بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

توحید: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(پیونددهی+الگو+جزئی)
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۲ نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{اسلام}}
{{اسلام}}


'''توحید'''، از بنیادی‌ترین مفاهیم [[اسلام]] است که دارای جنبه‌های متعدد نظری و عملی است. براساس این مفهوم، [[خداوند]] یکتا بوده و دارای همهٔ صفات کمالی، بی‌مانند، بری از تغییر و همچنین خالق یگانهٔ عالم و بی‌شریک است. براساس [[قرآن]] توحید باوری [[فطرت|فطری]] است و عقاید غیر توحیدی ناشی از انحراف از فطرت و حاصل عوامل روانی و محیطی و تاریخی و … است.{{پنک|طارمی راد|۱۳۸۳|ص=۴۰۵}}
'''توحید'''، از بنیادی‌ترین مفاهیم [[اسلام]] است که دارای جنبه‌های متعدد نظری و عملی است. براساس این مفهوم، [[خدا]] یکتا بوده و دارای همهٔ صفات کمالی، بی‌مانند، بری از تغییر و همچنین خالق یگانهٔ عالم و بی‌شریک است. براساس [[قرآن]] توحید باوری [[فطرت|فطری]] است و عقاید غیر توحیدی ناشی از انحراف از فطرت و حاصل عوامل روانی و محیطی و تاریخی و … است.{{پنک|طارمی راد|۱۳۸۳|ص=۴۰۵}}


== واژه‌شناسی ==
واژه توحید از ریشه «وحد» به معنای یکی گفتن است که در دورهٔ جدید به معنای یکی کردن نیز به کار می‌رود. از مشتقات آن این مواردند: واحد، وحید، وحد، وحدانیت، وحدانی و احد است. خود واژه توحید در قرآن نیامده اما اشتقاقاتش چندین بار به کار رفته‌اند. تأکید بر یکتایی خدا و نفی قاطعانهٔ هرگونه [[شرک]] از اصیلترین پیام‌های قرآنی است.{{پنک|طارمی راد|۱۳۸۳|ص=۴۰۶}}
واژه توحید از ریشه «وحد» به معنای یکی گفتن است که در دورهٔ جدید به معنای یکی کردن نیز به کار می‌رود. از مشتقات آن این مواردند: واحد، وحید، وحد، وحدانیت، وحدانی و احد است. خود واژه توحید در قرآن نیامده اما اشتقاقاتش چندین بار به کار رفته‌اند. تأکید بر یکتایی خدا و نفی قاطعانهٔ هرگونه [[شرک]] از اصیلترین پیام‌های قرآنی است.{{پنک|طارمی راد|۱۳۸۳|ص=۴۰۶}}


== ارجاعات ==
== پانویس ==
 
=== ارجاعات ===
{{منابع}}
{{منابع}}


== منابع ==
=== منابع ===
{{آغاز منابع}}
{{آغاز منابع}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = دانشنامه جهان اسلام | عنوان = توحید (واژه، در قرآن و تفسیر، در حدیث، در کلام) | نام = حسن | نام خانوادگی = طارمی راد | تاریخ = 1383 | جلد = 8}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = دانشنامه جهان اسلام | عنوان = توحید (واژه، در قرآن و تفسیر، در حدیث، در کلام) | نام = حسن | نام خانوادگی = طارمی راد | تاریخ = 1383 | جلد = 8}}
خط ۱۴: خط ۱۷:


{{موضوعات اسلام}}
{{موضوعات اسلام}}
{{شیعه-افقی}}
{{شیعه دوازده‌امامی-افقی}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:اصطلاحات اسلامی]]
[[رده:اصطلاحات اسلامی]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۲۱

توحید، از بنیادی‌ترین مفاهیم اسلام است که دارای جنبه‌های متعدد نظری و عملی است. براساس این مفهوم، خدا یکتا بوده و دارای همهٔ صفات کمالی، بی‌مانند، بری از تغییر و همچنین خالق یگانهٔ عالم و بی‌شریک است. براساس قرآن توحید باوری فطری است و عقاید غیر توحیدی ناشی از انحراف از فطرت و حاصل عوامل روانی و محیطی و تاریخی و … است.[۱]

واژه‌شناسی

واژه توحید از ریشه «وحد» به معنای یکی گفتن است که در دورهٔ جدید به معنای یکی کردن نیز به کار می‌رود. از مشتقات آن این مواردند: واحد، وحید، وحد، وحدانیت، وحدانی و احد است. خود واژه توحید در قرآن نیامده اما اشتقاقاتش چندین بار به کار رفته‌اند. تأکید بر یکتایی خدا و نفی قاطعانهٔ هرگونه شرک از اصیلترین پیام‌های قرآنی است.[۲]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • طارمی راد، حسن (۱۳۸۳). «توحید (واژه، در قرآن و تفسیر، در حدیث، در کلام)». دانشنامه جهان اسلام. ۸.