آیه ۶ سوره صف: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۶ سوره صف''' ششمین [[آیه]] از شصت و یکمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن بهشمار میآید. در آیه سخن [[عیسی]] و بشارت او به آمدن [[محمد|پیامبر اسلام]] بیان شده است. | '''آیه ۶ سوره صف''' ششمین [[آیه]] از شصت و یکمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن بهشمار میآید. در آیه سخن [[عیسی]] و بشارت او به آمدن [[محمد|پیامبر اسلام]] بیان شده است. | ||
== متن == | == متن == | ||
متن [[آیه]] را [[فخر رازی]]، از مفسران [[سنی|سنی مذهب]] و [[علامه طباطبایی|محمدحسین طباطبایی]]، مفسر [[شیعه]]، چنین گزارش کردهاند:<ref>{{پک|رازی|۱۴۲۰|ک=تفسیر کبیر|ص=۵۲۸|ج=۲۹}}</ref><ref>{{پک|طباطبایی|۱۳۹۵|ک=تفسیر المیزان|ص=۴۱۷|ج=۱۹}}</ref> | متن [[آیه]] را [[فخر رازی]]، از مفسران [[سنی|سنی مذهب]] و [[علامه طباطبایی|محمدحسین طباطبایی]]، مفسر [[شیعه]]، چنین گزارش کردهاند:<ref>{{پک|رازی|۱۴۲۰|ک=تفسیر کبیر|ص=۵۲۸|ج=۲۹}}</ref><ref>{{پک|طباطبایی|۱۳۹۵|ک=تفسیر المیزان|ص=۴۱۷|ج=۱۹}}</ref> | ||
خط ۱۷: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند در این آیه، عیسی خودش را به [[بنی اسرائیل]] به عنوان [[پیامبر]] [[خدا]] معرفی کرده و در حالیکه [[تورات]] را تصدیق میکند، بشارت به آمدن پیامبری به نام احمد (یکی از نامهای پیامبر اسلام) میدهد. به گزارش مکارم، جمع زیادی از بنی اسرائیل به این [[پیامبر اسلام|پیامبر موعود]] ایمان آوردند؛ اما عدهای نیز سرسختانه در برابرش ایستادند و [[معجزات محمد|معجزات]] او را «[[سِحر]] آشکار» نامیدند. به گفته مکارم برخی از [[مفسران]] ضمیر در «فلما جاءهم» را به پیامبر اسلام برگرداندهاند که به باور او نظری درست و صحیح است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص= | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند در این آیه، عیسی خودش را به [[بنی اسرائیل]] به عنوان [[پیامبر]] [[خدا]] معرفی کرده و در حالیکه [[تورات]] را تصدیق میکند، بشارت به آمدن پیامبری به نام احمد (یکی از نامهای پیامبر اسلام) میدهد. به گزارش مکارم، جمع زیادی از بنی اسرائیل به این [[پیامبر اسلام|پیامبر موعود]] ایمان آوردند؛ اما عدهای نیز سرسختانه در برابرش ایستادند و [[معجزات محمد|معجزات]] او را «[[سِحر]] آشکار» نامیدند. به گفته مکارم برخی از [[مفسران]] ضمیر در «فلما جاءهم» را به پیامبر اسلام برگرداندهاند که به باور او نظری درست و صحیح است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۷۲–۷۳|ج=۲۴}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۸: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مدنی قرآن]] | [[رده:آیههای مدنی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۱ اوت ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۱۰
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | صف | ||||
تعداد آیات سوره | ۱۴ | ||||
شماره آیه | ۶ | ||||
شماره جزء | ۲۸ | ||||
شماره حزب | ۱۱۰ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۶ سوره صف ششمین آیه از شصت و یکمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن بهشمار میآید. در آیه سخن عیسی و بشارت او به آمدن پیامبر اسلام بیان شده است.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
وَإِذْ قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ إِلَيْكُمْ مُصَدِّقًا لِمَا بَيْنَ يَدَيَّ مِنَ التَّوْرَاةِ وَمُبَشِّرًا بِرَسُولٍ يَأْتِي مِنْ بَعْدِي اسْمُهُ أَحْمَدُ ۖ فَلَمَّا جَاءَهُمْ بِالْبَيِّنَاتِ قَالُوا هَٰذَا سِحْرٌ مُبِينٌ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«و آنگاه که عیسی پسر مریم گفت: ای بنیاسرائیل! من فرستادة خدا بهسوی شما هستم و توراتی را که پیش از من آمده تصدیق مکنم و به پیغمبری که بعد از من میآید و نام او حمد است مژده میدهم پس چون با معجزهها بهسوی آنان آمد گفتند: این جادویی آشکار است»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«و چنین بود که عیسی بن مریم گفت ای بنیاسرائیل من پیامبر خداوند به سوی شما هستم، [و] استوار دارنده توراتی که پیشاروی من است و بشارتگر به پیامبری که پس از من میآید و نامش احمد است، و چون بر ایشان پدیدههای شگرف آورد، گفتند این جادوی آشکار است»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند در این آیه، عیسی خودش را به بنی اسرائیل به عنوان پیامبر خدا معرفی کرده و در حالیکه تورات را تصدیق میکند، بشارت به آمدن پیامبری به نام احمد (یکی از نامهای پیامبر اسلام) میدهد. به گزارش مکارم، جمع زیادی از بنی اسرائیل به این پیامبر موعود ایمان آوردند؛ اما عدهای نیز سرسختانه در برابرش ایستادند و معجزات او را «سِحر آشکار» نامیدند. به گفته مکارم برخی از مفسران ضمیر در «فلما جاءهم» را به پیامبر اسلام برگرداندهاند که به باور او نظری درست و صحیح است.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره صف، شصت و یکمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، صد و نهمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره تغابن و پیش از سوره جمعه نازل شد. این سوره را مدنی دانستهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۲۹: ۵۲۸.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۱۹: ۴۱۷.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۵۲.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۵۲.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۴: ۷۲–۷۳.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره صف»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۹۷۸.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.