مقابله‌نشده با دانشنامه‌ها

ابوبکر: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(حذف یادداشت)
 
(۹ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۲: خط ۲:
| title = {{فهرست ساده|
| title = {{فهرست ساده|
* خلیفه رسول‌الله
* خلیفه رسول‌الله
* [[صدیق (عنوان)|صدیق]]<ref name="Britannica2021">{{cite book |last1=Britannica |first1=Encyclopedia |editor1-last=Britannica |editor1-first= |title=Abū Bakr |date=19 August 2021 |url=https://www.britannica.com/biography/Abu-Bakr |access-date=9 November 2021 |language=en |quote=Abū Bakr, also called al-Ṣiddīq (Arabic: “the Upright”)}}</ref><ref name="OxfordBib2014">{{cite journal |last1=Saritoprak |first1=Zeki |title=Abu Bakr Al-Siddiq |journal=Oxford Bibliographies |date=30 July 2014 |pages=9780195390155–0221 |doi=10.1093/OBO/9780195390155-0221 |url=https://www.oxfordbibliographies.com/view/document/obo-9780195390155/obo-9780195390155-0221.xml |access-date=9 November 2021 |series=Islamic Studies |language=en |quote=The Prophet bestowed the title al-Siddiq (“the righteous one”) on him for his affimation of the Mi’raj, the Prophet’s night journey and ascension to heaven.}}</ref>}}
* [[صدیق (عنوان)|صدیق]]
}}
| image = Rashidun Caliph Abu Bakr as-Șiddīq (Abdullah ibn Abi Quhafa) - أبو بكر الصديق عبد الله بن عثمان التيمي القرشي أول الخلفاء الراشدين.svg
| image = Rashidun Caliph Abu Bakr as-Șiddīq (Abdullah ibn Abi Quhafa) - أبو بكر الصديق عبد الله بن عثمان التيمي القرشي أول الخلفاء الراشدين.svg
| caption = ابوبکر صدیق در [[خوشنویسی اسلامی]]
| caption = ابوبکر صدیق در [[خوشنویسی اسلامی]]
خط ۳۷: خط ۳۸:
| signature    = [[File:Muhammad Seal.svg|40px]]
| signature    = [[File:Muhammad Seal.svg|40px]]
}}
}}
'''ابوبکر''' احتمالاً مدت کوتاهی پس از ۵۷۰ میلادی بدنیا آمد، چرا که گفته شده سه سال از محمد (ص) جوانتر بوده است.{{sfn|Gibb|Kramers|Levi-Provencal|1986|p=۱۰۹}} در همان روزی که محمد (ص) وفات کرد، یعنی روز دوشنبه دوم ماه ربیع الاول سال یازدهم هجری قمری بیعت با ابوبکر صورت پذیرفت. او را به خاطر زیبائیش «عتیق» می‌نامیدند.{{پنک|یعقوبی|۱۳۸۲|ص=۱}} هنگامی که او به زمامداری رسید بر بالای منبر پیامبر رفته و یک پله پائینتر از نشیمن پیامبر نشست.{{پنک|یعقوبی|۱۳۸۲|ص=۲}}
'''ابوبکر'''، اولین خلیفه از [[خلفای راشدین]]، احتمالاً مدت کوتاهی پس از [[۵۷۰ میلادی]] به دنیا آمد، چرا که گفته شده سه سال از [[محمد]] جوان‌تر بوده است.{{sfn|Gibb|Kramers|Levi-Provencal|1986|p=۱۰۹}} در همان روزی که محمد درگذشت، یعنی روز دوشنبه [[۲ ربیع‌الاول ۱۱ قمری]] [[بیعت]] با ابوبکر صورت پذیرفت. گفته شده است که او را به خاطر زیبائی ظاهری «عتیق» می‌نامیدند.{{پنک|یعقوبی|۱۳۸۲|ص=۱}} هنگامی که به زمامداری رسید بر بالای منبر پیامبر اسلام رفته و یک پله پایین‌تر از محل جلوس محمد نشست.{{پنک|یعقوبی|۱۳۸۲|ص=۲}}
 
