بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

تفسیر الباقر: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''''تفسیر الباقر''''' کتابی تفسیری به محمد باقر، امام پنجم شیعیان دوازده‌امامی منسوب است که ابن ندیم آن را منقول از ایوجارود دانسته‌است.<ref>{{پک|امین|۱۳۷۱|ک=اعیان الشیعه|ص=۶۵۱|ج=۱}}</ref> بخشی از این اثر...» ایجاد کرد)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
'''''تفسیر الباقر''''' کتابی تفسیری به [[محمد باقر]]، امام پنجم [[شیعه دوازده‌امامی|شیعیان دوازده‌امامی]] منسوب است که [[ابن ندیم]] آن را منقول از [[ابوالجارود همدانی|ایوجارود]] دانسته‌است.<ref>{{پک|امین|۱۳۷۱|ک=اعیان الشیعه|ص=۶۵۱|ج=۱}}</ref> بخشی از این اثر اکنون در دسترس است.<ref>{{پک|مدرسی|۱۳۸۶|ک=میراث مکتوب شیعه|ص=۶۷}}</ref>
'''''تفسیر الباقر''''' یا '''''کتاب الباقر''''' یا '''''تفسیر ابوالجارود''''' کتابی [[تفسیر قرآن|تفسیری]] به [[محمد باقر]]، امام پنجم [[شیعه دوازده‌امامی|شیعیان دوازده‌امامی]] منسوب است که [[ابن ندیم]] آن را منقول از [[ابوالجارود همدانی|ابوجارود]] دانسته‌است.<ref>{{پک|امین|۱۳۷۱|ک=اعیان الشیعه|ص=۶۵۱|ج=۱}}</ref><ref name="Buckley">{{پک|Buckley|2020|ک=Muḥammad al-Bāqir|زبان=en}}</ref> [[نجاشی]] این تفسیر را در صدر فهرست اولین تفسیرها بر [[قرآن]] می‌آورد. [[سید بن طاووس]] حداقل پنج قسمت از این کتاب را داشته و از آن نقل قول کرده‌است.<ref name="TRAD">{{پک|Modarressi|۲۰۰۳|ف=Tradition and Survival|ص=۳۷-۳۸|زبان=en}}</ref> بخشی از این اثر اکنون در دسترس است.<ref>{{پک|مدرسی|۱۳۸۶|ک=میراث مکتوب شیعه|ص=۶۷}}</ref>
 
== وجود کتاب ==
اصل تفسیر به صورت مستقل در دسترس نیست<ref>{{پک|حسینیان قمی|زمستان ۱۳۸۳|ف=پاسخی به کتاب «حدیث‌های خیالی»|ص=۱۵۶ - ۱۸۱}}</ref> اما بسیاری از روایات ابوالجارود را [[علی بن ابراهیم قمی|علی‌بن ابراهیم قمی]] در [[تفسیر علی بن ابراهیم قمی|تفسیرش]] آورده‌است.<ref>{{پک|دانیالی|اسفند ۱۳۸۶ و فروردین ۱۳۸۷|ف=نقش اهل بیت علیه اسلام در تفسیر تابعین|ص=۵۴}}</ref> مشکل این نقل از تفسیر این است که صرف‌نظر از موثق بودن یا نبودن ابوالجارود، راوی آن مجهول است و اتصال سند آن از ابوالجارود تا [[علی بن ابراهیم]] مشخص نیست.<ref>{{پک|دانیالی|اسفند ۱۳۸۶ و فروردین ۱۳۸۷|ف=نقش اهل بیت علیهم السلام در تفسیر تابعین|ص=۵۴}}</ref>
 
