مقابله‌نشده با دانشنامه‌ها

ابن‌مقفع: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ابرابزار)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۳۸: خط ۳۸:


== آثار ==
== آثار ==
از آثار او می‌توان به ''کتاب التاج'' در زندگانی انوشیروان و کتاب ''خداینامه'' در موضوع سیر و کتاب ''آیین‌نامه'' در مضوع اصر و کتاب ''کلیله و دمنه''، ''مزدک''، ''الادب الکبیر'' معروف به ''ما قرء حسیس''، ''الادب الصغیر''، ''الیتیمهٔ در رسائل'' اشاره کرد. آثار دیگر او ''اختصار قاطیغوریاس ارسطو'' و ''اختصار باری ارمیناس ارسطو'' نام برده شده است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=ابن مقفع}}</ref>
از آثار او می‌توان به ''کتاب التاج'' در زندگانی انوشیروان و کتاب ''خداینامه'' در موضوع سیر و کتاب ''[[آئین‌نامه (ابن مقفع)|آیین‌نامه]]'' در مضوع اصر و کتاب ''کلیله و دمنه''، ''مزدک''، ''الادب الکبیر'' معروف به ''ما قرء حسیس''، ''الادب الصغیر''، ''الیتیمهٔ در رسائل'' اشاره کرد. آثار دیگر او ''اختصار قاطیغوریاس ارسطو'' و ''اختصار باری ارمیناس ارسطو'' نام برده شده است.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=ابن مقفع}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==
خط ۵۰: خط ۵۰:


{{تاریخ فلسفه و حکمت ایران}}
{{تاریخ فلسفه و حکمت ایران}}
{{مستشرقین تاریخ پیش از میلاد ایران}}
{{زبان و ادبیات عربی در دوره عباسی}}
{{زبان و ادبیات عربی در دوره عباسی}}
{{ادبیات عربی}}
{{ادبیات عربی}}

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۶ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۰۲:۳۳

ابن‌مقفع
نقاشی تخیلی از ابن مقفع اثر جبران خلیل جبران
متولد۱۰۶ قمری
در آن زمان جور امروزه فیروز آباد
وفات۱۴۲ قمری (سوزانده شد)
بغداد
محل زندگیفارس، اهواز، بصره
ملیتایرانی‌تبار
دیگر نام‌هاعبدالله
حرفهنویسنده و مترجم
آثارکلیله و دمنه، سیرالملوک
سبکادبیات ترجمه
عنوانابن مقفع
دورهقرن دوم هجری
مذهبابتدا زرتشتی، سپس مسلمان
فرزندانمحمد
والدیندادویه

ابومحمد عبدالله ابن مقفع با نام اصلی روزبه پور دادویه معروف به اِبْنِ مُقَفَّع (زادهٔ ۱۰۴ در جور فیروز آباد کنونی – درگذشتهٔ ۱۴۲ هجری قمری در بغداد) از نویسندگان مسلمان بود. گفته شده که اسم او به فارسی روزبه است و پیش از اسلام آوردن کنیه او ابوعمر و پس از قبول مسلمانی مکنی به ابی‌محمد شده است و مقفع، پدر او پسر مبارک است و اصل او ازجور (فیروزآباد) از حوالی فارس است.[۱]

سرگذشت

ابن مقفع در اول کاتب داود بن عمر بن هبیره و سپس کاتب عیسی بن علی بود. او یکی از مترجمان از زبان فارسی به عربی بود. گفته شده که او کتاب‌های منطق و طب را که از یونانی و رومی به فارسی ترجمه شده بود، به عربی ترجمه کرد. ابن‌مقفع به عربی شعر می‌گفت. قفطی در اخبار الحکما ابن‌مقفع را دانشمندی فاضل توصیف می‌کند که برای اولین بار در میان مسلمانان به ترجمه کتب منطقی پرداخت. عبدالله از اهل فارس بود و در اوّل مجوسی سپس به دست عیسی بن علی عموی سفاح و منصور خلیفه اول و دوم عباسی مسلمان شد.[۲]

گفته شده است که ابن‌مقفع، سفیان بن معاویهٔ بن یزید بن مهلب بن ابی‌صفره را سبک می‌شمرد و مسخره می‌کرد. سفیان با شنیدن تمسخرهای متعدد ابن‌مقفع قسم یاد کرد که او را به‌طور فجیعی مقتول سازد. از همین رو به خلیفه نامه نوشت و جواز قتل او را دریافت کرد. سرانجام سفیان او را به قتل رساند. در برخی منابع آمده است که سفیان، او را به چاه آبخانه انداخته و درب چاه را بست. از قتل او در حمام نیز سخن گفته شده است. سال قتل او را ۱۴۵ ه‍.ق دانسته‌اند. با این حال در اخبار بصره اثر عمرو بن شیبه آمده است که قتل ابن‌مقفع در سال ۱۴۲ یا ۱۴۳ رخ داد.[۳]

آثار

از آثار او می‌توان به کتاب التاج در زندگانی انوشیروان و کتاب خداینامه در موضوع سیر و کتاب آیین‌نامه در مضوع اصر و کتاب کلیله و دمنه، مزدک، الادب الکبیر معروف به ما قرء حسیس، الادب الصغیر، الیتیمهٔ در رسائل اشاره کرد. آثار دیگر او اختصار قاطیغوریاس ارسطو و اختصار باری ارمیناس ارسطو نام برده شده است.[۴]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «ابن مقفع». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.