عبدالله بن جعفر

از اسلامیکال
نسخهٔ تاریخ ‏۱۹ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۱۶:۰۰ توسط Shahroudi (بحث | مشارکت‌ها) (ابرابزار)
(تفاوت) → نسخهٔ قدیمی‌تر | نمایش نسخهٔ فعلی (تفاوت) | نسخهٔ جدیدتر ← (تفاوت)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
عبدالله جعفر
ابوهاشم عبدالله جعفر ابوطالب
متولدسال ۲ یا ۳ پس از هجرت
حبشه
وفاتسال ۸۰، ۸۴، ۸۵، ۸۷، ۹۰ پس از هجرت
مدینه یا ابواء
علت فوتبیماری
آرامگاهبقیع یا جای دیگر
محل زندگیحبشه، مدینه، کوفه
ملیتعربستان
دیگر نام‌هاابومحمد
نژادعرب
شناخته‌شده برایمسلمانان
کارهای برجستهکشته دادن دو فرزند در عاشورا
مشاور و رایزن علی و حسن و حسین
شهر تولدمدینه
دیناسلام
مذهبشیعه
همسر(ها)زینب، لیلی بنت مسعود
فرزندانعون و محمد، یحیی، هارون، صالح،
ام‌ابیها، ام‌محمد، علی، جعفر، ام‌کلثوم،
ام‌عبدالله، عباس، محمد، ابراهیم و معاویه
والدیناسمای عمیس، جعفر ابوطالب
خویشاوندانعلی (عمو و پدرزن)، محمد ابوبکر (برادر ازپدرجدا)،
حسن و حسین (برادرزن و پسرعمو)، عبدالملک مروان (داماد)، عبدالله عباس (داماد)

عبدالله بن جعفر بن ابوطالب برادرزاده علی بن ابی‌طالب بود. پدرش جعفر از اولین اسلام آورندگان بود و جزو مسلمانانی بود که به حبشه مهاجرت کردند. او همسر زینب بنت علی بود.[۱]

زندگی

دوران کودکی و جوانی

عبدالله در زمانی که پدرش در حبشه بود، متولد شد. مادرش اسما بنت عمیس خثعمیه بود که بعد از کشته شدن جعفر در سریه مؤته، با ابوبکر ازدواج کرد و محمد بن ابوبکر را به دنیا آورد. عبدالله به خاطر بخششهایش مشهور شد و لقب بحر الجود را کسب کرد.[۲]

در دوران خلافت علی

به نظر می‌رسد که وی فعالیت سیاسی مهمی نداشته، گرچه نامش در زمان خلافت علی و پس از آن در چندین جا در تاریخ آمده است. وقتی که معاویه با شایعاتی در صدد تخریب وجهه قیس بن سعد، والی علی در مصر بود، عبدالله بن جعفر به علی پیشنهاد داد که قیس را بردارد و محمد بن ابی بکر را به جایش به مصر بگمارد. علی بالاخره راضی شد و این کار را کرد. اما انتخاب محمد بن ابی بکر در سال ۳۶ هجری/۷–۶۵۶ میلادی، باعث شد که مصر در مدت کوتاهی دچار کشمکش و آشوب گردد.[۳]

در‌‌ دوران خلافت یزید

در سال ۶۰ هجری/۶۸۰ میلادی پس از روی کار آمدن یزید و در هنگامی که مردم کوفه به حسین نامه نوشتند تا به آنجا بیاید و زمام امورشان را در دست بگیرد، عبدالله تلاش کرد حسین را از این کار بازدارد، اما موفق نشد.[۴] او حسین را در سفر به کوفه و نبرد کربلا همراهی نکرد. در اینکه چرا وی حسین را همراهی نکرده است، هیچ گزارش تاریخی وجود ندارد؛ اما احتمال‌های بسیاری داده شده است. از جمله اینکه وی برای باقی ماندن نسل بنی‌هاشم وظیفه داشت تا در مدینه بماند و با توجه به موقعیتی اجتماعی که داشت، از سوء قصد بنی‌امیه در امان بماند.[۵]

درگذشت

در منابع سال‌های مختلفی برای مرگ عبدالله ذکر شده همانند ۸۰، ۸۵، ۸۷ و ۹۰ هجری.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • Zetterstéen, K.V (1986). "ʿAbd Allāh b. Ḏj̲aʿfar". Encyclopaedia of Islam (به انگلیسی). Vol. ۱ (second ed.). Leiden: E. J. Brill. p. ۴۴.