== کتاب‌های مشابه ==
[[تفسیر جابر الجعفی|''تفسیر جابر الجعفی'']] از دیگر تفاسیر منتسب به محمد باقر است. این تفسیر مشتمل بر روایات تفسیری است که به نقل از [[جابر بن یزید جعفی]] گردآوری شده است. همچنین [[عبدالعلی الاهوازی]] در [[تفسیر نورالثقلین|''تفسیر نورالثقلین'']] که مشتمل بر ۱۴۰۰۰ تفسیر روائی است، احادیث زیادی در زمینه تفسیر قرآن از محمد باقر روایت کرده است که بعد از احادیث [[محمد|پیامبر اسلام]] و [[جعفر صادق]]، رتبه سوم را از نظر تعداد به خود اختصاص داده است و سیزده درصد از احادیث این کتاب را شامل می شود.<ref>{{پک|Buckley|2020|ک=Muḥammad al-Bāqir|زبان=en}}</ref>


==پانویس==
==پانویس==
خط ۷: خط ۱۳:
*{{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=امین|نام=سید محسن|عنوان=اعیان الشیعه|سال=۱۳۷۱|پیوند نویسنده=سید محسن امین|پیوند=http://lib.eshia.ir/71735/1/0|جلدها=۱۱|lang=نسخه چاپ سنگی}}
*{{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=امین|نام=سید محسن|عنوان=اعیان الشیعه|سال=۱۳۷۱|پیوند نویسنده=سید محسن امین|پیوند=http://lib.eshia.ir/71735/1/0|جلدها=۱۱|lang=نسخه چاپ سنگی}}
*{{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مدرسی|نام=سید حسین|عنوان=میراث مکتوب شیعه در سه قرن نخستین هجری|سال=۱۳۸۶|مکان=قم|ناشر=اعتماد|ترجمه=[[رسول جعفریان]] و سید رسول قرائی|پیوند=https://ebookshia.com/books/view/2110/میراث+مکتوب+شیعه+از+سه+قرن+نخستین+هجری|دوره=اول}}
*{{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=مدرسی|نام=سید حسین|عنوان=میراث مکتوب شیعه در سه قرن نخستین هجری|سال=۱۳۸۶|مکان=قم|ناشر=اعتماد|ترجمه=[[رسول جعفریان]] و سید رسول قرائی|پیوند=https://ebookshia.com/books/view/2110/میراث+مکتوب+شیعه+از+سه+قرن+نخستین+هجری|دوره=اول}}
* {{یادکرد ژورنال|سال=اسفند ۱۳۸۶ و فروردین ۱۳۸۷|دوره=|شماره=۳۱۵ و ۳۱۶|تاریخ بازبینی=۳ اوت ۲۰۱۳|نام=عبداللّه|نام خانوادگی=دانیالی|عنوان=نقش اهل بیت علیهم السلام در تفسیر تابعین|صفحه=۵۴|ژورنال=پاسدار اسلام|مکان=|ناشر=|پیوند=http://www.hawzah.net/fa/magazine/magart/0/0/61181}}
* {{یادکرد ژورنال|سال=زمستان ۱۳۸۳|دوره=|شماره=۳۴|تاریخ بازبینی=۳ اوت ۲۰۱۳|نام=مهدی|نام خانوادگی=حسینیان قمی|عنوان=پاسخی به کتاب «حدیث‌های خیالی»|صفحه=۱۵۶ تا ۱۸۱|ژورنال=علوم حدیث|مکان=|ناشر=|پیوند=http://www.ensani.ir/storage/Files/20120426135749-3094-211.pdf}}{{چپ‌چین}}
* {{یادکرد کتاب|عنوان=Muḥammad al-Bāqir|تاریخ=2020|نشانی=http://dx.doi.org/10.1163/1573-3912_ei3_COM_36641|ناشر=Encyclopaedia of Islam, THREE|ویرایش=Kate Fleet, Gudrun Krämer, Denis Matringe, John Nawas, Everett Rowson|نام خانوادگی۱=Buckley|نام۱=.Ron P}}
* {{یادکرد کتاب|عنوان=Tradition and Survival|سال=۲۰۰۳|پیوند=|نام=Hossein|نام خانوادگی=Modarressi|پیوند نویسنده=سید حسین مدرسی طباطبایی|ناشر=Oneworld|جلد=۱|صفحه=۱|زبان=en|شابک=1-85168-331-3|مکان=Oxford}}
{{پایان چپ‌چین}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:تفسیرهای شیعه]]
[[رده:محمد باقر]]
[[رده:ادبیات عرب]]
[[رده:کتاب‌های حدیث]]
[[رده:گردآوری حدیث تشیع]]
[[رده:گفتاورد]]
[[رده:آثار منسوب به امامان شیعه]]
[[رده:فرهنگ اسلامی]]
[[رده:ادبیات تشیع]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۲۶ سپتامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۴۰

