تاریخ قرآن: تفاوت میان نسخهها
(ایجاد مقاله) |
بدون خلاصۀ ویرایش برچسبها: ویرایشگر بصری پیوندهای ابهامزدایی |
||
(۵ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{قرآن۲}} | {{دیگر کاربردها|تاریخ قرآن (ابهامزدایی)}}{{قرآن۲}} | ||
'''تاریخ قرآن'''، از جمله مباحث قرآنی است که به بحث در رابطه با موضوعاتی چون | '''تاریخ قرآن'''، از جمله مباحث [[قرآن|قرآنی]] است که به بحث در رابطه با موضوعاتی چون کیفیت [[نزول قرآن]]، [[شأن نزول|اسباب نزول]]، [[اختلاف قرائت|اختلاف قرائات]]، [[تدوین قرآن]] و… میپردازد.{{پنک|برتن|۱۳۸۹|ص=۱۳}} در این رابطه تفاوتهای عمدهای بین نگاه [[مستشرق|مستشرقین]] و [[مسلمان|مسلمانان]] وجود دارد، چرا که مسلمانان هنوز بر این باورند که نباید به قرآن به مثابهٔ یک متن تاریخی نگریست که در طول زمان دچار تحولاتی شده است. نگاه مسلمانان به قرآن، دینی و قدسی بوده در حالی که نگاهی دیگران از جمله مستشرقین به قرآن نگاهی انتقادی-تاریخی است که متنش در طول زمان متحول شده است.{{پنک|اشرفی|بشارتی|۱۳۹۴|ص=۳۲}} | ||
از اولین کتبی که در رابطه با تاریخ قرآن | از اولین کتبی که در رابطه با تاریخ قرآن نگاشته شد کتاب «[[تاریخ قرآن (نولدکه)|تاریخ قرآن]]» نوشته «تئودور نولدکه» خاورشناس آلمانی بود که در ۱۸۶۰ میلادی منتشر شد و پس از او افراد دیگری چون [[گوستاو وایل|وایل]]، [[رژیس بلاشر|بلاشر]]، [[آلویز اشپرنگر|اشپرنگر]] و … کتب مشابهی نوشتند. حدود هفتاد سال بعد اولین کتب مسلمانان در این رابطه با عنوان «[[تاریخ القرآن (زنجانی)|تاریخ القرآن]]» توسط [[ابوعبدالله زنجانی]] نوشته شد.{{پنک|اشرفی|بشارتی|۱۳۹۴|ص=۳۲}} | ||
رویکرد مستشرقان به تاریخ قرآن را میتوان به دو رویکرد مثبت و منفی دستهبندی کرد، در رویکرد مثبت نگاهی همسو و همدلانه به اعتقادات مسلمانان در رابطه با تاریخ قرآن وجود دارد و تلاش در جهت مخالفت با شبهات مخالفان اسلام صورت میپذیرد، در حالی که در رویکرد منفی قرآن به عنوان متنی بهم ریخته که دچار تغییراتی در طول زمان شده است مورد بررسی قرار میگیرد و در رابطه با قرآن | رویکرد مستشرقان به تاریخ قرآن را میتوان به دو رویکرد مثبت و منفی دستهبندی کرد، در رویکرد مثبت نگاهی همسو و همدلانه به اعتقادات مسلمانان در رابطه با تاریخ قرآن وجود دارد و تلاش در جهت مخالفت با شبهات مخالفان [[اسلام]] صورت میپذیرد، در حالی که در رویکرد منفی قرآن به عنوان متنی بهم ریخته که دچار تغییراتی در طول زمان شده است مورد بررسی قرار میگیرد و در رابطه با قرآن شبههافکنی صورت میپذیرد.{{پنک|اشرفی|بشارتی|۱۳۹۴|ص=۳۳}}{{پنک|اشرفی|بشارتی|۱۳۹۴|ص=۴۳}} | ||
== ارجاعات == | == پانویس == | ||
=== ارجاعات === | |||
{{منابع}} | {{منابع}} | ||
== منابع == | === منابع === | ||
