بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

تفسیر ثعالبی: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(صفحه‌ای تازه حاوی «'''''الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن''''' معروف به '''''تفسیر ثعالبی''''' نام کتابی در زمینه تفسیر قرآن و مؤلف آن عبدالرحمن بن محمد بن مخلوف ثعالبی از مفسران اهل سنت در قرن هشتم هجری است. این اثر خلاصه‌ای از تفسیر ابن عطیه با نام «المحرر الوجی...» ایجاد کرد)
 
 
خط ۱: خط ۱:
'''''الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن''''' معروف به '''''تفسیر ثعالبی''''' نام کتابی در زمینه [[تفسیر قرآن]] و مؤلف آن [[عبدالرحمن بن محمد بن مخلوف ثعالبی]] از مفسران [[اهل سنت]] در قرن هشتم هجری است. این اثر خلاصه‌ای از تفسیر [[ابن عطیه]] با نام «[[المحرر الوجیز|''المحرر الوجیز'']]» است که نگارش آن به [[زبان عربی]] صورت گرفته است. عمده [[روایات]] این کتاب از «[[تفسیر طبری|''تفسیر طبری»'']] بوده و مشتمل بر قرائات و نکات ادبی است. به گزارش [[محمدهادی معرفت|معرفت]] در کتاب «''تفسیر و مفسران»''، ثعالبی به جهت رعایت اختصار، شواهد شعری «ابن عطیه» را در تفسیرش نیاورده است. اما روایات [[اسرائیلیات]] در آن مشاهده می‌شود؛ اگرچه به بی‌اعتبار بودن برخی از آنها اشاره کرده است. به گفته معرفت، چون این تفسیر خلاصه‌ای از عمده‌ترین تفاسیر گذشتگان است؛ مفید و ارزشمند است.<ref>{{پک|معرفت|۱۳۷۹|ک=تفسیر و مفسران|ص=۲۰۱-۲۰۲|ج=۲}}</ref>
'''''الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن''''' معروف به '''''تفسیر ثعالبی''''' نام کتابی در زمینه [[تفسیر قرآن]] و مؤلف آن [[عبدالرحمن بن محمد بن مخلوف ثعالبی]] از مفسران [[اهل سنت]] در قرن هشتم هجری است. این اثر خلاصه‌ای از تفسیر [[ابن عطیه]] با نام «''[[المحرر الوجیز]]''» است که نگارش آن به [[زبان عربی]] صورت گرفته است. عمده [[روایات]] این کتاب از «[[تفسیر طبری|''تفسیر طبری»'']] بوده و مشتمل بر قرائات و نکات ادبی است. به گزارش [[محمدهادی معرفت|معرفت]] در کتاب «''تفسیر و مفسران»''، ثعالبی به جهت رعایت اختصار، شواهد شعری «ابن عطیه» را در تفسیرش نیاورده است. اما روایات [[اسرائیلیات]] در آن مشاهده می‌شود؛ اگرچه به بی‌اعتبار بودن برخی از آنها اشاره کرده است. به گفته معرفت، چون این تفسیر خلاصه‌ای از عمده‌ترین تفاسیر گذشتگان است؛ مفید و ارزشمند است.<ref>{{پک|معرفت|۱۳۷۹|ک=تفسیر و مفسران|ص=۲۰۱–۲۰۲|ج=۲}}</ref>


== پانویس ==
== پانویس ==
خط ۷: خط ۷:
=== منابع ===
=== منابع ===
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=معرفت|نام=محمدهادی|پیوند نویسنده=محمدهادی معرفت|پیوند نویسنده۲=|پیوند ویراستار=|عنوان=تفسیر و مفسران|کوشش=|ویرایش=|سری=|سال=۱۳۷۹|ناشر=مؤسسه فرهنگی التمهید|مکان=قم|زبان=فارسی|گفتاورد=|پی‌نوشت=|مترجم=|شابک=|پیوند=https://lib.eshia.ir/10985/2/7}}
* {{یادکرد کتاب|نام خانوادگی=معرفت|نام=محمدهادی|پیوند نویسنده=محمدهادی معرفت|پیوند نویسنده۲=|پیوند ویراستار=|عنوان=تفسیر و مفسران|کوشش=|ویرایش=|سری=|سال=۱۳۷۹|ناشر=مؤسسه فرهنگی التمهید|مکان=قم|زبان=فارسی|گفتاورد=|پی‌نوشت=|مترجم=|شابک=|پیوند=https://lib.eshia.ir/10985/2/7}}
{{تفسیر قرآن}}
{{تفسیر قرآن}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}
[[رده:آثار ثعالبی]]
[[رده:تفسیرهای سنی]]
[[رده:تفسیرهای سنی]]
[[رده:تفسیرهای عربی]]
[[رده:کتاب‌های تفسیر قرآن]]
[[رده:کتاب‌های عربی سده ۸ (قمری)]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۵ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۱:۳۳

الجواهر الحسان فی تفسیر القرآن معروف به تفسیر ثعالبی نام کتابی در زمینه تفسیر قرآن و مؤلف آن عبدالرحمن بن محمد بن مخلوف ثعالبی از مفسران اهل سنت در قرن هشتم هجری است. این اثر خلاصه‌ای از تفسیر ابن عطیه با نام «المحرر الوجیز» است که نگارش آن به زبان عربی صورت گرفته است. عمده روایات این کتاب از «تفسیر طبری» بوده و مشتمل بر قرائات و نکات ادبی است. به گزارش معرفت در کتاب «تفسیر و مفسران»، ثعالبی به جهت رعایت اختصار، شواهد شعری «ابن عطیه» را در تفسیرش نیاورده است. اما روایات اسرائیلیات در آن مشاهده می‌شود؛ اگرچه به بی‌اعتبار بودن برخی از آنها اشاره کرده است. به گفته معرفت، چون این تفسیر خلاصه‌ای از عمده‌ترین تفاسیر گذشتگان است؛ مفید و ارزشمند است.[۱]

پانویس

ارجاعات

  1. معرفت، تفسیر و مفسران، ۲:‎ ۲۰۱–۲۰۲.

منابع

  • معرفت، محمدهادی (۱۳۷۹). تفسیر و مفسران. قم: مؤسسه فرهنگی التمهید.