بدون جعبه اطلاعات
بدون تصویر

محکم و متشابه: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ایجاد مقاله)
 
بدون خلاصۀ ویرایش
 
(۳ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط ۲ کاربر نشان داده نشد)
خط ۱: خط ۱:
بحث آیات '''محکم و متشابه''' از ابتدای نزول قرآن مورد توجه مفسرین بوده، چرا که خود قرآن از آن در آیه ۷ سوره آل عمران یاد کرده است: {{متن قرآن|هُوَ الَّذِی أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَات|ترجمه=قسمتی از آن، آیات محکم است که اساس این کتاب بوده و قسمتی دیگر متشابه|سوره=۲|آیه=۷|تزئینی=بله}}.{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۰}} محکم از «حکم، أحکم» به معنای «أتقن» است که اسم مفعول باب افعال بوده و به معنای متقن و ممنوع از فساد و اخلال است. متشابه نیز از ریشه «شبه» به معنی «مثل» است که اسم فاعل باب تفاعل است و به معنای چیزیست که شباهت به دیگری دارد.{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۲}}
{{قرآن۲}}بحث آیات '''محکم و متشابه''' از ابتدای نزول [[قرآن]] مورد توجه [[مفسران]] بوده، چرا که خود قرآن از آن در [[آیه ۷ سوره آل‌عمران]] یاد کرده است: {{متن قرآن|هُوَ الَّذِی أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَات…|ترجمه=قسمتی از آن، آیات محکم است که اساس این کتاب بوده و قسمتی دیگر متشابه|سوره=۲|آیه=۷|تزئینی=بله}}.{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۰}} محکم از «حکم، أحکم» به معنای «أتقن» است که اسم مفعول باب افعال بوده و به معنای متقن و ممنوع از فساد و اخلال است. متشابه نیز از ریشه «شبه» به معنی «مثل» است که اسم فاعل باب تفاعل است و به معنای چیزی است که شباهت به دیگری دارد.{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۲}}


== در احادیث شیعه ==
== در احادیث شیعه ==
# اصل وجود محکم و متشابه در قرآن، روایت امام صادق به نقل از پیامبر اکرم (ص): «مَنْ عَمِلَ بِالْمَقَایِیسِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ وَ مَنْ أَفْتَی النَّاسَ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ وَ الْمُحْکَمَ مِنَ الْمُتَشَابِهِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ» «هرکس به قیاس عمل کند هم خود را هلاک کرده و هم دیگران را و کسی که بدون علم فتوا دهد، [یعنی] ناسخ را از منسوخ و محکم را از متشابه تشخیص نمی‌دهد، خود و دیگران را هلاک می‌کند.»{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۴}}
اصل وجود محکم و متشابه در قرآن، روایتی از [[جعفر صادق]] به نقل از [[پیامبر اسلام]] چنین آمده است: «مَنْ عَمِلَ بِالْمَقَایِیسِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ وَ مَنْ أَفْتَی النَّاسَ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ وَ الْمُحْکَمَ مِنَ الْمُتَشَابِهِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ» «هرکس به [[قیاس]] عمل کند هم خود را هلاک کرده و هم دیگران را و کسی که بدون علم [[فتوا]] دهد، [یعنی] [[ناسخ و منسوخ|ناسخ را از منسوخ]] و محکم را از متشابه تشخیص نمی‌دهد، خود و دیگران را هلاک می‌کند.»{{پنک|فاکر میبدی|۱۳۸۷|ص=۸۴}}


== ارجاعات ==
== پانویس ==
=== ارجاعات ===
{{منابع}}
{{منابع}}


== منابع ==
=== منابع ===
{{آغاز منابع}}
{{آغاز منابع}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = نشریه تحقیقات علوم قرآن و حدیث | عنوان = هستی و چیستی محکم و متشابه | نام = محمد | نام خانوادگی = فاکر میبدی| تاریخ = 1387 | شماره = 9}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = نشریه تحقیقات علوم قرآن و حدیث | عنوان = هستی و چیستی محکم و متشابه | نام = محمد | نام خانوادگی = فاکر میبدی| تاریخ = 1387 | شماره = 9}}
خط ۱۳: خط ۱۴:


{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=بله|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های قرآن]]
[[رده:آیه‌های قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ ژوئیهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۴۲

بحث آیات محکم و متشابه از ابتدای نزول قرآن مورد توجه مفسران بوده، چرا که خود قرآن از آن در آیه ۷ سوره آل‌عمران یاد کرده است:  هُوَ الَّذِی أَنزَلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ مِنْهُ ءَایَاتٌ محّْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ وَ أُخَرُ مُتَشَابِهَات… آیهٔ ۷ از سورهٔ ۲  (ترجمه: قسمتی از آن، آیات محکم است که اساس این کتاب بوده و قسمتی دیگر متشابه).[۱] محکم از «حکم، أحکم» به معنای «أتقن» است که اسم مفعول باب افعال بوده و به معنای متقن و ممنوع از فساد و اخلال است. متشابه نیز از ریشه «شبه» به معنی «مثل» است که اسم فاعل باب تفاعل است و به معنای چیزی است که شباهت به دیگری دارد.[۲]

در احادیث شیعه

اصل وجود محکم و متشابه در قرآن، روایتی از جعفر صادق به نقل از پیامبر اسلام چنین آمده است: «مَنْ عَمِلَ بِالْمَقَایِیسِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ وَ مَنْ أَفْتَی النَّاسَ بِغَیْرِ عِلْمٍ وَ هُوَ لَا یَعْلَمُ النَّاسِخَ مِنَ الْمَنْسُوخِ وَ الْمُحْکَمَ مِنَ الْمُتَشَابِهِ فَقَدْ هَلَکَ وَ أَهْلَکَ» «هرکس به قیاس عمل کند هم خود را هلاک کرده و هم دیگران را و کسی که بدون علم فتوا دهد، [یعنی] ناسخ را از منسوخ و محکم را از متشابه تشخیص نمی‌دهد، خود و دیگران را هلاک می‌کند.»[۳]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • فاکر میبدی، محمد (۱۳۸۷). «هستی و چیستی محکم و متشابه». نشریه تحقیقات علوم قرآن و حدیث (۹).