آیه ۲ سوره علق: تفاوت میان نسخهها
جز (added Category:آیههای مکی قرآن using HotCat) |
|||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۲ سوره علق''' دومین [[آیه]] از نود و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. | '''آیه ۲ سوره علق''' دومین [[آیه]] از نود و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. در این آیه به خلقت انسان از «علق» اشاره شده است. در لغت «علق» به معنای چسبیدن به چیزی است و در اینجا به قطعه خون بسته چسبندهای که در دوران اولیه جنینی شکل میگیرد؛ گفته شده است. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که در این آیه به خلقت انسان از «علق» اشاره شده است. در لغت «علق» به معنای چسبیدن به چیزی است و در اینجا به قطعه خون بسته چسبندهای که در دوران اولیه جنینی شکل میگیرد؛ گفته شده است. برخی از مفسران علق را گِل آدم دانستهاند که حالت چسبندگی داشته است و بنابر این آیه، به خلقت اولین انسان ([[آدم]]) اشاره دارد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۵۶–۱۵۷|ج=۲۷}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مکی قرآن]] | [[رده:آیههای مکی قرآن]] | ||
[[رده:آیههای با موضوع خلقت]] | |||
[[رده:آیههای با موضوع انسان]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۷ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۱:۵۳
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | علق | ||||
تعداد آیات سوره | ۱۹ | ||||
شماره آیه | ۲ | ||||
شماره جزء | ۳۰ | ||||
شماره حزب | ۱۲۰ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۲ سوره علق دومین آیه از نود و ششمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن بهشمار میآید. در این آیه به خلقت انسان از «علق» اشاره شده است. در لغت «علق» به معنای چسبیدن به چیزی است و در اینجا به قطعه خون بسته چسبندهای که در دوران اولیه جنینی شکل میگیرد؛ گفته شده است.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
خَلَقَ الْإِنْسَانَ مِنْ عَلَقٍ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«انسان را از خون بسته آفریده است»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«که انسان را از [نطفه و سپس] خون بسته آفریده است»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که در این آیه به خلقت انسان از «علق» اشاره شده است. در لغت «علق» به معنای چسبیدن به چیزی است و در اینجا به قطعه خون بسته چسبندهای که در دوران اولیه جنینی شکل میگیرد؛ گفته شده است. برخی از مفسران علق را گِل آدم دانستهاند که حالت چسبندگی داشته است و بنابر این آیه، به خلقت اولین انسان (آدم) اشاره دارد.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره علق، نود و ششمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، اولین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پیش از سوره قلم نازل شد. این سوره را مکی دانستهاند. یکی از آیات این سوره، سجده واجب دارد.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳۲: ۲۱۵.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲۰: ۵۴۴.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۹۷.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۹۷.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۷: ۱۵۶–۱۵۷.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره علق»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۳۰۰۰.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.