بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

عقل در اسلام: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''عقل در اسلام'''، یکی از منابع در شریعت اسلام به حساب می‌آید که به نوعی زمینه‌ساز شکل گرفتن علم فقه شده است. فقیهان در برداشت احکام شرعی، از فهم و دانش بشری بهره می‌برند. منکرانی که عقل را از منابع اسلامی حذف می‌کنند، آثار فقهی و ادبیات ا...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۷: خط ۷:


* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=Esposito|نام=John L|پیوند نویسنده=جان اسپوزیتو|ناشر=Oxford University Press|سال=۱۹۹۹|شابک=978-0-19-510799-9|زبان=en|عنوان=The Oxford History of Islam|مکان=New York}}
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=Esposito|نام=John L|پیوند نویسنده=جان اسپوزیتو|ناشر=Oxford University Press|سال=۱۹۹۹|شابک=978-0-19-510799-9|زبان=en|عنوان=The Oxford History of Islam|مکان=New York}}
{{موضوعات اسلام}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:اصطلاحات اسلامی]]
[[رده:فقه]]
[[رده:فلسفه ابتدایی اسلامی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۹ نوامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۴:۵۹

عقل در اسلام، یکی از منابع در شریعت اسلام به حساب می‌آید که به نوعی زمینه‌ساز شکل گرفتن علم فقه شده است. فقیهان در برداشت احکام شرعی، از فهم و دانش بشری بهره می‌برند. منکرانی که عقل را از منابع اسلامی حذف می‌کنند، آثار فقهی و ادبیات اسلامی شامل بخش‌های تاریخی قرآن را از میان منابع اسلامی خارج کرده‌اند.[۱] اجماع به معنای عدم مخالفت فقیهان در طول عصرهای مختلف بر یک موضوع نیز از جمله دلایل مورد استفاده فقیهان است که ریشه‌ای عقلی دارد. احکام استنباط شده از اجماع لزوماً شریعت نیستند ولی الزام آورند.[۲]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • Esposito, John L (1999). The Oxford History of Islam (به انگلیسی). New York: Oxford University Press.