معاد: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
'''معاد'''، یکی از سه [[اصول دین|اصل دین]] [[اسلام]] است که به معنای «عود» و «بازگشت» بوده و منظور از آن این است که زندگی [[انسان]] پس از [[مرگ]] ادامه داشته و انسان در ادامه زندگی خود نتیجه اعمالش را خواهد دید. معاد در بسیاری از سایر ادیان الهی نیز به عنوان یک اصل شناخته میشود.{{پنک|نوری|ص=۲۰}} | '''معاد'''، یکی از سه [[اصول دین|اصل دین]] [[اسلام]] است که به معنای «عود» و «بازگشت» بوده و منظور از آن این است که زندگی [[انسان]] پس از [[مرگ]] ادامه داشته و انسان در ادامه زندگی خود نتیجه اعمالش را خواهد دید. معاد در بسیاری از سایر ادیان الهی نیز به عنوان یک اصل شناخته میشود.{{پنک|نوری|ص=۲۰}} | ||
== کیفیت معاد == | |||
در اینکه معاد به صورت معاد جسمانی باشد یا معاد روحانی، بین متکلمان مسلمان و حتی غیر مسلمان اختلاف است. در میان متکلمان مسلمان، برخی باور دارند که معاد جسمانی است و در پاسخ به این پرسش که چطور بدنهای متلاشی باز میگردند و جزئی از بدن افراد میشوند در حالی که جزئی از بدن دیگران شدهاند (شبهه آکل و ماکول)، پاسخ دادهاند که اجزای اصلی در وجود هر انسان وجود دارد که آن اجزاء هرگز به بدن دیگران منتقل نمیشود. در مقابل برخی دیگر از متکلمین این ادعا و وجود اجزای اصلی (به عربی اجزاء الاصلیه) را منکر شدهاند. این افراد یا به بقای هیولای مخصوص (جوهر نفس) و یا به طور کلی به معاد روحانی باور پیدا کردهاند.<ref>{{پک|1=اختری|2=۱۳۹۰|ک=دایرهالمعارف جامع اسلامی|ف=اجزاء اصلیه}}</ref> | |||
== پانویس == | == پانویس == | ||
خط ۷: | خط ۱۰: | ||
=== منابع === | === منابع === | ||
* {{یادکرد ژورنال|ژورنال=پاسدار اسلام|نام = حسین|نام خانوادگی=نوری|سال=1365|شماره=59|عنوان=معاد}} | * {{یادکرد ژورنال|ژورنال=پاسدار اسلام|نام = حسین|نام خانوادگی=نوری|سال=1365|شماره=59|عنوان=معاد}} | ||
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=اختری|نام=عباسعلی|پیوند نویسنده=|ویراستار=|مقاله=اجزاء اصلیه|دانشنامه=[[دایرهالمعارف جامع اسلامی]]|عنوان جلد=دایرهالمعارف جامع اسلامی|سال=۱۳۹۰|ناشر=آرایه|مکان=تهران}} | |||
{{اسلام-افقی}} | {{اسلام-افقی}} |
نسخهٔ ۹ آوریل ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۳۵
معاد، یکی از سه اصل دین اسلام است که به معنای «عود» و «بازگشت» بوده و منظور از آن این است که زندگی انسان پس از مرگ ادامه داشته و انسان در ادامه زندگی خود نتیجه اعمالش را خواهد دید. معاد در بسیاری از سایر ادیان الهی نیز به عنوان یک اصل شناخته میشود.[۱]
کیفیت معاد
در اینکه معاد به صورت معاد جسمانی باشد یا معاد روحانی، بین متکلمان مسلمان و حتی غیر مسلمان اختلاف است. در میان متکلمان مسلمان، برخی باور دارند که معاد جسمانی است و در پاسخ به این پرسش که چطور بدنهای متلاشی باز میگردند و جزئی از بدن افراد میشوند در حالی که جزئی از بدن دیگران شدهاند (شبهه آکل و ماکول)، پاسخ دادهاند که اجزای اصلی در وجود هر انسان وجود دارد که آن اجزاء هرگز به بدن دیگران منتقل نمیشود. در مقابل برخی دیگر از متکلمین این ادعا و وجود اجزای اصلی (به عربی اجزاء الاصلیه) را منکر شدهاند. این افراد یا به بقای هیولای مخصوص (جوهر نفس) و یا به طور کلی به معاد روحانی باور پیدا کردهاند.[۲]
پانویس
ارجاعات
منابع
- نوری، حسین (۱۳۶۵). «معاد». پاسدار اسلام (۵۹).
- اختری، عباسعلی (۱۳۹۰). «اجزاء اصلیه». دایرهالمعارف جامع اسلامی. تهران: آرایه.