==نام و نسب ==
نام او را عبدالله و نام پدرش عثمان گزارش کرده‌اند. گفته می‌شود که پدرش به ابی‌قحافه مکنی بود و فرزند عامر بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن لؤی بود. نسبش در مره به پیامبر اسلام می‌رسد.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=ابوبکر}}</ref>
 
لقبش عتیق یعنی خوش سیما و اصل‌مند و پاک نسب یا آزاد شده گزارش شده است. برخی منابع گزارش کرده‌اند که مادرش را فرزند نمی‌ماند، و وقتی ابوبکر را به دنیا آورد از خدای کعبه التماس نمود او را از مرگ آزاد کند و دعایش مستجاب شد و از این رو ابوبکر را عتیق خواندند. به گزارش برخی منابع، محمد بشارت داد که او از آتش دوزخ آزاد است و به این خاطر عتیق نام گرفت. به گزارش منابع اسلامی، چون خبر اسراء (معراج) را بی چون و چرا قبول کرد، و به گزارش منابع دیگر، چون مردی راستگو بود، او را صدیق گفتند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرةالمعارف جامع اسلامی|ف=ابوبکر}}</ref>
 
==زندگی==
از زندگی او قبل از اسلام اطلاع موثقی در دست نیست. به موجب روایات اسلامی در سال ۵۷۱ یا ۵۷۲ میلادی، حدود سه سال بعد از [[عام الفیل]]، در [[مکه]] متولد شده و دو سال و چند ماه از پیامبر اسلام جوانتر بوده است. خانواده‌اش تجارت می‌کردند و یکی از بنی‌اعمام او، [[عبدالله بن جدعان]]، بازرگان و سرمایه‌دار بزرگ مکه بود. پدرش نیز تاجر و ثروتمند بود. خود او از هیجده سالگی به تجارت پارچه پرداخت و به بازارهای [[عربستان پیش از اسلام|عربستان]] رفت و آمد می‌کرد. به این سبب راه‌های بازرگانی را می‌شناخت و با رؤسای عشایر آشنایی و معامله داشت. بر اساس منابع اسلامی، او با سواد بود و شاید خواندن و نوشتن را از راهبان یا غلامان مسیحی فراگرفته بود. از جوانی به درستی و عفت معروف بود و از نوشیدن شراب حتی سرودن شعر اجتناب می‌کرد.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=ابوبکر}}</ref>


== یادداشت‌ها ==
گفته شده است که ابوبکر از اوان کودکی رفیق [[محمد]] بود و بعد از [[اسلام]] مشاور مخصوص و نگهبان و کاتب وحی و فرستاده مخصوص او شد. به روایتی در سفر اول محمد به [[شام]] و در مجلس ملاقات با [[بحیرا]] حضور داشت و برای [[ازدواج محمد با خدیجه]] سعی بسیار کرد. چون ثروتمند و اهل معاشرت و مردمدار بود وجودش از همان روزهای نخست برای دعوت اسلام مؤثر افتاد. تمام سرمایه‌اش را که به چهل هزار درهم بالغ بود در راه اسلام صرف کرد. هفت برده مسلمان از جمله [[بلال]] را خرید و آزاد ساخت. او بعد از [[خدیجه]] و [[علی بن ابی‌طالب|علی]] و [[زید بن حارثه]] و [[ام‌ایمن]]، نخستین کسی بود که بدون داشتن رابطه خانوادگی با محمد، اسلام آورد. [[زبیر بن عوام]]، [[عثمان بن عفان]]، [[عبدالرحمن بن عوف]]، [[سعد بن ابی‌وقاص]] و [[طلحه|طلحهٔ]] را به اسلام درآورد و نزد محمد برد. او از [[عشره مبشره|عشره مبشّره]] بود. بعد از تشکیل انجمن سرّی مسلمانان در خانه [[ارقم ابی الارقم]] رکن پابرجای آن بود.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=ابوبکر}}</ref>
{{یادداشت‌ها}}


