بدون تصویر

آیه ۵ سوره انفطار: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۵ سوره انفطار''' پنجمین [[آیه]] از هشتاد و دومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در [[قیامت]] اشاره می‌شود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالى را كه از قبل فرستاده و چه كارهايى كه آثارش بعد از او در دنيا باقی مانده و نتایجش به او رسيده) در آنجا می‌بیند. مطابق روایاتی که از امامان [[شیعه]] روایت شده اعمالی که آثارش پس از [[مرگ]] انسان باقی می‌ماند؛ عبارت است از: «بناها و اشيایی كه براى استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، [[قرآن|قرآنى]] كه آن را تلاوت مى‌كند، چاهى كه حفر كرده، درختى كه کاشته، تهيه آب و سنّت حسنه‌اى كه بعد از او باقى مى‌ماند و مورد توجه قرار مى‌گيرد.»  
'''آیه ۵ سوره انفطار''' پنجمین [[آیه]] از هشتاد و دومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در [[قیامت]] اشاره می‌شود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالی را که از قبل فرستاده و چه کارهایی که آثارش بعد از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده) در آنجا می‌بیند. مطابق روایاتی که از امامان [[شیعه]] روایت شده اعمالی که آثارش پس از [[مرگ]] انسان باقی می‌ماند؛ عبارت است از: «بناها و اشیایی که برای استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، [[قرآن|قرآنی]] که آن را تلاوت می‌کند، چاهی که حفر کرده، درختی که کاشته، تهیه آب و سنّت حسنه‌ای که بعد از او باقی می‌ماند و مورد توجه قرار می‌گیرد


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در قیامت اشاره می‌شود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالى را كه از قبل فرستاده و چه كارهايى كه آثارش بعد از او در دنيا باقی مانده و نتایجش به او رسيده) در آنجا می‌بیند. گرچه درست است كه انسان در اين دنيا نيز اجمالا از اعمال خود با خبر است؛ ولى‌ حجاب‌های دنیایی غالبا مانع مى‌شود كه همه را به خاطر بسپارد و بسیاری از آنها را فراموش می‌کند. مطابق روایاتی که از امامان شیعه روایت شده اعمالی که آثارش پس از مرگ انسان باقی می‌ماند؛ عبارت است از: «بناها و اشيایی كه براى استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، قرآنى كه آن را تلاوت مى‌كند، چاهى كه حفر كرده، درختى كه کاشته، تهيه آب و سنّت حسنه‌اى كه بعد از او باقى مى‌ماند و مورد توجه قرار مى‌گيرد.»<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۱۲-۲۱۵|ج=۲۶}}</ref>
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در قیامت اشاره می‌شود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالی را که از قبل فرستاده و چه کارهایی که آثارش بعد از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده) در آنجا می‌بیند. گرچه درست است که انسان در این دنیا نیز اجمالاً از اعمال خود با خبر است؛ ولی حجاب‌های دنیایی غالباً مانع می‌شود که همه را به خاطر بسپارد و بسیاری از آنها را فراموش می‌کند. مطابق روایاتی که از امامان شیعه روایت شده اعمالی که آثارش پس از مرگ انسان باقی می‌ماند؛ عبارت است از: «بناها و اشیایی که برای استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، قرآنی که آن را تلاوت می‌کند، چاهی که حفر کرده، درختی که کاشته، تهیه آب و سنّت حسنه‌ای که بعد از او باقی می‌ماند و مورد توجه قرار می‌گیرد.»<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۱۲–۲۱۵|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ ‏۱۸ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۱۴

آیه ۵ سوره انفطار
مشخصات قرآنی
نام سورهانفطار
تعداد آیات سوره۱۹
شماره آیه۵
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۸
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۵ سوره انفطار پنجمین آیه از هشتاد و دومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در قیامت اشاره می‌شود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالی را که از قبل فرستاده و چه کارهایی که آثارش بعد از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده) در آنجا می‌بیند. مطابق روایاتی که از امامان شیعه روایت شده اعمالی که آثارش پس از مرگ انسان باقی می‌ماند؛ عبارت است از: «بناها و اشیایی که برای استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، قرآنی که آن را تلاوت می‌کند، چاهی که حفر کرده، درختی که کاشته، تهیه آب و سنّت حسنه‌ای که بعد از او باقی می‌ماند و مورد توجه قرار می‌گیرد.»

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 عَلِمَتْ نَفْسٌ مَا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ آیهٔ ۵ از سورهٔ ۸۲ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«هرکس آنچه را که پیش فرستاده و آنچه را که باز پس داشته است خواهد دانست»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«هر کس بداند که چه چیزی پیش داشته و چه چیزی را فرو گذاشته است‌»

محتوا

به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، در ادامه مباحث قبلی، در آیه به حاضر و مجسم شدن اعمال در قیامت اشاره می‌شود که انسان در آن روز هر عملی را که انجام داده (چه اعمالی را که از قبل فرستاده و چه کارهایی که آثارش بعد از او در دنیا باقی مانده و نتایجش به او رسیده) در آنجا می‌بیند. گرچه درست است که انسان در این دنیا نیز اجمالاً از اعمال خود با خبر است؛ ولی حجاب‌های دنیایی غالباً مانع می‌شود که همه را به خاطر بسپارد و بسیاری از آنها را فراموش می‌کند. مطابق روایاتی که از امامان شیعه روایت شده اعمالی که آثارش پس از مرگ انسان باقی می‌ماند؛ عبارت است از: «بناها و اشیایی که برای استفاده مردم گذاشته، فرزند صالح، قرآنی که آن را تلاوت می‌کند، چاهی که حفر کرده، درختی که کاشته، تهیه آب و سنّت حسنه‌ای که بعد از او باقی می‌ماند و مورد توجه قرار می‌گیرد.»[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره انفطار، هشتاد و دومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتاد و دومین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره نازعات و پیش از سوره انشقاق نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.