بدون تصویر

تفسیر کشاف: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''''تفسیر کشاف''''' با نام کامل '''''تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل''''' اثر جارالله زمخشری است که در دسته تفاسیر کلامی قرار دارد. زمخشری در این کتاب با استفاده از زبان ادبی و بلاغت، تلاش کرده ت...» ایجاد کرد)
 
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
'''''تفسیر کشاف''''' با نام کامل '''''تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل''''' اثر [[جارالله زمخشری]] است که در دسته [[تفسیر قرآن|تفاسیر]] [[کلامی]] قرار دارد. زمخشری در این کتاب با استفاده از زبان ادبی و [[بلاغت]]، تلاش کرده تا معانی عمیق [[آیه|آیات]] [[قرآن]] را توضیح دهد و در این راه، نظرات خاص [[معتزله]] را مطرح کرده است. او در مباحثی مانند صفات [[خدا]] و اراده آزاد انسان، عقاید خود را بیان کرده و به همین دلیل، توسط برخی محققان [[اهل سنت]] مورد انتقاد قرار گرفته است. با این وجود بسیاری از دانشمندان [[مسلمان]] و [[مفسران]]، حسن بلاغت، عمق فهم و دقت نظر زمخشری را در تفسیر آیات قرآن تأیید کرده‌اند. شروح و حواشی متعددی بر این تفسیر نوشته شده که ''الانصاف فیما تضمنه الكشاف من الاعتزال'' اثر [[ابن‌منیّر]] یکی از آن‌هاست. این حاشیه به [[نقد]] نظرات معتزلی زمخشری می‌پردازد و نشان‌دهنده تأثیر بزرگ کشاف بر علم تفسیر در تاریخ است.<ref>{{پک|معینی|۱۳۹۶|ک=دانشنامه جهان اسلام|ف=تفسیر عقلی-کلامی}}</ref> [[محمدهادی معرفت]]، قرآن پژوه [[شیعی]] این تفسیر را از جمله تفاسیر ادبی به‌شمار آورده و معتقد است که زمخشری توانسته است زیبایی قرآن را در سایه کشف بلاغت آن جلوه‌گر و نمایان سازد. به باور او، به دلیل آنکه مولف در [[زبان عربی]] متبحر و مسلط بوده؛ از لغت، اشعار و علوم بلاغت و [[علم بیان|بیان]] و [[نحو]] و [[اعراب]] در اثر تفسیری‌اش بهره درستی برده و این ویژگی برجسته باعث گردیده تا تفسیر کشاف، تفسیری زیبا و ارزشمند محسوب شود. از این‌رو، بسیاری از بزرگان ادب، تفسیر و کلام آن را ستوده و مدح کرده‌اند.<ref>{{پک|معرفت|۱۳۷۹|ک=تفسیر و مفسران|ص=۳۰۸-۳۰۹|ج=۲}}</ref>  
'''''تفسیر کشاف''''' با نام کامل '''''تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل''''' اثر [[جارالله زمخشری]] است که در دسته [[تفسیر قرآن|تفاسیر]] [[کلامی]] قرار دارد. زمخشری در این کتاب با استفاده از زبان ادبی و [[بلاغت]]، تلاش کرده تا معانی عمیق [[آیه|آیات]] [[قرآن]] را توضیح دهد و در این راه، نظرات خاص [[معتزله]] را مطرح کرده است. او در مباحثی مانند صفات [[خدا]] و اراده آزاد انسان، عقاید خود را بیان کرده و به همین دلیل، توسط برخی محققان [[اهل سنت]] مورد انتقاد قرار گرفته است. با این وجود بسیاری از دانشمندان [[مسلمان]] و [[مفسران]]، حسن بلاغت، عمق فهم و دقت نظر زمخشری را در تفسیر آیات قرآن تأیید کرده‌اند. شروح و حواشی متعددی بر این تفسیر نوشته شده که ''الانصاف فیما تضمنه الکشاف من الاعتزال'' اثر [[ابن‌منیّر]] یکی از آن‌هاست. این حاشیه به [[نقد]] نظرات معتزلی زمخشری می‌پردازد و نشان‌دهنده تأثیر بزرگ کشاف بر علم تفسیر در تاریخ است.<ref>{{پک|معینی|۱۳۹۶|ک=دانشنامه جهان اسلام|ف=تفسیر عقلی-کلامی}}</ref>
 