== ارجاعات ==
به گفته منابع سنی‌مذهب، دخترش [[عایشه]] شش ساله بود که او را به عقد ازدواج محمد درآورد. از تصمیم [[هجرت محمد|هجرت]] نیز غیر از خانواده محمد، فقط ابوبکر با خبر بود. هجرت پیامبر اسلام از خانه ابوبکر آغاز شد و زاد و راحله و برنامه سفر را او تدارک دید و بنا به آنچه از آیه ۴۰ سوره توبه استنباط می‌شود، تنها او در آن سفر محمد را همراهی کرد. بعد از وصول به منزل [[قبا]]، در [[مدینه]]، چون مردم، محمد را از ابوبکر باز نمی‌شناختند، خود را سایبان آن حضرت کرد تا مخدوم از خادم شناخته شود. گفته شده است که بهای زمین مسجد مدینه را هم که پنج هزار درهم یا ده مثقال طلا بود او پرداخته است. ابوبکر در مدینه در محله سنح منزل کرد و [[ام‌رومان]] به همراهی [[اسماء بنت عمیس|اسماء]] و عایشه و [[عبدالله بن ابوبکر|عبدالله]] در آنجا به وی پیوستند. لیکن پدرش [[ابوقحافه]] و پسرش [[عبدالرحمن بن ابوبکر|عبدالرحمن]] تا [[فتح مکه]] مسلمان نشدند و عبدالرحمن در لشکر قریش با مسلمانان می‌جنگید و یک بار هم در میدان بدر با پدرش رو در رو شد و از پیش او بگریخت.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=ابوبکر}}</ref>
{{منابع}}


== منابع ==
=== پس از درگذشت محمد ===
{{آغاز منابع}}
در این حال اینکه اجتماع سقیفه در هنگامی تشکیل شد که علی مشغول کفن و دفن [[محمد]] بود و در این اجتماع حضور نداشت، همواره به عنوان یک پرسش در برابر چگونگی انتخاب ابوبکر بوده‌است. مسئلهٔ حق علی در [[جانشینی محمد|خلافت پس از محمد]] منجر به شکاف اصلی میان مسلمانان و تقسیم آنان به دو گروه شیعه و سنی شد.<ref>{{پک|Nasr|2012|ف=ʿAlī|ک=Britannica|زبان=en}}</ref> محمد در بازگشت از [[حجةالوداع]] در [[رویداد غدیر خم|غدیر خم]] جملهٔ «هر که من ولی او هستم، این علی ولی او است» را به زبان آورد؛ اما مقصود این عبارت مورد اختلاف شیعه و سنی قرار گرفت. شیعیان بر این اساس معتقد به نصب [[امامت]] و [[خلافت]] در خصوص علی شدند و اهل سنت آن را به معنای دوستی و محبت علی تفسیر می‌کنند.<ref>{{پک|Nasr|2012|ف=ʿAlī|ک=Britannica|زبان=en}}</ref><ref>{{پک|Dakake|2008|ک=Charismatic Community|زبان=en|ص=34–40}}</ref><ref>{{پک|Tabatabaei|1979|ک=Shi'ite Islam|زبان=en|ص=40}}</ref>
* {{یادکرد کتاب | عنوان = تاریخ یعقوبی | نام = احمد بن اسحاق | نام خانوادگی = یعقوبی | مترجم = محمد ابراهیم آیتی | جلد = 2 | تاریخ = 1382 | انتشارات = شرکت انتشارات علمی و فرهنگی}}
 
فاطمه دختر محمد به همراه گروهی از اصحاب خاص محمد، همچون سلمان، ابوذر، مقداد، عمار، ابن مسعود، سهل بن حنیف و … از معتقدان به نصب و خلافت علی بودند.<ref>[http://makarem.ir/squestions/?typeinfo=23&lid=0&mid=255224&catid=0&start=1&PageIndex=0/اولین مرد مسلمان»]</ref> علی بن ابی‌طالب در ابتدا از بیعت با ابوبکر سرباز زد؛ ولی سرانجام پس از شش ماه با اکراه با ابوبکر بیعت کرد. علی در دوران خلافت سه خلیفهٔ اول در جنگ‌ها شرکت نکرد<ref>{{پک|Veccia Vaglieri|1986|ف=ʿAlī b. Abī Ṭālib|ک=EI2|زبان=en|ش=1}}</ref> و جز در مورد انتخاب خلیفهٔ سوم فعالیت سیاسی نداشت. البته هر گاه خلفای سه‌گانه می‌خواستند، در امور دینی، قضایی، و سیاسی به آن‌ها مشورت می‌داد.<ref>{{پک|لباف|۱۳۸۵|ک=مظلومی گمشده در سقیفه|ص=۱۹۰–۷۷}}</ref>
 
