به نام «حسن احتیاط» در مباحث اصولی شهرت داشت صرفاً در مسائل فردی کاربرد داشته و در زندگی اجتماعی - سیاسی نمیتوان پایهٔ کار را بر «احتیاط» استوار کرد.[۱۰]
ارجاعات
- ↑ رحیمپور ازغدی ۱۳۹۵، ص. ۱۲۲.
- ↑ رحیمپور ازغدی ۱۳۹۵، ص. ۱۲۳.
- ↑ پورفرد ۱۳۸۷، ص. ۱۵۶.
- ↑ ذاکری ۱۳۷۶، ص. ۶۷.
- ↑ ذاکری ۱۳۷۶، ص. ۶۸.
- ↑ ذاکری ۱۳۷۶، ص. ۷۸.
- ↑ ذاکری ۱۳۷۶، ص. ۷۹.
- ↑ حائری و یوسفی ۱۳۸۰، ص. ۲۲–۲۳.
- ↑ حائری و یوسفی ۱۳۸۰، ص. ۲۴.
- ↑ پورفرد ۱۳۸۷، ص. ۱۵۸.
منابع
- رحیمپور ازغدی، حسن (۱۳۹۵). «شهید صدر از فاتحان نظریهپردازی در حوزه علوم انسانی با رویکرد اسلامی در دوره جدید». علوم انسانی اسلامی صدرا (۱۷).
- ذاکری، علیاکبر (۱۳۷۶). «دیدگاههای فقهی شهید آیة الله صدر». حوزه (۷۹-۸۰).
- حائری، کاظم؛ یوسفی، احمد علی (۱۳۸۰). «اقتصاد اسلامی و روش کشف آن از دیدگاه شهید صدر». اقتصاد اسلامی (۱).
- پورفرد، مسعود (۱۳۸۷). «مبانی و مبادی اندیشهٔ سیاسی شهید صدر». حکومت اسلامی (۵۰).
- اسلامشناسان مسلمان شیعه
- اعدامشدگان اهل عراق
- اعدامشدگان سده ۲۰ (میلادی) توسط عراق
- افراد عراقی لبنانیتبار
- اهالی بغداد
- اهالی کاظمین
- خاکسپاریها در قبرستان وادیالسلام
- خاندان صدر
- خاندان موسوی
- درگذشتگان ۱۳۵۹
- درگذشتگان ۱۹۸۰ (میلادی)
- روحانیان شیعه اهل عراق
- زادگان ۱۳۱۳
- زادگان ۱۹۳۵ (میلادی)
- سیاستمداران حزب الدعوه اسلامی
- شیعه دوازدهامامی
- شیعیان اهل عراق
- طرفداران تقریب میان مذاهب اسلامی
- عالمان شیعه
- عالمان مسلمان
- فقیهان اهل ایران
- فقیهان
- فیلسوفان اسلامی
- فیلسوفان اعدامشده
- فیلسوفان مسلمان
- مخالفان اهل عراق
- مراجع تقلید در دوره پهلوی
- مراجع تقلید در دوره جمهوری اسلامی
- مراجع تقلید درگذشته
- مراجع تقلید شیعه عراق
- مراجع تقلید
- منطقدانان