آیه ۸ سوره بلد: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
بدون خلاصۀ ویرایش |
||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که به دنبال آیات پیشین، به نعمت چشمها که یکی از نعمتهایی است که خداوند به انسان بخشیده است؛ اشاره میشود. به نظر مکارم از مفسران شیعی، اشاره به این نعمتها برای این است که غرور انسانها را بشکند و از سوی دیگر او را با اندیشه در نعمتها به شناخت خداوند و شکرگزاری نسبت به او رهنمون شود<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص= | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که به دنبال آیات پیشین، به نعمت چشمها که یکی از نعمتهایی است که خداوند به انسان بخشیده است؛ اشاره میشود. به نظر مکارم از مفسران شیعی، اشاره به این نعمتها برای این است که غرور انسانها را بشکند و از سوی دیگر او را با اندیشه در نعمتها به شناخت خداوند و شکرگزاری نسبت به او رهنمون شود.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۵|ج=۲۷}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == |
نسخهٔ ۲۱ سپتامبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۷:۳۹
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | بلد | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۰ | ||||
شماره آیه | ۸ | ||||
شماره جزء | ۳۰ | ||||
شماره حزب | ۱۱۹ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۸ سوره بلد هشتمین آیه از نودمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن بهشمار میآید. به دنبال آیات پیشین، به نعمت چشمها که یکی از نعمتهایی است که خداوند به انسان بخشیده است؛ اشاره میشود. به نظر مکارم از مفسران شیعی، اشاره به این نعمتها برای این است که غرور انسانها را بشکند و از سوی دیگر او را با اندیشه در نعمتها به شناخت خداوند و شکرگزاری نسبت به او رهنمون شود.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
أَلَمْ نَجْعَلْ لَهُ عَيْنَيْنِ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«آیا برایش دو چشم قرار ندادهایم؟»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«آیا برای او دو چشم نیافریدهایم؟»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که به دنبال آیات پیشین، به نعمت چشمها که یکی از نعمتهایی است که خداوند به انسان بخشیده است؛ اشاره میشود. به نظر مکارم از مفسران شیعی، اشاره به این نعمتها برای این است که غرور انسانها را بشکند و از سوی دیگر او را با اندیشه در نعمتها به شناخت خداوند و شکرگزاری نسبت به او رهنمون شود.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره بلد، نودمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، سی و پنجمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره ق و پیش از سوره طارق نازل شد. در مکی و مدنی بودن این سوره، اختلاف نظر وجود دارد.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳۱: ۱۶۷.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲۰: ۴۸۱.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۹۴.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۹۴.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۷: ۱۵.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره بلد»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۸۰۰.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.