== درگذشت ==
ابوبکر روز ۲۲ جمادی‌الثانی ۱۳ هجری/۲۳ اوت ۶۳۴ میلادی در سن ۶۳ سالگی درگذشت و در پهلوی راست محمد در منزل عایشه به خاک سپرده شد. او بین نماز مغرب و عشاء درگذشت و عمر بر وی نماز خواند. ابوبکر گفت: «خدایا، مرا مسلمان بمیران» و پس از آن جان سپرد.<ref name="EI">{{پک|Watt|۱۹۸۶|ف=Abū Bakr|ج=۱|ص=۱۰۹–۱۱|زبان=en}}</ref>
 
== جایگاه نزد مسلمانان ==
موقعیت سیاسی و اجتماعی ابوبکر بعد از [[ازدواج محمد با عایشه]] (در شوال سال اول هجری) بیش از پیش تقویت شد. گفته شده است که ابوبکر در همه [[فهرست غزوه‌های محمد|غزوات محمد]] حضور داشت. در [[غزوه بدر|روز بدر]] در سایبان (عریش) فرماندهی با محمد بود و او نگهبانی می‌کرد. در [[صلح حدیبیه]] (۶ ه.ق) به عکس کسانی که اعتراض می‌کردند جز تأیید و تسلیم سخنی نگفت و در صلح نامه حدیبیه که به خط [[علی بن ابی‌طالب]] نوشته شد نام او در صدر سایر شهود ثبت گردید. زودتر از سایر صحابه از حمله به مکه خبر یافت و روز فتح دوشادوش محمد وارد مکه شد.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=ابوبکر}}</ref>
 
تا زمان حیات محمد، ابوبکر فردی مقبول نزد همگان بود اما پس از درگذشت محمد، گروهی که بعدها شیعه نام گرفتنند، نسبت به اقدامات او انتقادهای شدیدی مطرح کردند تا جایی که برخی از اقدامات او را منافی اسلام و سنت پیامبر می‌دانستند. این اختلاف‌ها، از زمان اعلام خلافت ابوبکر پس از محمد بود، این در حالی بود که شیعیان این مقام را بنابر سفارش و وصیت محمد، برای علی می‌دانستند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایره‌المعارف جامع اسلامی|ف=ابوبکر}}</ref>
 
