آیه ۵ سوره انفطار: تفاوت میان نسخهها
جز (added Category:آیههای مکی قرآن using HotCat) |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۵ سوره انفطار''' پنجمین [[آیه]] از هشتاد و دومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. | '''آیه ۵ سوره انفطار''' پنجمین [[آیه]] از هشتاد و دومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در [[قیامت]] اشاره میشود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالی را که از قبل فرستاده و چه کارهایی که آثارش بعد از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده) در آنجا میبیند. مطابق روایاتی که از امامان [[شیعه]] روایت شده اعمالی که آثارش پس از [[مرگ]] انسان باقی میماند؛ عبارت است از: «بناها و اشیایی که برای استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، [[قرآن|قرآنی]] که آن را تلاوت میکند، چاهی که حفر کرده، درختی که کاشته، تهیه آب و سنّت حسنهای که بعد از او باقی میماند و مورد توجه قرار میگیرد.» | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه | به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در قیامت اشاره میشود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالی را که از قبل فرستاده و چه کارهایی که آثارش بعد از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده) در آنجا میبیند. گرچه درست است که انسان در این دنیا نیز اجمالاً از اعمال خود با خبر است؛ ولی حجابهای دنیایی غالباً مانع میشود که همه را به خاطر بسپارد و بسیاری از آنها را فراموش میکند. مطابق روایاتی که از امامان شیعه روایت شده اعمالی که آثارش پس از مرگ انسان باقی میماند؛ عبارت است از: «بناها و اشیایی که برای استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، قرآنی که آن را تلاوت میکند، چاهی که حفر کرده، درختی که کاشته، تهیه آب و سنّت حسنهای که بعد از او باقی میماند و مورد توجه قرار میگیرد.»<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۱۲–۲۱۵|ج=۲۶}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مکی قرآن]] | [[رده:آیههای مکی قرآن]] | ||
[[رده:آیههای با موضوع قیامت]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع انسان]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع گناه]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۳ دسامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۴:۰۷
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | انفطار | ||||
تعداد آیات سوره | ۱۹ | ||||
شماره آیه | ۵ | ||||
شماره جزء | ۳۰ | ||||
شماره حزب | ۱۱۸ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۵ سوره انفطار پنجمین آیه از هشتاد و دومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن بهشمار میآید. در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در قیامت اشاره میشود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالی را که از قبل فرستاده و چه کارهایی که آثارش بعد از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده) در آنجا میبیند. مطابق روایاتی که از امامان شیعه روایت شده اعمالی که آثارش پس از مرگ انسان باقی میماند؛ عبارت است از: «بناها و اشیایی که برای استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، قرآنی که آن را تلاوت میکند، چاهی که حفر کرده، درختی که کاشته، تهیه آب و سنّت حسنهای که بعد از او باقی میماند و مورد توجه قرار میگیرد.»
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«هرکس آنچه را که پیش فرستاده و آنچه را که باز پس داشته است خواهد دانست»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«هر کس بداند که چه چیزی پیش داشته و چه چیزی را فرو گذاشته است»
محتوا
به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در قیامت اشاره میشود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالی را که از قبل فرستاده و چه کارهایی که آثارش بعد از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده) در آنجا میبیند. گرچه درست است که انسان در این دنیا نیز اجمالاً از اعمال خود با خبر است؛ ولی حجابهای دنیایی غالباً مانع میشود که همه را به خاطر بسپارد و بسیاری از آنها را فراموش میکند. مطابق روایاتی که از امامان شیعه روایت شده اعمالی که آثارش پس از مرگ انسان باقی میماند؛ عبارت است از: «بناها و اشیایی که برای استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، قرآنی که آن را تلاوت میکند، چاهی که حفر کرده، درختی که کاشته، تهیه آب و سنّت حسنهای که بعد از او باقی میماند و مورد توجه قرار میگیرد.»[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره انفطار، هشتاد و دومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتاد و دومین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره نازعات و پیش از سوره انشقاق نازل شد. این سوره را مکی دانستهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳۱: ۷۲.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲۰: ۳۶۳.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۸۶.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۸۶.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۶: ۲۱۲–۲۱۵.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره انفطار»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۸۶.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.