بدون تصویر

باقی

از اسلامیکال
نسخهٔ تاریخ ‏۱ مهٔ ۲۰۲۴، ساعت ۱۲:۳۸ توسط Shahroudi (بحث | مشارکت‌ها) (صفحه‌ای تازه حاوی «{{جعبه اطلاعات اصطلاح قرآنی |نام=باقی |رسم‌الخط عربی=ٱلْبَاقِی / ٱلْبَاقِی |معنای فارسی=فنا ناپذیر |پراهمیت نزد=مسلمانان |کاربرد=یکی از نام‌های خدا }} '''باقی''' واژه‌ای عربی به معنای «فنا ناپذیر» است. این کلمه در فرهنگ اس...» ایجاد کرد)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
باقی
رسم‌الخط عربیٱلْبَاقِی / ٱلْبَاقِی
معنای فارسیفنا ناپذیر
اطلاعات جزئی
پراهمیت نزدمسلمانان
کاربردیکی از نام‌های خدا

باقی واژه‌ای عربی به معنای «فنا ناپذیر» است. این کلمه در فرهنگ اسلامی، یکی از نام‌های خدا است که به اسماء الحسنی مشهور است. این واژه از جمله اسماء الحسنی است که در قرآن و روایات مورد اشاره قرار گرفته است.[۱] این واژه توسط کسانی چون سلیمان بن مهران، ولید بن مسلم، محمد بن عبدالملک صنعانی، بیهقی، عبدالعزیز بن حصین و ابن‌حجر عسقلانی به عنوان اسماء الحسنی تلقی شده است. ابوهریره، ابن‌حزم، ابن‌عثیمین و عبدالعزیز بن ناصر الجلیل از کسانی هستند که این واژه را به عنوان اسماء الحسنی گزارش نکرده‌اند.[۲][۳][۴]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • رضوانی، محمود عبدالرزاق (۲۰۱۲). موسوعه الاسماء الحسنی، الثابتة فی الکتاب و السنة. قاهره: البصیرة. شابک ۹۷۷-۱۶-۲۰۰۹-۰.
  • احمد مختار، عمر (۱۴۱۷). «انتفاء الترادف فی أسماء الله الحسنی بین الدلالة المعجمیة و الدلالة الصرفیة». کلیة دارالعلوم. قاهره: الازهر (۲۰) – به واسطهٔ نورمگز.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۸۸). رسائل توحیدی. ترجمهٔ علی شیروانی. تهران: الزهرا.