==پانویس==
===ارجاعات===
{{پانویس|۲}}
 
===منابع===
{{آغاز منابع}}
* {{یادکرد کتاب|عنوان=تاریخ یعقوبی|نام=احمد بن اسحاق|نام خانوادگی=یعقوبی|مترجم=محمد ابراهیم آیتی|جلد=2|تاریخ=1382|انتشارات=شرکت انتشارات علمی و فرهنگی}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=ابوبکر|دانشنامه=[[دایرةالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرةالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}}
{{چپ‌چین}}
{{چپ‌چین}}
* {{cite book|title=The Encyclopedia of Islam|editor-last1=Gibb|editor-first1=H. A. R.|editor-last2=Kramers|editor-first2=J. H.|editor-last3=Levi-Provencal|editor-first3=E.|volume=1|year=1986|publisher=Brill}}
* {{cite book |title=The Encyclopedia of Islam |editor-last1=Gibb |editor-first1=H. A. R. |editor-last2=Kramers |editor-first2=J. H. |editor-last3=Levi-Provencal |editor-first3=E. |volume=1 |year=1986 |publisher=Brill |isbn=90-04-08114-3}}
* {{cite book | last = Donner | first = Fred McGraw | authorlink = | title =The early Islamic conquests | url = https://archive.org/details/earlyislamicconq0000donn | publisher = Princeton University Press | year = 1981 | isbn = 0-691-05327-8 | ref = harv}}
* {{cite book | last = Watt | first = William Montgomery |authorlink = William Montgomery Watt|
title = [[محمد در مکه (کتاب)|Muhammad at Mecca]]| publisher = Oxford University Press | year = 1953 | id = | ref = harv
}}
* {{cite book | last = Madelung | first = Wilfred | title = The Succession to Muhammad: A Study of the Early Caliphate | url = https://archive.org/details/successiontomuam0000made | year = 1997 | publisher = Cambridge University Press | isbn =0-521-64696-0 | ref = harv}}
* {{یادکرد دانشنامه | نام خانوادگی = Watt | نام = W. Montgomery | پیوند نویسنده = | دانشنامه = [[دانشنامه اسلام|Encyclopaedia of Islam]] | مقاله =Abū Bakr|پیوند مقاله = |ویرایش = second | سال = ۱۹۸۶| ناشر = [[انتشارات بریل|E. J. Brill]] | جلد = ۱ | مکان = Leiden | شابک = 90-04-08114-3| صفحه = ۱۰۹–۱۱ | زبان = en}}
{{پایان چپ‌چین}}
{{پایان چپ‌چین}}
{{پایان منابع}}
{{پایان منابع}}
خط ۵۹: خط ۹۰:
{{خلفای راشدین}}
{{خلفای راشدین}}
{{فاطمه-افقی}}
{{فاطمه-افقی}}
{{مستند کردن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=خیر|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=بله|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:ابوبکر| ]]
[[رده:ابوبکر| ]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۰ ژوئیهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۳۵

ابوبکر
ابوبکر صدیق در خوشنویسی اسلامی
نخستین خلیفه در خلافت راشدین
خلافت۱۱–۱۳ ه‍.ق
پیشینمقام ایجاد شد
جانشینعمر بن خطاب
متولد۵۰ ق. ه
مکه، حجاز
درگذشته۲۲ جمادی‌الثانی ۱۳هجری
مدینه، حجاز
آرامگاه
همسر(ان)
فرزند(ان)
پدرعثمان ابی‌قحافه بن عامر
مادرام‌الخیر (سلمی) بنت صخر
دین و مذهباسلام
مهر

ابوبکر، اولین خلیفه از خلفای راشدین، احتمالاً مدت کوتاهی پس از ۵۷۰ میلادی به دنیا آمد، چرا که گفته شده سه سال از محمد جوان‌تر بوده است.[۱] در همان روزی که محمد درگذشت، یعنی روز دوشنبه ۲ ربیع‌الاول ۱۱ قمری بیعت با ابوبکر صورت پذیرفت. گفته شده است که او را به خاطر زیبائی ظاهری «عتیق» می‌نامیدند.[۲] هنگامی که به زمامداری رسید بر بالای منبر پیامبر اسلام رفته و یک پله پایین‌تر از محل جلوس محمد نشست.[۳]

نام و نسب

نام او را عبدالله و نام پدرش عثمان گزارش کرده‌اند. گفته می‌شود که پدرش به ابی‌قحافه مکنی بود و فرزند عامر بن کعب بن سعد بن تیم بن مرة بن لؤی بود. نسبش در مره به پیامبر اسلام می‌رسد.[۴]

لقبش عتیق یعنی خوش سیما و اصل‌مند و پاک نسب یا آزاد شده گزارش شده است. برخی منابع گزارش کرده‌اند که مادرش را فرزند نمی‌ماند، و وقتی ابوبکر را به دنیا آورد از خدای کعبه التماس نمود او را از مرگ آزاد کند و دعایش مستجاب شد و از این رو ابوبکر را عتیق خواندند. به گزارش برخی منابع، محمد بشارت داد که او از آتش دوزخ آزاد است و به این خاطر عتیق نام گرفت. به گزارش منابع اسلامی، چون خبر اسراء (معراج) را بی چون و چرا قبول کرد، و به گزارش منابع دیگر، چون مردی راستگو بود، او را صدیق گفتند.[۵]

