آیه ۱۶ سوره أعلی: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
جز (Shahroudi صفحهٔ آیه ۱۶ سوره اعلی را به آیه ۱۶ سوره أعلی منتقل کرد) |
||
(یک نسخهٔ میانیِ ایجادشده توسط همین کاربر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۱۶ سوره اعلی''' شانزدهمین [[آیه]] از هشتاد و هفتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. در این آیه دلبستگی به زندگی دنیا و مقدم داشتن آن بر [[جهان آخرت]] عامل اصلی هلاکت انسان معرفی شده است. بنابه نظر مفسران، ارتکاب [[گناه|گناهان]] به دلیل غلبه پیداکردن شهوات بر انسان است که غلبه شهوات نشانه و سرچشمه دوستی و حب دنیا هستند. | '''آیه ۱۶ سوره اعلی''' شانزدهمین [[آیه]] از هشتاد و هفتمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. در این آیه دلبستگی به زندگی دنیا و مقدم داشتن آن بر [[جهان آخرت]] عامل اصلی هلاکت انسان معرفی شده است. بنابه نظر مفسران، ارتکاب [[گناه|گناهان]] به دلیل غلبه پیداکردن شهوات بر انسان است که غلبه شهوات نشانه و سرچشمه دوستی و حب دنیا هستند. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که در این آیه دلبستگی به زندگی دنیا و مقدم داشتن آن بر جهان آخرت عامل اصلی هلاکت انسان معرفی شده است. بنابه نظر مفسران، ارتکاب گناهان به دلیل غلبه پیداکردن شهوات بر انسان است که غلبه شهوات نشانه و سرچشمه دوستی و حب دنیا هستند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص= | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که در این آیه دلبستگی به زندگی دنیا و مقدم داشتن آن بر جهان آخرت عامل اصلی هلاکت انسان معرفی شده است. بنابه نظر مفسران، ارتکاب گناهان به دلیل غلبه پیداکردن شهوات بر انسان است که غلبه شهوات نشانه و سرچشمه دوستی و حب دنیا هستند.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۴۰۴–۴۰۶|ج=۲۶}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مکی قرآن]] | [[رده:آیههای مکی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۱۶ اکتبر ۲۰۲۳، ساعت ۱۳:۳۸
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | أعلی | ||||
تعداد آیات سوره | ۱۹ | ||||
شماره آیه | ۱۶ | ||||
شماره جزء | ۳۰ | ||||
شماره حزب | ۱۱۹ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۱۶ سوره اعلی شانزدهمین آیه از هشتاد و هفتمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن بهشمار میآید. در این آیه دلبستگی به زندگی دنیا و مقدم داشتن آن بر جهان آخرت عامل اصلی هلاکت انسان معرفی شده است. بنابه نظر مفسران، ارتکاب گناهان به دلیل غلبه پیداکردن شهوات بر انسان است که غلبه شهوات نشانه و سرچشمه دوستی و حب دنیا هستند.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
بَلْ تُؤْثِرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«بلکه زندگی دنیا را ترجیح میدهید»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«حق این است که شما زندگانی دنیا را بر میگزینید»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که در این آیه دلبستگی به زندگی دنیا و مقدم داشتن آن بر جهان آخرت عامل اصلی هلاکت انسان معرفی شده است. بنابه نظر مفسران، ارتکاب گناهان به دلیل غلبه پیداکردن شهوات بر انسان است که غلبه شهوات نشانه و سرچشمه دوستی و حب دنیا هستند.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره اعلی، هشتاد و هفتمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره تکویر و پیش از سوره لیل نازل شد. این سوره را مکی دانستهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳۱: ۱۳۶.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲۰: ۴۳۶.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۹۲.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۹۲.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۶: ۴۰۴–۴۰۶.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره اعلی»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۵۸.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.