{{آغاز منابع}} | {{آغاز منابع}} | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات قرآن و حدیث | عنوان = فرایند نتیجهگیری مستشرقان در مسائل تاریخ قرآن | نام1 = عباس | نام خانوادگی1 = اشرفی | نام2 = زهرا | نام خانوادگی2 = بشارتی | تاریخ = 1394 | شماره = 16}} | * {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات قرآن و حدیث | عنوان = فرایند نتیجهگیری مستشرقان در مسائل تاریخ قرآن | نام1 = عباس | نام خانوادگی1 = اشرفی | نام2 = زهرا | نام خانوادگی2 = بشارتی | تاریخ = 1394 | شماره = 16}} | ||
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات قرآن و حدیث سفینه | عنوان = نگاهی به تاریخ قرآن | نام = | * {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات قرآن و حدیث سفینه | عنوان = نگاهی به تاریخ قرآن | نام = جان | نام خانوادگی = برتن | مترجم = حسن رضایی | تاریخ = 1389 | شماره = 27}} | ||
{{پایان منابع}} | {{پایان منابع}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:تاریخ قرآن| ]] | [[رده:تاریخ قرآن| ]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۵ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۰۱
قرآن |
---|
تاریخ قرآن، از جمله مباحث قرآنی است که به بحث در رابطه با موضوعاتی چون کیفیت نزول قرآن، اسباب نزول، اختلاف قرائات، تدوین قرآن و… میپردازد.[۱] در این رابطه تفاوتهای عمدهای بین نگاه مستشرقین و مسلمانان وجود دارد، چرا که مسلمانان هنوز بر این باورند که نباید به قرآن به مثابهٔ یک متن تاریخی نگریست که در طول زمان دچار تحولاتی شده است. نگاه مسلمانان به قرآن، دینی و قدسی بوده در حالی که نگاهی دیگران از جمله مستشرقین به قرآن نگاهی انتقادی-تاریخی است که متنش در طول زمان متحول شده است.[۲]
از اولین کتبی که در رابطه با تاریخ قرآن نگاشته شد کتاب «تاریخ قرآن» نوشته «تئودور نولدکه» خاورشناس آلمانی بود که در ۱۸۶۰ میلادی منتشر شد و پس از او افراد دیگری چون وایل، بلاشر، اشپرنگر و … کتب مشابهی نوشتند. حدود هفتاد سال بعد اولین کتب مسلمانان در این رابطه با عنوان «تاریخ القرآن» توسط ابوعبدالله زنجانی نوشته شد.[۲]
رویکرد مستشرقان به تاریخ قرآن را میتوان به دو رویکرد مثبت و منفی دستهبندی کرد، در رویکرد مثبت نگاهی همسو و همدلانه به اعتقادات مسلمانان در رابطه با تاریخ قرآن وجود دارد و تلاش در جهت مخالفت با شبهات مخالفان اسلام صورت میپذیرد، در حالی که در رویکرد منفی قرآن به عنوان متنی بهم ریخته که دچار تغییراتی در طول زمان شده است مورد بررسی قرار میگیرد و در رابطه با قرآن شبههافکنی صورت میپذیرد.[۳][۴]
پانویس
ارجاعات
- ↑ برتن ۱۳۸۹، ص. ۱۳.
- ↑ ۲٫۰ ۲٫۱ اشرفی و بشارتی ۱۳۹۴، ص. ۳۲.
- ↑ اشرفی و بشارتی ۱۳۹۴، ص. ۳۳.
- ↑ اشرفی و بشارتی ۱۳۹۴، ص. ۴۳.
منابع
- اشرفی، عباس؛ بشارتی، زهرا (۱۳۹۴). «فرایند نتیجهگیری مستشرقان در مسائل تاریخ قرآن». مطالعات قرآن و حدیث (۱۶).
- برتن، جان (۱۳۸۹). ترجمهٔ حسن رضایی. «نگاهی به تاریخ قرآن». مطالعات قرآن و حدیث سفینه (۲۷).