تفسیر الباقر یا کتاب الباقر یا تفسیر ابوالجارود کتابی تفسیری به محمد باقر، امام پنجم شیعیان دوازده‌امامی منسوب است که ابن ندیم آن را منقول از ابوجارود دانسته‌است.[۱][۲] نجاشی این تفسیر را در صدر فهرست اولین تفسیرها بر قرآن می‌آورد. سید بن طاووس حداقل پنج قسمت از این کتاب را داشته و از آن نقل قول کرده‌است.[۳] بخشی از این اثر اکنون در دسترس است.[۴]

وجود کتاب

اصل تفسیر به صورت مستقل در دسترس نیست[۵] اما بسیاری از روایات ابوالجارود را علی‌بن ابراهیم قمی در تفسیرش آورده‌است.[۶] مشکل این نقل از تفسیر این است که صرف‌نظر از موثق بودن یا نبودن ابوالجارود، راوی آن مجهول است و اتصال سند آن از ابوالجارود تا علی بن ابراهیم مشخص نیست.[۷]

کتاب‌های مشابه

تفسیر جابر الجعفی از دیگر تفاسیر منتسب به محمد باقر است. این تفسیر مشتمل بر روایات تفسیری است که به نقل از جابر بن یزید جعفی گردآوری شده است. همچنین عبدالعلی الاهوازی در تفسیر نورالثقلین که مشتمل بر ۱۴۰۰۰ تفسیر روائی است، احادیث زیادی در زمینه تفسیر قرآن از محمد باقر روایت کرده است که بعد از احادیث پیامبر اسلام و جعفر صادق، رتبه سوم را از نظر تعداد به خود اختصاص داده است و سیزده درصد از احادیث این کتاب را شامل می شود.[۸]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • امین، سید محسن (۱۳۷۱). اعیان الشیعه (به نسخه چاپ سنگی). ج. ۱۱ جلد.
  • مدرسی، سید حسین (۱۳۸۶). میراث مکتوب شیعه در سه قرن نخستین هجری. ج. اول. ترجمهٔ رسول جعفریان و سید رسول قرائی. قم: اعتماد.
  • دانیالی، عبداللّه (اسفند ۱۳۸۶ و فروردین ۱۳۸۷). «نقش اهل بیت علیهم السلام در تفسیر تابعین». پاسدار اسلام (۳۱۵ و ۳۱۶): ۵۴. دریافت‌شده در ۳ اوت ۲۰۱۳.
  • حسینیان قمی، مهدی (زمستان ۱۳۸۳). «پاسخی به کتاب «حدیث‌های خیالی»» (PDF). علوم حدیث (۳۴): ۱۵۶ تا ۱۸۱. دریافت‌شده در ۳ اوت ۲۰۱۳.
  • Buckley، .Ron P (۲۰۲۰). Muḥammad al-Bāqir (ویراست Kate Fleet, Gudrun Krämer, Denis Matringe, John Nawas, Everett Rowson). Encyclopaedia of Islam, THREE.
  • Modarressi, Hossein (2003). Tradition and Survival (به انگلیسی). Vol. ۱. Oxford: Oneworld. p. ۱.