بدون تصویر

آیه ۸ سوره انفطار: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۸ سوره انفطار''' هشتمین [[آیه]] از هشتاد و دومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. دومین و سومین مرحله خلقت انسان یعنی ترکیب و تعدیل ميان قوا و اعضاى بدن و هماهنگى و رابطه آنها با يكديگر است که در این آیه به آن اشاره شده است. این آیه مشابه [[آیه ۴ سوره تین]] می‌باشد که در آن می‌گوید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ‌
'''آیه ۸ سوره انفطار''' هشتمین [[آیه]] از هشتاد و دومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. دومین و سومین مرحله خلقت انسان یعنی ترکیب و تعدیل میان قوا و اعضای بدن و هماهنگی و رابطه آنها با یکدیگر است که در این آیه به آن اشاره شده است. این آیه مشابه [[آیه ۴ سوره تین]] می‌باشد که در آن می‌گوید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، دومین و سومین مرحله خلقت انسان یعنی ترکیب و تعدیل ميان قوا و اعضاى بدن و هماهنگى و رابطه آنها با يكديگر است که در این آیه به آن اشاره شده است. این آیه مشابه [[آیه ۴ سوره تین]] می‌باشد که در آن می‌گوید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ‌» مقصود خداوند از بیان این مطالب این است که انسان مغرور را با یادآوری آفرینشش و مواهب و نعمت‌هایی که به او بخشیده شده است؛ از غفلت خارج کند و بنده‌ای شاکر به درگاه خدا شود.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۲۱-۲۲۳|ج=۲۶}}</ref>
به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، دومین و سومین مرحله خلقت انسان یعنی ترکیب و تعدیل میان قوا و اعضای بدن و هماهنگی و رابطه آنها با یکدیگر است که در این آیه به آن اشاره شده است. این آیه مشابه [[آیه ۴ سوره تین]] می‌باشد که در آن می‌گوید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» مقصود خداوند از بیان این مطالب این است که انسان مغرور را با یادآوری آفرینشش و مواهب و نعمت‌هایی که به او بخشیده شده است؛ از غفلت خارج کند و بنده‌ای شاکر به درگاه خدا شود.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۲۱–۲۲۳|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ ‏۱۸ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۱۴

آیه ۸ سوره انفطار
مشخصات قرآنی
نام سورهانفطار
تعداد آیات سوره۱۹
شماره آیه۸
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۸
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۸ سوره انفطار هشتمین آیه از هشتاد و دومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. دومین و سومین مرحله خلقت انسان یعنی ترکیب و تعدیل میان قوا و اعضای بدن و هماهنگی و رابطه آنها با یکدیگر است که در این آیه به آن اشاره شده است. این آیه مشابه آیه ۴ سوره تین می‌باشد که در آن می‌گوید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ.»

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 فِي أَيِّ صُورَةٍ مَا شَاءَ رَكَّبَكَ آیهٔ ۸ از سورهٔ ۸۲ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و آن‌گاه به هر شکلی که خواست تو را ترکیب کرد»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«به هر صورتی که خواست [وجود] تو را ترکیب کرد»

محتوا

به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، دومین و سومین مرحله خلقت انسان یعنی ترکیب و تعدیل میان قوا و اعضای بدن و هماهنگی و رابطه آنها با یکدیگر است که در این آیه به آن اشاره شده است. این آیه مشابه آیه ۴ سوره تین می‌باشد که در آن می‌گوید: «لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِی أَحْسَنِ تَقْوِیمٍ» مقصود خداوند از بیان این مطالب این است که انسان مغرور را با یادآوری آفرینشش و مواهب و نعمت‌هایی که به او بخشیده شده است؛ از غفلت خارج کند و بنده‌ای شاکر به درگاه خدا شود.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره انفطار، هشتاد و دومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتاد و دومین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره نازعات و پیش از سوره انشقاق نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.