فقه شیعه: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ایجاد مقاله)
 
(افزودن منبع)
خط ۱۳: خط ۱۳:
# قیاس
# قیاس


اندیشه سیاسی فقهای شیعی را در تمام ادوار تاریخ می‌توان به این دوره‌ها تقسیم‌بندی نمود:
اندیشه سیاسی فقهای شیعی را در تمام ادوار تاریخ می‌توان به این دوره‌ها تقسیم‌بندی نمود:{{پنک|باقری|1392|ص=116}}
# دوره تعامل با سلطان غیر معصوم
# دوره تعامل با سلطان غیر معصوم
# دوره اذن به مشروعیت سلطان عادل
# دوره اذن به مشروعیت سلطان عادل
خط ۲۵: خط ۲۵:
=== منابع ===
=== منابع ===
* {{یادکرد کتاب|عنوان=مقدمه‌ای بر فقه شیعه|نام=حسین|نام خانوادگی=مدرسی طباطبائی|نام مترجم=محمد آصف|نام خانوادگی مترجم=فکرت|ناشر=آستان قدس رضوی|سال=1368}}
* {{یادکرد کتاب|عنوان=مقدمه‌ای بر فقه شیعه|نام=حسین|نام خانوادگی=مدرسی طباطبائی|نام مترجم=محمد آصف|نام خانوادگی مترجم=فکرت|ناشر=آستان قدس رضوی|سال=1368}}
*{{یادکرد ژورنال|نام = اکبر|نام خانوادگی=باقری|ژورنال=حقوق ملل|عنوان=فقه شیعه در مسیر تاریخ|سال=1392|شماره=9}}


{{موضوعات اسلام}}
{{موضوعات اسلام}}

نسخهٔ ‏۲۵ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۰:۲۸

فقه شیعه، نوعی مکتب عقدیتی و گرایش خاصّی در اسلام است که براساس یک سلسله نظرات و تحلیلات کلامی و تاریخی تأسیس شده است. حدیث تقلین ریشه اصلی این گرایش است. اختلاف اصلی دو مکتب فقهی شیعی و سنّی در کیفیت تلقّی سنّت نبوی و منابع فقهی است. اهل سنّت حدیث نبوی را از صحابهٔ پیامبر اخذ کرده در حالی که شیعیان آن را از طریق خاندان پیامبر به دست آورده‌اند.[۱]

منابع فقه شیعه ازین قرار اند:[۱]

  1. قرآن
  2. حدیث
  3. اجماع
  4. عقل

در حالی که منابع مشترک مذاهب چهارگانه فقه سنی ازین قرار اند:[۲]

  1. قرآن
  2. سنت
  3. اجماع
  4. قیاس

اندیشه سیاسی فقهای شیعی را در تمام ادوار تاریخ می‌توان به این دوره‌ها تقسیم‌بندی نمود:[۳]

  1. دوره تعامل با سلطان غیر معصوم
  2. دوره اذن به مشروعیت سلطان عادل
  3. دوره رویکرد به حکومت مشروطه
  4. دوره جمهوری اسلامی

پانویس

ارجاعات

منابع

  • مدرسی طباطبائی، حسین (۱۳۶۸). مقدمه‌ای بر فقه شیعه. ترجمهٔ فکرت، محمد آصف. آستان قدس رضوی.
  • باقری، اکبر (۱۳۹۲). «فقه شیعه در مسیر تاریخ». حقوق ملل (۹).