نجس
نجس، که به صورت نجاست و ناپاکی نیز از آن یاد میشود، یک حکم شرعی در ادیان ابراهیمی و از جمله اسلام است.
در لغت
نجس در لغت به معنای ناپاکی است و در مقابل آن از کلمه طهارت به معنای پاکی استفاده میشود.[۱]
تکوینی یا تشریعی بودن نجاست
در دیدگاه پژوهشگران دینی، اختلاف وجود دارد که منظور از احکام طهارت و نجاست در شریعتهای الهی، نجاست لغوی به معنای ناپاکی ذاتی و واقعیت در تکوین (عالَم واقع) است و یا آنکه منظور از طهارت و نجاست، احکامی اعتباری و بیارتباط با هویت واقعی آن اشیاء میباشد. در اینباره برخی از محققان دینی بر این باورند که دیدگاه اول صحیح است و نجاستها، به خودی خود پلید بوده و باید از آنها اجتناب کرد و در حالت دوم، محققان بر این باورند که نجاست یک شیء نجس، نشانه پلیدی ذاتی آن شیء نیست و این تنها حکمی از جانب شارع است.[۲]
در اسلام
حکم نجاست در مقابل حکم طهارت، یکی از احکام مهم در دین اسلام است. این حکم که نوعی حکم شخصی است؛ در تمام جوانب زندگی فردی مسلمانان تاثیرگذار است و شامل مباحث عبادی، خوراکی و زندگی فردی میشود.[۳]
طهارت خون، ادرار، مدفوع و منی پیامبر و امامان
در میان منابع اسلامی در خصوص اینکه آیا خون، ادرار، مدفوع و منی پیامبر اسلام پاک است یا نجس، گفتگوهای کلامی صورت گرفته است. شیعیانی که امامان خود را ملحق به پیامبر میدانند نیز در این بحث کلامی شرکت داشتهاند و امامان خود را همچون پیامبر اسلام، پاک میدانند. در این میان اما اختلافهایی وجود دارد.
منابع اسلامی از تفاوت ظرف وجودی پیامبران و امامان در برابر سایر مخلوقات خدا سخن گفتهاند و دلیل این تفاوت را، روح متعالی آنان دانستهاند که نیازمند جسمی متفاوتتر است. با این همه، جسم بودن آنان همانند دیگر انسانها را انکار نکردهاند.[۴]
در منابع سنی
بر اساس روایتی که شافعی از محمد، پیامبر اسلام گزارش کردهاست، یکی از صحابه پس از حجامت محمد، خون او را مینوشد که با واکنش اعتراضی محمد مواجه میشود. در این روایت محمد به آن صحابه میگوید که هرچند کار حرامی مرتکب شدهای (خوردن نجاست) اما خدا به خاطر این کار آتش جهنم را بر تو حرام میکند.[۵] در روایتهای دیگری که در منابع اهل سنت گزارش شده است، به نوشیدن بول پیامبر و همینطور خون زخم پیامبر اسلام نیز اشاره شده است.[۶]
در منابع شیعی
در برخی منابع شیعی اشارات و تصریحاتی در موضوع طهارت یا نجاست خون، ادرار، مدفوع و منی پیامبر و امامان مطرح شده است. ملا زینالعابدین گلپایگانی، از فقیهان شیعه امامیه، با اشاره به یکی از اشعار سید بحرالعلوم، مدعی میشود که بحرالعلوم نیز به طهارت خون امامان معتقد بوده است. او از وجود اختلاف در میان شیعیان امامیه در این موضوع خبر میدهد و خودش را نیز از معتقدان به این نظریه میداند. او دلیل این ادعا را چنین مینویسد: «مسلمانان به واسطه پذیرش اسلام و کفار به واسطه توبه از کفر، ظاهر و رطوباتشان پاک میشود. همینطور معصومین نیز باطن و ظاهر و رطوباتشان به واسطه اسلام پاک است ولی به خاطر عصمت و به گواه آیه تطهیر، بول و خون و منی و مدفوع آنان نیز از خباثت تهی شده و از رو پاک هستند.». گلپایگانی در بخش انتهایی سخن خود تصریح میکند که هرچند با استدلال فوق، طهارت خون، ادرار، مدفوع و منی پیامبر و امام ثابت میشود، اما از باب «انتظام امر» و همسویی با دیگر احکام شریعت، از این موارد نیز، همچون دیگر نجاسات باید اجتناب شود. او معتقد است که حکمت تشریع احکام ظاهریه، سبب خواهد شد تا معتقد باشیم هرچند این موارد پاک هستند، اما باید احتیاط کرده و احکام نجاسات را درباره آنها رعایت کرد.[۷]
بر اساس روایتی در کتاب اوصل کافی، یکی از منابع معتبر شیعه امامیه، امامان شیعه نشانههای دهگانهای دارند که جنب نشدن، یکی از آنهاست. هرچند محمد سند، از مجتهدان شیعه دوازدهامامی بر این باور است که منظور از جنب نشدن در این روایت، جنابت در حالت خواب (احتلام) است. در این روایت همچنین نخوابیدن از دیگر ویژگیهای امام عنوان شده است. در بخش پایانی این حدیث نیز گفته شده است که مدفوع معصوم، همچون مشک خوشبو است.[۸]
پانویس
ارجاعات
- ↑ ص.ن، «بحثی اجتهادی در طهارت و نجاست»، نقد و نظر، ۱۲۴.
- ↑ ص.ن، «بحثی اجتهادی در طهارت و نجاست»، نقد و نظر، ۱۲۴.
- ↑ ص.ن، «بحثی اجتهادی در طهارت و نجاست»، نقد و نظر، ۱۲۳-۱۲۴.
- ↑ سند، مباحث حول النبوات، ۲۱۸.
- ↑ سند، مباحث حول النبوات، ۲۱۹.
- ↑ «هذه شبهة وردت في إحدى مواقع الوهّابية في المنتديات»، پایگاه اطلاعرسانی حسین انصاریان.
- ↑ الگلپایگانی، انوارالاولایة، ۴۳۹-۴۴۰.
- ↑ سند، مباحث حول النبوات، ۲۱۶.
منابع
- ن. ص (۱۳۷۳). «بحثی اجتهادی در طهارت و نجاست». نقد و نظر (۱): ۱۲۲–۱۶۵.
- سند، محمد (۱۳۹۴). مباحث حول النبوات. به کوشش حارث عذاری. تهران: دارالکوخ.
- الگلپایگانی، زینالعابدین (۱۴۰۹). انوارالولایة.
- پایگاه اطلاعرسانی شیخ حسین انصاریان. زين%20العابدين%20الكلبايكاني%20%3A%20440%20%22%20. «هذه شبهة وردت فی إحدی مواقع الوهّابیة فی المنتدیات، أرجو الردّ السریع» مقدار
|نشانی=
را بررسی کنید (کمک). erfan.ir. دریافتشده در ۲۰ مهر ۱۴۰۳.