آیه ۱۷۱ سوره نساء: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۷۱ سوره نساء''' صد و هفتاد و یکمین [[آیه]] از چهارمین [[سوره]] [[قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید.
'''آیه ۱۷۱ سوره نساء''' صد و هفتاد و یکمین [[آیه]] از چهارمین [[سوره]] [[قرآن]] است و از آیات [[مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. متن آیه در نقد عقیده [[تثلیث]] است و در آن، [[عیسی]]، پیامبر خدا، فرزند [[مریم]] و [[روح الله]] معرفی شده است. در این آیه به فرزند نداشتن [[خدا]] تاکید شده و به [[توحید]] دعوت گردیده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه <ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که این آیه و آیه پس از آن، به موضوع نقد برخی عقاید [[مسیحیت]] و [[اهل کتاب]] پرداخته است. بر اساس این آیه، اهل کتاب به [[غلو]] نکردن نسبت به دینشان توصیه شده‌اند. در این آیه گفته شده است که [[عیسی]]، فرزند [[مریم]] و [[پیامبر]] خداست. عیسی در این آیه با عنوان [[روح‌الله]] و [[رسول‌الله]] یاد شده است. در این آیه گفته شده است که عیسی، کلمه‌ای بود که به مریم القاء شد. در ادامه با انتقاد از عقیده مسیحیت در موضوع [[تثلیث]]، آن را رد کرده و گفته شده که باید به [[یگانه‌پرستی|خدای یگانه]] و رسولش ایمان آورده شود و سخنی از تثلیث نشود. در ادامه توصیه شده است که اگر این کار صورت بگیرد، خیر برای اهل کتاب خواهد داشت. در ادامه آیه مجدد به توحید تاکید شده و [[الله]] را خدایی یگانه دانسته است که از داشتن فرزند منزه است. در ادامه گفته شده است که تمام آنچه در آسمان‌ها و زمین است برای خداست و [[خدا]] همه را کارسازی می‌کند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۲۱-۲۲۳|ج=۴}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==

نسخهٔ ‏۲۵ ژوئن ۲۰۲۴، ساعت ۰۸:۲۹

آیه ۱۷۱ سوره نساء
مشخصات قرآنی
نام سورهنساء
تعداد آیات سوره۱۷۶
شماره آیه۱۷۱
شماره جزء۶
شماره حزب۲۱
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۷۱ سوره نساء صد و هفتاد و یکمین آیه از چهارمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. متن آیه در نقد عقیده تثلیث است و در آن، عیسی، پیامبر خدا، فرزند مریم و روح الله معرفی شده است. در این آیه به فرزند نداشتن خدا تاکید شده و به توحید دعوت گردیده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَا تَغْلُوا فِي دِينِكُمْ وَلَا تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ إِلَّا الْحَقَّ ۚ إِنَّمَا الْمَسِيحُ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ رَسُولُ اللَّهِ وَكَلِمَتُهُ أَلْقَاهَا إِلَىٰ مَرْيَمَ وَرُوحٌ مِنْهُ ۖ فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ ۖ وَلَا تَقُولُوا ثَلَاثَةٌ ۚ انْتَهُوا خَيْرًا لَكُمْ ۚ إِنَّمَا اللَّهُ إِلَٰهٌ وَاحِدٌ ۖ سُبْحَانَهُ أَنْ يَكُونَ لَهُ وَلَدٌ ۘ لَهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ ۗ وَكَفَىٰ بِاللَّهِ وَكِيلًا آیهٔ ۱۷۱ از سورهٔ ۴ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«ای اهل کتاب! در دینتان غلو نکنید، و درباره خدا جز حق نگوئید، همانا عیسی، مسیح پسر مریم فرستاده خدا است، خداوند او را به حق فرستاد و او را طی همان کلمه‌ای خلق نمود که آن را توسط جبرئیل به‌سوی مریم فرستاد، و آن عبارت بود از فرموده‌ی خودش «کُن» (بشو)، پس شد، و روحی است که خدا آفریده است پس، به خدا و پیامبرانش ایمان بیاورید و نگویید: خدا سه گانه است باز ایستید که برای شما بهتر است، همانا خدا، فقط معبود یگانه است پاک است از اینکه فرزندی داشته باشد آنچه در آسمانها و زمین است از آن اوست، و کافی است که خدا نگهبان و حافظ باشد»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«ای اهل کتاب در دینتان از حد و حق نگذرید و جز حق بر خداوند نگویید، جز این نیست که مسیح عیسی بن مریم پیامبر خدا و کلمه او و روح اوست که آن را به مریم فراداد، پس به خداوند و پیامبرانش ایمان بیاورید، و نگویید که [خدا] سه‌گانه است، از این بازآیید که به خیر [و صلاح‌] شماست، همانا خداوند خدای یگانه است، که منزه و مبرا از داشتن فرزند است، او راست آنچه در آسمانها و در زمین است، و خداوند کارسازی را کافی است‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که این آیه و آیه پس از آن، به موضوع نقد برخی عقاید مسیحیت و اهل کتاب پرداخته است. بر اساس این آیه، اهل کتاب به غلو نکردن نسبت به دینشان توصیه شده‌اند. در این آیه گفته شده است که عیسی، فرزند مریم و پیامبر خداست. عیسی در این آیه با عنوان روح‌الله و رسول‌الله یاد شده است. در این آیه گفته شده است که عیسی، کلمه‌ای بود که به مریم القاء شد. در ادامه با انتقاد از عقیده مسیحیت در موضوع تثلیث، آن را رد کرده و گفته شده که باید به خدای یگانه و رسولش ایمان آورده شود و سخنی از تثلیث نشود. در ادامه توصیه شده است که اگر این کار صورت بگیرد، خیر برای اهل کتاب خواهد داشت. در ادامه آیه مجدد به توحید تاکید شده و الله را خدایی یگانه دانسته است که از داشتن فرزند منزه است. در ادامه گفته شده است که تمام آنچه در آسمان‌ها و زمین است برای خداست و خدا همه را کارسازی می‌کند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره نساء، چهارمین سوره از قرآن است. این سوره در ترتیب نزول، نود و دومین سوره پس از سوره ممتحنه و پیش از سوره زلزال نازل شده است. از ظاهر سوره چنین استنباط کرده‌اند به یکباره نازل نشده باشد و آیاتش بیشتر به آیات مدنی شباهت دارند. برای این سوره ۲۶ آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.