زندگی

از زندگی او قبل از اسلام اطلاع موثقی در دست نیست. به موجب روایات اسلامی در سال ۵۷۱ یا ۵۷۲ میلادی، حدود سه سال بعد از عام الفیل، در مکه متولد شده و دو سال و چند ماه از پیامبر اسلام جوانتر بوده است. خانواده‌اش تجارت می‌کردند و یکی از بنی‌اعمام او، عبدالله بن جدعان، بازرگان و سرمایه‌دار بزرگ مکه بود. پدرش نیز تاجر و ثروتمند بود. خود او از هیجده سالگی به تجارت پارچه پرداخت و به بازارهای عربستان رفت و آمد می‌کرد. به این سبب راه‌های بازرگانی را می‌شناخت و با رؤسای عشایر آشنایی و معامله داشت. بر اساس منابع اسلامی، او با سواد بود و شاید خواندن و نوشتن را از راهبان یا غلامان مسیحی فراگرفته بود. از جوانی به درستی و عفت معروف بود و از نوشیدن شراب حتی سرودن شعر اجتناب می‌کرد.[۶]

گفته شده است که ابوبکر از اوان کودکی رفیق محمد بود و بعد از اسلام مشاور مخصوص و نگهبان و کاتب وحی و فرستاده مخصوص او شد. به روایتی در سفر اول محمد به شام و در مجلس ملاقات با بحیرا حضور داشت و برای ازدواج محمد با خدیجه سعی بسیار کرد. چون ثروتمند و اهل معاشرت و مردمدار بود وجودش از همان روزهای نخست برای دعوت اسلام مؤثر افتاد. تمام سرمایه‌اش را که به چهل هزار درهم بالغ بود در راه اسلام صرف کرد. هفت برده مسلمان از جمله بلال را خرید و آزاد ساخت. او بعد از خدیجه و علی و زید بن حارثه و ام‌ایمن، نخستین کسی بود که بدون داشتن رابطه خانوادگی با محمد، اسلام آورد. زبیر بن عوام، عثمان بن عفان، عبدالرحمن بن عوف، سعد بن ابی‌وقاص و طلحهٔ را به اسلام درآورد و نزد محمد برد. او از عشره مبشّره بود. بعد از تشکیل انجمن سرّی مسلمانان در خانه ارقم ابی الارقم رکن پابرجای آن بود.[۷]

به گفته منابع سنی‌مذهب، دخترش عایشه شش ساله بود که او را به عقد ازدواج محمد درآورد. از تصمیم هجرت نیز غیر از خانواده محمد، فقط ابوبکر با خبر بود. هجرت پیامبر اسلام از خانه ابوبکر آغاز شد و زاد و راحله و برنامه سفر را او تدارک دید و بنا به آنچه از آیه ۴۰ سوره توبه استنباط می‌شود، تنها او در آن سفر محمد را همراهی کرد. بعد از وصول به منزل قبا، در مدینه، چون مردم، محمد را از ابوبکر باز نمی‌شناختند، خود را سایبان آن حضرت کرد تا مخدوم از خادم شناخته شود. گفته شده است که بهای زمین مسجد مدینه را هم که پنج هزار درهم یا ده مثقال طلا بود او پرداخته است. ابوبکر در مدینه در محله سنح منزل کرد و ام‌رومان به همراهی اسماء و عایشه و عبدالله در آنجا به وی پیوستند. لیکن پدرش ابوقحافه و پسرش عبدالرحمن تا فتح مکه مسلمان نشدند و عبدالرحمن در لشکر قریش با مسلمانان می‌جنگید و یک بار هم در میدان بدر با پدرش رو در رو شد و از پیش او بگریخت.[۸]

پس از درگذشت محمد

در این حال اینکه اجتماع سقیفه در هنگامی تشکیل شد که علی مشغول کفن و دفن محمد بود و در این اجتماع حضور نداشت، همواره به عنوان یک پرسش در برابر چگونگی انتخاب ابوبکر بوده‌است. مسئلهٔ حق علی در خلافت پس از محمد منجر به شکاف اصلی میان مسلمانان و تقسیم آنان به دو گروه شیعه و سنی شد.[۹] محمد در بازگشت از حجةالوداع در غدیر خم جملهٔ «هر که من ولی او هستم، این علی ولی او است» را به زبان آورد؛ اما مقصود این عبارت مورد اختلاف شیعه و سنی قرار گرفت. شیعیان بر این اساس معتقد به نصب امامت و خلافت در خصوص علی شدند و اهل سنت آن را به معنای دوستی و محبت علی تفسیر می‌کنند.[۱۰][۱۱][۱۲]

