بدون تصویر

آیه ۳ سوره أعلی: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۳ سوره اعلی''' سومین [[آیه]] از هشتاد و هفتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. سومین صفت [[الله|خداوند]] که در این آیه به آن اشاره شده؛ هدایت موجودات و برنامه‌ریزی برای حرکت آنان به سوی کمال است. منظور از هدایت در اینجا «[[هدایت تکوینی]]» است و بر تمام موجودات عالم حکمفرماست که شبیه مضمون این آیه در [[آیه ۵۰ سوره طه]] در ضمن گفتگوی [[موسی]] و [[فرعون]] نیز بیان شده است.  
'''آیه ۳ سوره اعلی''' سومین [[آیه]] از هشتاد و هفتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. سومین صفت [[الله|خداوند]] که در این آیه به آن اشاره شده؛ هدایت موجودات و برنامه‌ریزی برای حرکت آنان به سوی کمال است. منظور از هدایت در اینجا «[[هدایت تکوینی]]» است و بر تمام موجودات عالم حکمفرماست که شبیه مضمون این آیه در [[آیه ۵۰ سوره طه]] در ضمن گفتگوی [[موسی]] و [[فرعون]] نیز بیان شده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که سومین صفت خداوند که در این آیه به آن اشاره شده؛ هدایت موجودات و برنامه‌ریزی برای حرکت آنان به سوی کمال است. منظور از هدایت در اینجا «هدایت تکوینی» است و بر تمام موجودات عالم حکمفرماست که شبیه مضمون این آیه در آیه ۵۰ سوره طه در ضمن گفتگوی موسی و فرعون نیز بیان شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۳۸۵-۳۸۶|ج=۲۶}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که سومین صفت خداوند که در این آیه به آن اشاره شده؛ هدایت موجودات و برنامه‌ریزی برای حرکت آنان به سوی کمال است. منظور از هدایت در اینجا «هدایت تکوینی» است و بر تمام موجودات عالم حکمفرماست که شبیه مضمون این آیه در آیه ۵۰ سوره طه در ضمن گفتگوی موسی و فرعون نیز بیان شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۳۸۵–۳۸۶|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ ‏۱۴ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۰۱:۳۸

آیه ۳ سوره أعلی
مشخصات قرآنی
نام سورهأعلی
تعداد آیات سوره۱۹
شماره آیه۳
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۹
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۳ سوره اعلی سومین آیه از هشتاد و هفتمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. سومین صفت خداوند که در این آیه به آن اشاره شده؛ هدایت موجودات و برنامه‌ریزی برای حرکت آنان به سوی کمال است. منظور از هدایت در اینجا «هدایت تکوینی» است و بر تمام موجودات عالم حکمفرماست که شبیه مضمون این آیه در آیه ۵۰ سوره طه در ضمن گفتگوی موسی و فرعون نیز بیان شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَالَّذِي قَدَّرَ فَهَدَىٰ آیهٔ ۳ از سورهٔ ۸۷ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و کسی‌که اندازه را مقرر کرد و راه نمود»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«همان کسی که اندازه آفرینی و رهنمایی کرد»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که سومین صفت خداوند که در این آیه به آن اشاره شده؛ هدایت موجودات و برنامه‌ریزی برای حرکت آنان به سوی کمال است. منظور از هدایت در اینجا «هدایت تکوینی» است و بر تمام موجودات عالم حکمفرماست که شبیه مضمون این آیه در آیه ۵۰ سوره طه در ضمن گفتگوی موسی و فرعون نیز بیان شده است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره اعلی، هشتاد و هفتمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره تکویر و پیش از سوره لیل نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.