فقه شیعه: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(افزودن منبع)
جز (پیونددهی)
خط ۱: خط ۱:
'''فقه شیعه'''، نوعی مکتب عقدیتی و گرایش خاصّی در اسلام است که براساس یک سلسله نظرات و تحلیلات کلامی و تاریخی تأسیس شده است. حدیث تقلین ریشه اصلی این گرایش است. اختلاف اصلی دو مکتب فقهی شیعی و سنّی در کیفیت تلقّی سنّت نبوی و منابع فقهی است. اهل سنّت حدیث نبوی را از صحابهٔ پیامبر اخذ کرده در حالی که شیعیان آن را از طریق خاندان پیامبر به دست آورده‌اند.{{پنک|مدرسی طباطبائی|۱۳۶۸|ص=۱۱}}
'''[[فقه]] [[شیعه]]'''، نوعی مکتب عقدیتی و گرایش خاصّی در اسلام است که براساس یک سلسله نظرات و تحلیلات [[کلامی]] و تاریخی تأسیس شده است. [[حدیث تقلین]] ریشه اصلی این گرایش است. اختلاف اصلی دو مکتب فقهی شیعی و [[سنّی]] در کیفیت تلقّی سنّت نبوی و منابع فقهی است. اهل سنّت حدیث نبوی را از [[صحابهٔ پیامبر]] اخذ کرده در حالی که شیعیان آن را از طریق [[خاندان پیامبر اسلام|خاندان پیامبر]] به دست آورده‌اند.{{پنک|مدرسی طباطبائی|۱۳۶۸|ص=۱۱}}


منابع فقه شیعه ازین قرار اند:{{پنک|مدرسی طباطبائی|۱۳۶۸|ص=۱۱}}
منابع فقه شیعه ازین قرار اند:{{پنک|مدرسی طباطبائی|۱۳۶۸|ص=۱۱}}
# قرآن
# [[قرآن]]
# حدیث
# [[حدیث]]
# اجماع
# [[اجماع]]
# عقل
# [[عقل]]


در حالی که منابع مشترک مذاهب چهارگانه فقه سنی ازین قرار اند:{{پنک|مدرسی طباطبائی|۱۳۶۸|ص=۱۱|موقعیت=پاورقی}}
در حالی که منابع مشترک [[مذاهب چهارگانه]] فقه سنی ازین قرار اند:{{پنک|مدرسی طباطبائی|۱۳۶۸|ص=۱۱|موقعیت=پاورقی}}
# قرآن
# قرآن
#سنت
#[[سنت و جماعت|سنت]]
# اجماع
# اجماع
# قیاس
# قیاس


اندیشه سیاسی فقهای شیعی را در تمام ادوار تاریخ می‌توان به این دوره‌ها تقسیم‌بندی نمود:{{پنک|باقری|1392|ص=116}}
اندیشه سیاسی فقهای شیعی را در تمام ادوار تاریخ می‌توان به این دوره‌ها تقسیم‌بندی نمود:{{پنک|باقری|1392|ص=116}}
# دوره تعامل با سلطان غیر معصوم
# دوره تعامل با سلطان غیر [[معصوم]]
# دوره اذن به مشروعیت سلطان عادل
# دوره اذن به مشروعیت سلطان [[عادل]]
# دوره رویکرد به حکومت مشروطه
# دوره رویکرد به حکومت مشروطه
# دوره جمهوری اسلامی
# دوره جمهوری اسلامی

نسخهٔ ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۰:۵۰

فقه شیعه، نوعی مکتب عقدیتی و گرایش خاصّی در اسلام است که براساس یک سلسله نظرات و تحلیلات کلامی و تاریخی تأسیس شده است. حدیث تقلین ریشه اصلی این گرایش است. اختلاف اصلی دو مکتب فقهی شیعی و سنّی در کیفیت تلقّی سنّت نبوی و منابع فقهی است. اهل سنّت حدیث نبوی را از صحابهٔ پیامبر اخذ کرده در حالی که شیعیان آن را از طریق خاندان پیامبر به دست آورده‌اند.[۱]

منابع فقه شیعه ازین قرار اند:[۱]

  1. قرآن
  2. حدیث
  3. اجماع
  4. عقل

در حالی که منابع مشترک مذاهب چهارگانه فقه سنی ازین قرار اند:[۲]

  1. قرآن
  2. سنت
  3. اجماع
  4. قیاس

اندیشه سیاسی فقهای شیعی را در تمام ادوار تاریخ می‌توان به این دوره‌ها تقسیم‌بندی نمود:[۳]

  1. دوره تعامل با سلطان غیر معصوم
  2. دوره اذن به مشروعیت سلطان عادل
  3. دوره رویکرد به حکومت مشروطه
  4. دوره جمهوری اسلامی

پانویس

ارجاعات

منابع

  • مدرسی طباطبائی، حسین (۱۳۶۸). مقدمه‌ای بر فقه شیعه. ترجمهٔ فکرت، محمد آصف. آستان قدس رضوی.
  • باقری، اکبر (۱۳۹۲). «فقه شیعه در مسیر تاریخ». حقوق ملل (۹).