بدون تصویر

آیه ۵ سوره تین: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۵ سوره تین''' پنجمین [[آیه]] از نود و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در آيه مورد بحث، به سقوط انسان به پایین‌ترین درجات یا همان «اسفل السافلین» اشاره دارد. بنابه نظر مکارم مفسر شیعی، به دنبال اشاره به خلقت معتدل انسان در آیه قبل، این آیه تأکید بر این مطلب دارد که اگر انسان از استعدادهای فراوان خویش در مسیر فساد استفاده کند؛ بزرگ‌ترین مفاسد را ایجاد می‌کند و سرانجام به «اسفل السافلین» خواهد رسید.
'''آیه ۵ سوره تین''' پنجمین [[آیه]] از نود و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در آیه مورد بحث، به سقوط انسان به پایین‌ترین درجات یا همان «اسفل‌السافلین» اشاره دارد. بنابه نظر مکارم مفسر شیعی، به دنبال اشاره به خلقت معتدل انسان در آیه قبل، این آیه تأکید بر این مطلب دارد که اگر انسان از استعدادهای فراوان خویش در مسیر فساد استفاده کند؛ بزرگ‌ترین مفاسد را ایجاد می‌کند و سرانجام به «اسفل‌السافلین» خواهد رسید.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در آيه مورد بحث، به سقوط انسان به پایین‌ترین درجات یا همان «اسفل السافلین» اشاره دارد. بنابه نظر مکارم، به دنبال اشاره به خلقت معتدل انسان در آیه قبل، این آیه تأکید بر این مطلب دارد که اگر انسان از استعدادهای فراوان خویش در مسیر فساد استفاده کند؛ بزرگ‌ترین مفاسد را ایجاد می‌کند و سرانجام به «اسفل السافلین» خواهد رسید.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۴۴-۱۴۵|ج=۲۷}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در آیه مورد بحث، به سقوط انسان به پایین‌ترین درجات یا همان «اسفل‌السافلین» اشاره دارد. بنابه نظر مکارم، به دنبال اشاره به خلقت معتدل انسان در آیه قبل، این آیه تأکید بر این مطلب دارد که اگر انسان از استعدادهای فراوان خویش در مسیر فساد استفاده کند؛ بزرگ‌ترین مفاسد را ایجاد می‌کند و سرانجام به «اسفل‌السافلین» خواهد رسید.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۴۴–۱۴۵|ج=۲۷}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های با موضوع خلقت]]
[[رده:آیه‌های با موضوع انسان]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۷ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۱:۴۲

آیه ۵ سوره تین
مشخصات قرآنی
نام سورهتین
تعداد آیات سوره۸
شماره آیه۵
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۲۰
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۵ سوره تین پنجمین آیه از نود و پنجمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در آیه مورد بحث، به سقوط انسان به پایین‌ترین درجات یا همان «اسفل‌السافلین» اشاره دارد. بنابه نظر مکارم مفسر شیعی، به دنبال اشاره به خلقت معتدل انسان در آیه قبل، این آیه تأکید بر این مطلب دارد که اگر انسان از استعدادهای فراوان خویش در مسیر فساد استفاده کند؛ بزرگ‌ترین مفاسد را ایجاد می‌کند و سرانجام به «اسفل‌السافلین» خواهد رسید.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ آیهٔ ۵ از سورهٔ ۹۵ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«آن‌گاه او را فروتر از همه‌ی فروماندگان قرار دادیم»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«سپس او را به فرودین فرود باز گرداندیم‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در آیه مورد بحث، به سقوط انسان به پایین‌ترین درجات یا همان «اسفل‌السافلین» اشاره دارد. بنابه نظر مکارم، به دنبال اشاره به خلقت معتدل انسان در آیه قبل، این آیه تأکید بر این مطلب دارد که اگر انسان از استعدادهای فراوان خویش در مسیر فساد استفاده کند؛ بزرگ‌ترین مفاسد را ایجاد می‌کند و سرانجام به «اسفل‌السافلین» خواهد رسید.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره تین، نود و پنجمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، بیست و هشتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره بروج و پیش از سوره قریش نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.