بدون تصویر

آیه ۲۲ سوره فجر: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۲۲ سوره فجر''' بیست و دومین [[آیه]] از هشتاد و نهمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در آیه مورد بحث، به مرحله دوم [[رستاخیز]] و زنده شدن [[مرگ|مردگان]] اشاره می‌شود. این آیه هنگامی را توصیف می‌کند که همه انسان‌ها زنده شده و به همراه صف‌هایی از [[فرشتگان]] در صحنه محشر حاضر می‌شوند. آنگاه همگی در انتظار امر و فرمان [[خداوند]] هستند.  
'''آیه ۲۲ سوره فجر''' بیست و دومین [[آیه]] از هشتاد و نهمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در آیه مورد بحث، به مرحله دوم [[رستاخیز]] و زنده شدن [[مرگ|مردگان]] اشاره می‌شود. این آیه هنگامی را توصیف می‌کند که همه انسان‌ها زنده شده و به همراه صف‌هایی از [[فرشتگان]] در صحنه محشر حاضر می‌شوند. آنگاه همگی در انتظار امر و فرمان [[خداوند]] هستند.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در آیه مورد بحث، به مرحله دوم رستاخیز و زنده شدن مردگان اشاره می‌شود. این آیه هنگامی را توصیف می‌کند که همه انسان‌ها زنده شده و به همراه صف‌هایی از فرشتگان در صحنه محشر حاضر می‌شوند. آنگاه همگی در انتظار امر و فرمان خداوند هستند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۷۰-۴۷۱|ج=۲۶}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در آیه مورد بحث، به مرحله دوم رستاخیز و زنده شدن مردگان اشاره می‌شود. این آیه هنگامی را توصیف می‌کند که همه انسان‌ها زنده شده و به همراه صف‌هایی از فرشتگان در صحنه محشر حاضر می‌شوند. آنگاه همگی در انتظار امر و فرمان خداوند هستند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۷۰–۴۷۱|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۴:۴۵

آیه ۲۲ سوره فجر
مشخصات قرآنی
نام سورهفجر
تعداد آیات سوره۳۰
شماره آیه۲۲
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۹
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۲۲ سوره فجر بیست و دومین آیه از هشتاد و نهمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در آیه مورد بحث، به مرحله دوم رستاخیز و زنده شدن مردگان اشاره می‌شود. این آیه هنگامی را توصیف می‌کند که همه انسان‌ها زنده شده و به همراه صف‌هایی از فرشتگان در صحنه محشر حاضر می‌شوند. آنگاه همگی در انتظار امر و فرمان خداوند هستند.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَجَاءَ رَبُّكَ وَالْمَلَكُ صَفًّا صَفًّا آیهٔ ۲۲ از سورهٔ ۸۹ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و پروردگارت بیاید و فرشتگان صف صف حاضر شوند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و امر پروردگارت فرارسد و فرشتگان صف در صف آیند»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در آیه مورد بحث، به مرحله دوم رستاخیز و زنده شدن مردگان اشاره می‌شود. این آیه هنگامی را توصیف می‌کند که همه انسان‌ها زنده شده و به همراه صف‌هایی از فرشتگان در صحنه محشر حاضر می‌شوند. آنگاه همگی در انتظار امر و فرمان خداوند هستند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره فجر، هشتاد و نهمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، دهمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره لیل و پیش از سوره ضحی نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.