توحید: تفاوت میان نسخهها
پرش به ناوبری
پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{اسلام}} | {{اسلام}} | ||
'''توحید'''، از بنیادیترین مفاهیم [[اسلام]] است که دارای جنبههای متعدد نظری و عملی است. براساس این مفهوم، [[ | '''توحید'''، از بنیادیترین مفاهیم [[اسلام]] است که دارای جنبههای متعدد نظری و عملی است. براساس این مفهوم، [[خدا]] یکتا بوده و دارای همهٔ صفات کمالی، بیمانند، بری از تغییر و همچنین خالق یگانهٔ عالم و بیشریک است. براساس [[قرآن]] توحید باوری [[فطرت|فطری]] است و عقاید غیر توحیدی ناشی از انحراف از فطرت و حاصل عوامل روانی و محیطی و تاریخی و … است.{{پنک|طارمی راد|۱۳۸۳|ص=۴۰۵}} | ||
== واژهشناسی == | |||
واژه توحید از ریشه «وحد» به معنای یکی گفتن است که در دورهٔ جدید به معنای یکی کردن نیز به کار میرود. از مشتقات آن این مواردند: واحد، وحید، وحد، وحدانیت، وحدانی و احد است. خود واژه توحید در قرآن نیامده اما اشتقاقاتش چندین بار به کار رفتهاند. تأکید بر یکتایی خدا و نفی قاطعانهٔ هرگونه [[شرک]] از اصیلترین پیامهای قرآنی است.{{پنک|طارمی راد|۱۳۸۳|ص=۴۰۶}} | واژه توحید از ریشه «وحد» به معنای یکی گفتن است که در دورهٔ جدید به معنای یکی کردن نیز به کار میرود. از مشتقات آن این مواردند: واحد، وحید، وحد، وحدانیت، وحدانی و احد است. خود واژه توحید در قرآن نیامده اما اشتقاقاتش چندین بار به کار رفتهاند. تأکید بر یکتایی خدا و نفی قاطعانهٔ هرگونه [[شرک]] از اصیلترین پیامهای قرآنی است.{{پنک|طارمی راد|۱۳۸۳|ص=۴۰۶}} | ||
== ارجاعات == | == پانویس == | ||
=== ارجاعات === | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
== منابع == | === منابع === | ||
{{آغاز منابع}} | {{آغاز منابع}} | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = دانشنامه جهان اسلام | عنوان = توحید (واژه، در قرآن و تفسیر، در حدیث، در کلام) | نام = حسن | نام خانوادگی = طارمی راد | تاریخ = 1383 | جلد = 8}} | * {{یادکرد ژورنال | ژورنال = دانشنامه جهان اسلام | عنوان = توحید (واژه، در قرآن و تفسیر، در حدیث، در کلام) | نام = حسن | نام خانوادگی = طارمی راد | تاریخ = 1383 | جلد = 8}} | ||
خط ۱۵: | خط ۱۸: | ||
{{موضوعات اسلام}} | {{موضوعات اسلام}} | ||
{{شیعه دوازدهامامی-افقی}} | {{شیعه دوازدهامامی-افقی}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:اصطلاحات اسلامی]] | [[رده:اصطلاحات اسلامی]] |
نسخهٔ کنونی تا ۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۸:۲۱
از سلسله مقالات دربارهٔ: |
اسلام |
---|
توحید، از بنیادیترین مفاهیم اسلام است که دارای جنبههای متعدد نظری و عملی است. براساس این مفهوم، خدا یکتا بوده و دارای همهٔ صفات کمالی، بیمانند، بری از تغییر و همچنین خالق یگانهٔ عالم و بیشریک است. براساس قرآن توحید باوری فطری است و عقاید غیر توحیدی ناشی از انحراف از فطرت و حاصل عوامل روانی و محیطی و تاریخی و … است.[۱]
واژهشناسی
واژه توحید از ریشه «وحد» به معنای یکی گفتن است که در دورهٔ جدید به معنای یکی کردن نیز به کار میرود. از مشتقات آن این مواردند: واحد، وحید، وحد، وحدانیت، وحدانی و احد است. خود واژه توحید در قرآن نیامده اما اشتقاقاتش چندین بار به کار رفتهاند. تأکید بر یکتایی خدا و نفی قاطعانهٔ هرگونه شرک از اصیلترین پیامهای قرآنی است.[۲]
پانویس
ارجاعات
- ↑ طارمی راد ۱۳۸۳، ص. ۴۰۵.
- ↑ طارمی راد ۱۳۸۳، ص. ۴۰۶.
منابع
- طارمی راد، حسن (۱۳۸۳). «توحید (واژه، در قرآن و تفسیر، در حدیث، در کلام)». دانشنامه جهان اسلام. ۸.