[[محمدهادی معرفت]]، قرآن پژوه [[شیعی]] این تفسیر را از جمله تفاسیر ادبی به‌شمار آورده و معتقد است که زمخشری توانسته است زیبایی قرآن را در سایه کشف بلاغت آن جلوه‌گر و نمایان سازد. به باور او، به دلیل آنکه مؤلف در [[زبان عربی]] متبحر و مسلط بوده؛ از لغت، اشعار و علوم بلاغت و [[علم بیان|بیان]] و [[نحو]] و [[اعراب]] در اثر تفسیری‌اش بهره درستی برده و این ویژگی برجسته باعث گردیده تا تفسیر کشاف، تفسیری زیبا و ارزشمند محسوب شود. از این‌رو، بسیاری از بزرگان ادب، تفسیر و کلام آن را ستوده و مدح کرده‌اند.<ref>{{پک|معرفت|۱۳۷۹|ک=تفسیر و مفسران|ص=۳۰۸–۳۰۹|ج=۲}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==
=== ارجاعات ===
=== ارجاعات ===
{{پانویس|۲}}
{{پانویس|۲}}
=== منابع ===
=== منابع ===
*{{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=معینی|نام=محسن|پیوند نویسنده=محسن معینی|ویراستار=|مقاله=تفسیر عقلی-کلامی|دانشنامه=دانشنامه جهان اسلام|عنوان جلد=دانشنامه جهان اسلام|سال=۱۳۹۶|ناشر=بنیاد دایرة المعارف اسلامی|مکان=تهران|پیوند مدخل=https://lib.eshia.ir/23019/1/5012}}
* {{یادکرد دانشنامه|نام خانوادگی=معینی|نام=محسن|پیوند نویسنده=محسن معینی|ویراستار=|مقاله=تفسیر عقلی-کلامی|دانشنامه=دانشنامه جهان اسلام|عنوان جلد=دانشنامه جهان اسلام|سال=۱۳۹۶|ناشر=بنیاد دایرة المعارف اسلامی|مکان=تهران|پیوند مدخل=https://lib.eshia.ir/23019/1/5012}}
*{{یادکرد کتاب|عنوان=تفسیر و مفسران|سال=۱۳۷۹|پیوند=https://lib.eshia.ir/10985/2/7|نام=محمدهادی|نام خانوادگی=معرفت|پیوند نویسنده=محمدهادی معرفت|ناشر=مؤسسه فرهنگی التمهید|زبان=فارسی|شابک=|مکان=قم|سری=|ویرایش=|پیوند ویراستار=|کوشش=|گفتاورد=|پی‌نوشت=|پیوند نویسنده۲=|مترجم=}}
* {{یادکرد کتاب|عنوان=تفسیر و مفسران|سال=۱۳۷۹|پیوند=https://lib.eshia.ir/10985/2/7|نام=محمدهادی|نام خانوادگی=معرفت|پیوند نویسنده=محمدهادی معرفت|ناشر=مؤسسه فرهنگی التمهید|زبان=فارسی|شابک=|مکان=قم|سری=|ویرایش=|پیوند ویراستار=|کوشش=|گفتاورد=|پی‌نوشت=|پیوند نویسنده۲=|مترجم=}}


{{تفسیر قرآن}}
{{تفسیر قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:تفسیرهای سنی]]
[[رده:تفسیرهای سنی]]

نسخهٔ ‏۲۹ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۱۸

تفسیر کشاف با نام کامل تفسیر الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الاقاویل فی وجوه التأویل اثر جارالله زمخشری است که در دسته تفاسیر کلامی قرار دارد. زمخشری در این کتاب با استفاده از زبان ادبی و بلاغت، تلاش کرده تا معانی عمیق آیات قرآن را توضیح دهد و در این راه، نظرات خاص معتزله را مطرح کرده است. او در مباحثی مانند صفات خدا و اراده آزاد انسان، عقاید خود را بیان کرده و به همین دلیل، توسط برخی محققان اهل سنت مورد انتقاد قرار گرفته است. با این وجود بسیاری از دانشمندان مسلمان و مفسران، حسن بلاغت، عمق فهم و دقت نظر زمخشری را در تفسیر آیات قرآن تأیید کرده‌اند. شروح و حواشی متعددی بر این تفسیر نوشته شده که الانصاف فیما تضمنه الکشاف من الاعتزال اثر ابن‌منیّر یکی از آن‌هاست. این حاشیه به نقد نظرات معتزلی زمخشری می‌پردازد و نشان‌دهنده تأثیر بزرگ کشاف بر علم تفسیر در تاریخ است.[۱]

محمدهادی معرفت، قرآن پژوه شیعی این تفسیر را از جمله تفاسیر ادبی به‌شمار آورده و معتقد است که زمخشری توانسته است زیبایی قرآن را در سایه کشف بلاغت آن جلوه‌گر و نمایان سازد. به باور او، به دلیل آنکه مؤلف در زبان عربی متبحر و مسلط بوده؛ از لغت، اشعار و علوم بلاغت و بیان و نحو و اعراب در اثر تفسیری‌اش بهره درستی برده و این ویژگی برجسته باعث گردیده تا تفسیر کشاف، تفسیری زیبا و ارزشمند محسوب شود. از این‌رو، بسیاری از بزرگان ادب، تفسیر و کلام آن را ستوده و مدح کرده‌اند.[۲]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • معینی، محسن (۱۳۹۶). «تفسیر عقلی-کلامی». دانشنامه جهان اسلام. تهران: بنیاد دایرة المعارف اسلامی.
  • معرفت، محمدهادی (۱۳۷۹). تفسیر و مفسران. قم: مؤسسه فرهنگی التمهید.