محکم و متشابه: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ایجاد مقاله)
 
جز (←‏لید: ...)
خط ۱: خط ۱:
بحث آیات '''محکم و متشابه''' از ابتدای نزول قرآن مورد توجه مفسرین بوده، چرا که خود قرآن از آن در آیه ۷ سوره آل عمران یاد کرده است: {{متن قرآن|هُوَ الَّذِی أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَات|ترجمه=قسمتی از آن، آیات محکم است که اساس این کتاب بوده و قسمتی دیگر متشابه|سوره=۲|آیه=۷|تزئینی=بله}}.{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۰}} محکم از «حکم، أحکم» به معنای «أتقن» است که اسم مفعول باب افعال بوده و به معنای متقن و ممنوع از فساد و اخلال است. متشابه نیز از ریشه «شبه» به معنی «مثل» است که اسم فاعل باب تفاعل است و به معنای چیزیست که شباهت به دیگری دارد.{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۲}}
بحث آیات '''محکم و متشابه''' از ابتدای نزول قرآن مورد توجه مفسرین بوده، چرا که خود قرآن از آن در آیه ۷ سوره آل عمران یاد کرده است: {{متن قرآن|هُوَ الَّذِی أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَات…|ترجمه=قسمتی از آن، آیات محکم است که اساس این کتاب بوده و قسمتی دیگر متشابه|سوره=۲|آیه=۷|تزئینی=بله}}.{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۰}} محکم از «حکم، أحکم» به معنای «أتقن» است که اسم مفعول باب افعال بوده و به معنای متقن و ممنوع از فساد و اخلال است. متشابه نیز از ریشه «شبه» به معنی «مثل» است که اسم فاعل باب تفاعل است و به معنای چیزیست که شباهت به دیگری دارد.{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۲}}


== در احادیث شیعه ==
== در احادیث شیعه ==

نسخهٔ ‏۱۹ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۱۸:۰۳

بحث آیات محکم و متشابه از ابتدای نزول قرآن مورد توجه مفسرین بوده، چرا که خود قرآن از آن در آیه ۷ سوره آل عمران یاد کرده است:  هُوَ الَّذِی أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَات… آیهٔ ۷ از سورهٔ ۲  (ترجمه: قسمتی از آن، آیات محکم است که اساس این کتاب بوده و قسمتی دیگر متشابه).[۱] محکم از «حکم، أحکم» به معنای «أتقن» است که اسم مفعول باب افعال بوده و به معنای متقن و ممنوع از فساد و اخلال است. متشابه نیز از ریشه «شبه» به معنی «مثل» است که اسم فاعل باب تفاعل است و به معنای چیزیست که شباهت به دیگری دارد.[۲]

در احادیث شیعه

  1. اصل وجود محکم و متشابه در قرآن، روایت امام صادق به نقل از پیامبر اکرم (ص): «مَنْ عَمِلَ بِالْمَقَایِیسِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ وَ مَنْ أَفْتَی النَّاسَ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ وَ الْمُحْکَمَ مِنَ الْمُتَشَابِهِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ» «هرکس به قیاس عمل کند هم خود را هلاک کرده و هم دیگران را و کسی که بدون علم فتوا دهد، [یعنی] ناسخ را از منسوخ و محکم را از متشابه تشخیص نمی‌دهد، خود و دیگران را هلاک می‌کند.»[۳]

ارجاعات

منابع

  • فاکر میبدی، محمد (۱۳۸۷). «هستی و چیستی محکم و متشابه». نشریه تحقیقات علوم قرآن و حدیث (۹).