سوره یس

از اسلامیکال
نسخهٔ تاریخ ‏۱ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۵۷ توسط بی نهایت (بحث | مشارکت‌ها) (←‏محتوا و هدف سوره: اصلاح نشانی وب، ابرابزار، اصلاح املا، اصلاح سجاوندی، اصلاح ارقام، اصلاح نویسه، اصلاح فاصلهٔ مجازی، اصلاح نویسه‌های عربی)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
سورهٔ قرآن
یس
دسته‌بندیمکی
نام‌های دیگرقلب قرآن، حبیب نجار، معمّه، دافعه، قاضیه، العظیمه عندالله
اطلاعات آماری
شمارهٔ نزول۴۱
جزء۲۲ و ۲۳
حزب‌۴۴
شمار آیه‌ها۸۳
متن سوره
متن سوره با خط عثمانی
فاطر
صافات

«سوره یس» معروف به قلب قران و سی و ششمین سوره قرآن است و دارای ۸۳ آیه می‌باشد. بزرگان نقل کرده‌اند که این سوره به بیان اصول دین (توحید، نبوت و معاد) پرداخته است.[۱]

نام‌گذاری

این سوره با حروف مُقَطَّعه یاء و سین آغاز می‌شود؛ لذا این سوره را یاسین می‌نامند. همچنین این سوره را سوره «حبیب نجار» نیز نامیده‌اند؛ چراکه داستان حبیب نجار در آیات ۱۳ تا ۳۰ آمده است.[۲] نام‌های دیگر این سوره «قاضیه» به علت برآورده کردن حاجات، «العظیمه عندالله».[۳] «مُعَمَّه» و «المُدافعة القاضیة» است؛ زیرا خیر دنیا و آخرت را برای تلاوت کنندگان این سوره به ارمغان می‌آورد و بدی‌ها و زشتی‌ها را از آن‌ها دفع می‌کند و هر حاجتی را برایش برآورده می‌سازد. و همچنین از ششمین امام شیعیان، جعفر صادق نقل شده است که سوره یس به عنوان «ریحانة القرآن» است.[۴]

شأن نزول

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره یس، سی و ششمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، چهل و یکمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره جن و پیش از سوره فرقان نازل شد. از مجموع آیات این سوره، یک آیه (آیه ۴۵) از آن را مدنی و الباقی را مکی دانسته‌اند. در سوره یس، یک آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کرده‌اند.[۵]

محتوا و هدف سوره

این سوره به بیان اصول سه‌گانه دین: نبوت، توحید، معاد. نخست از نبوت شروع شده است، و حال مردم در قبول و رد دعوت انبیاء بیان می‌کند، و بیان می‌کند که: نتیجه دعوت حق انبیاء، احیای آنان است و اینکه مردم در راه سعادت قرار بگیرند و حجت بر مخالفان تمام کند در به‌طور کلی تکمیل هر دو گروه است، عده ای در راه سعادت و دیگر در راه شقاوت.

سپس این سوره بعد از بیان مسئله نبوت به توحید می‌پردازد. و آیاتی در باب توحید برمی‌شمارد، و سپس در ادامه توحید به مسئله معاد پرداخته شده، زنده شدن مردم را در قیامت برای گرفتن جزا، و جداسازی مجرمین از متقین را بیان نموده و سپس حال هر یک از این دو طایفه را توصیف می‌کند.

و در آخر دوباره به همان مطلبی که آغاز کرده بود برگشته، خلاصه‌ای از نبوت، توحید، معاد را بیان، و بر آنها استدلال می‌کند و سوره را ختم می‌نماید.[۶]

پانویس

ارجاعات

  1. «سوره یس». دانشنامه اسلامی.
  2. دانش نامه قران و قرآن پژوهی، ۲:‎ ۱۲۴۷.
  3. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.
  4. ویکی شیعه.
  5. دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره یس»، فرهنگ‌نامه علوم قرآن، ۳۱۸۰.
  6. ترجمه تفسیرالمیزان (مکارم شیرازی). ج. ۱۷. قم: بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی. ۱۳۶۳. ص. ۸۹.

منابع