فاطمه دختر محمد به همراه گروهی از اصحاب خاص محمد، همچون سلمان، ابوذر، مقداد، عمار، ابن مسعود، سهل بن حنیف و … از معتقدان به نصب و خلافت علی بودند.[۱۳] علی بن ابی‌طالب در ابتدا از بیعت با ابوبکر سرباز زد؛ ولی سرانجام پس از شش ماه با اکراه با ابوبکر بیعت کرد. علی در دوران خلافت سه خلیفهٔ اول در جنگ‌ها شرکت نکرد[۱۴] و جز در مورد انتخاب خلیفهٔ سوم فعالیت سیاسی نداشت. البته هر گاه خلفای سه‌گانه می‌خواستند، در امور دینی، قضایی، و سیاسی به آن‌ها مشورت می‌داد.[۱۵]

درگذشت

ابوبکر روز ۲۲ جمادی‌الثانی ۱۳ هجری/۲۳ اوت ۶۳۴ میلادی در سن ۶۳ سالگی درگذشت و در پهلوی راست محمد در منزل عایشه به خاک سپرده شد. او بین نماز مغرب و عشاء درگذشت و عمر بر وی نماز خواند. ابوبکر گفت: «خدایا، مرا مسلمان بمیران» و پس از آن جان سپرد.[۱۶]

جایگاه نزد مسلمانان

موقعیت سیاسی و اجتماعی ابوبکر بعد از ازدواج محمد با عایشه (در شوال سال اول هجری) بیش از پیش تقویت شد. گفته شده است که ابوبکر در همه غزوات محمد حضور داشت. در روز بدر در سایبان (عریش) فرماندهی با محمد بود و او نگهبانی می‌کرد. در صلح حدیبیه (۶ ه.ق) به عکس کسانی که اعتراض می‌کردند جز تأیید و تسلیم سخنی نگفت و در صلح نامه حدیبیه که به خط علی بن ابی‌طالب نوشته شد نام او در صدر سایر شهود ثبت گردید. زودتر از سایر صحابه از حمله به مکه خبر یافت و روز فتح دوشادوش محمد وارد مکه شد.[۱۷]

تا زمان حیات محمد، ابوبکر فردی مقبول نزد همگان بود اما پس از درگذشت محمد، گروهی که بعدها شیعه نام گرفتنند، نسبت به اقدامات او انتقادهای شدیدی مطرح کردند تا جایی که برخی از اقدامات او را منافی اسلام و سنت پیامبر می‌دانستند. این اختلاف‌ها، از زمان اعلام خلافت ابوبکر پس از محمد بود، این در حالی بود که شیعیان این مقام را بنابر سفارش و وصیت محمد، برای علی می‌دانستند.[۱۸]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • یعقوبی، احمد بن اسحاق (۱۳۸۲). تاریخ یعقوبی. ج. ۲. ترجمهٔ محمد ابراهیم آیتی. شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «ابوبکر». دایرةالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.
  • Gibb, H. A. R.; Kramers, J. H.; Levi-Provencal, E., eds. (1986). The Encyclopedia of Islam. Vol. 1. Brill. ISBN 90-04-08114-3.
  • Donner, Fred McGraw (1981). The early Islamic conquests. Princeton University Press. ISBN 0-691-05327-8.
  • Watt, William Montgomery (1953). Muhammad at Mecca. Oxford University Press.
  • Madelung, Wilfred (1997). The Succession to Muhammad: A Study of the Early Caliphate. Cambridge University Press. ISBN 0-521-64696-0.
  • Watt, W. Montgomery (1986). "Abū Bakr". Encyclopaedia of Islam (به انگلیسی). Vol. ۱ (second ed.). Leiden: E. J. Brill. p. ۱۰۹–۱۱.