تاریخ قرآن: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
(ایجاد مقاله)
 
جز (اصلاح یک ارجاع)
خط ۱۲: خط ۱۲:
{{آغاز منابع}}
{{آغاز منابع}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات قرآن و حدیث | عنوان = فرایند نتیجه‌گیری مستشرقان در مسائل تاریخ قرآن | نام1 = عباس | نام خانوادگی1 = اشرفی | نام2 = زهرا | نام خانوادگی2 = بشارتی | تاریخ = 1394 | شماره = 16}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات قرآن و حدیث | عنوان = فرایند نتیجه‌گیری مستشرقان در مسائل تاریخ قرآن | نام1 = عباس | نام خانوادگی1 = اشرفی | نام2 = زهرا | نام خانوادگی2 = بشارتی | تاریخ = 1394 | شماره = 16}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات قرآن و حدیث سفینه | عنوان = نگاهی به تاریخ قرآن | نام = برتن | نام خانوادگی = جان | مترجم = حسن رضایی | تاریخ = 1389 | شماره = 27}}
* {{یادکرد ژورنال | ژورنال = مطالعات قرآن و حدیث سفینه | عنوان = نگاهی به تاریخ قرآن | نام = جان | نام خانوادگی = برتن | مترجم = حسن رضایی | تاریخ = 1389 | شماره = 27}}
{{پایان منابع}}
{{پایان منابع}}



نسخهٔ ‏۲۵ مهٔ ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۲۱

تاریخ قرآن، از جمله مباحث قرآنی است که به بحث در رابطه با موضوعاتی چون کیفیّت نزول قرآن، اسباب نزول، اختلاف قرائات، تدوین قرآن و … می‌پردازد.[۱] در این رابطه تفاوت‌های عمده‌ای بین نگاه مستشرقین و مسلمانان وجود دارد، چرا که مسلمانان هنوز بر این باورند که نباید به قرآن به مثابهٔ یک متن تاریخی نگریست که در طول زمان دچار تحولاتی شده است. نگاه مسلمانان به قرآن دینی و قدسی بوده در حالی که نگاهی دیگران از جمله مستشرقین به قرآن نگاهی انتقادی-تاریخی است که متنش در طول زمان متحول شده است.[۲]

از اولین کتبی که در رابطه با تاریخ قرآن نگاشتهشد کتاب «تاریخ قرآن» نوشته «تئودور نولدکه» خاورشناس آلمانی بود که در ۱۸۶۰ میلادی منتشر شد و پس از او افراد دیگری چون وایل، بلاشر، اشپرنگر و … کتب مشابهی نوشتند. حدود هفتاد سال بعد اولین کتب مسلمانان در این رابطه با عنوان «تاریخ القرآن» توسط ابوعبدالله زنجانی نوشته شد.[۲]

رویکرد مستشرقان به تاریخ قرآن را می‌توان به دو رویکرد مثبت و منفی دسته‌بندی کرد، در رویکرد مثبت نگاهی همسو و همدلانه به اعتقادات مسلمانان در رابطه با تاریخ قرآن وجود دارد و تلاش در جهت مخالفت با شبهات مخالفان اسلام صورت می‌پذیرد، در حالی که در رویکرد منفی قرآن به عنوان متنی بهم ریخته که دچار تغییراتی در طول زمان شده است مورد بررسی قرار می‌گیرد و در رابطه با قرآن شبه افکنی صورت می‌پذیرد.[۳][۴]

ارجاعات

منابع

  • اشرفی، عباس؛ بشارتی، زهرا (۱۳۹۴). «فرایند نتیجه‌گیری مستشرقان در مسائل تاریخ قرآن». مطالعات قرآن و حدیث (۱۶).
  • برتن، جان (۱۳۸۹). ترجمهٔ حسن رضایی. «نگاهی به تاریخ قرآن». مطالعات قرآن و حدیث سفینه (۲۷).