بدون تصویر

آیه ۶۲ سوره واقعه: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۶۲ سوره واقعه''' شصت و دومین [[آیه]] از پنجاه و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه وجود دنیا و زندگی و نعمات دنیایی دلیلی بر اثبات [[معاد]] دانسته شده؛ چراکه این دنیا با این همه عظمتش بدون هدفِ مشخص و بیهوده آفریده نشده و پس از این دنیا، قطعا عالم دیگری هست که از این عالم بسیار بزرگ‌تر و با اهمیت‌تر است و در آنجا زندگی ابدی جریان خواهد داشت.
'''آیه ۶۲ سوره واقعه''' شصت و دومین [[آیه]] از پنجاه و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه وجود دنیا و زندگی و نعمات دنیایی دلیلی بر اثبات [[معاد]] دانسته شده؛ چراکه این دنیا با این همه عظمتش بدون هدفِ مشخص و بیهوده آفریده نشده و پس از این دنیا، قطعاً عالم دیگری هست که از این عالم بسیار بزرگ‌تر و با اهمیت‌تر است و در آنجا زندگی ابدی جریان خواهد داشت.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که [[قرآن]] در این آیه چهارمین دلیل بر وجود رستاخیز را همین عالم دنیا و حیات و نعمات آن برشمرده است. چراکه هر کس به این نظام باعظمت خلقت با دیده دقت بنگرد؛ خواهد فهمید که این دنیا تنها هدف اصلی [[خداوند]] نبوده و پس از پایان یافتن آن عالم دیگری برپا خواهد شد که در آن همه چیزش جاودانه و ابدی است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۴۴-۲۴۵|ج=۲۳}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که [[قرآن]] در این آیه چهارمین دلیل بر وجود رستاخیز را همین عالم دنیا و حیات و نعمات آن برشمرده است. چراکه هر کس به این نظام باعظمت خلقت با دیده دقت بنگرد؛ خواهد فهمید که این دنیا تنها هدف اصلی [[خداوند]] نبوده و پس از پایان یافتن آن عالم دیگری برپا خواهد شد که در آن همه چیزش جاودانه و ابدی است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۴۴–۲۴۵|ج=۲۳}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۱۱

آیه ۶۲ سوره واقعه
مشخصات قرآنی
نام سورهواقعه
تعداد آیات سوره۹۶
شماره آیه۶۲
شماره جزء۲۷
شماره حزب۱۰۷
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۶۲ سوره واقعه شصت و دومین آیه از پنجاه و ششمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در این آیه وجود دنیا و زندگی و نعمات دنیایی دلیلی بر اثبات معاد دانسته شده؛ چراکه این دنیا با این همه عظمتش بدون هدفِ مشخص و بیهوده آفریده نشده و پس از این دنیا، قطعاً عالم دیگری هست که از این عالم بسیار بزرگ‌تر و با اهمیت‌تر است و در آنجا زندگی ابدی جریان خواهد داشت.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَىٰ فَلَوْلَا تَذَكَّرُونَ آیهٔ ۶۲ از سورهٔ ۵۶ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و به‌راستی شما آفرینش شما آفرینش نخستین را دانسته‌اید، پس چرا پند نمی‌پذیرید؟»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و به راستی نشاه نخستین را شناخته‌اید، پس چرا پند نمی‌گیرید؟»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که قرآن در این آیه چهارمین دلیل بر وجود رستاخیز را همین عالم دنیا و حیات و نعمات آن برشمرده است. چراکه هر کس به این نظام باعظمت خلقت با دیده دقت بنگرد؛ خواهد فهمید که این دنیا تنها هدف اصلی خداوند نبوده و پس از پایان یافتن آن عالم دیگری برپا خواهد شد که در آن همه چیزش جاودانه و ابدی است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره واقعه، پنجاه و ششمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، چهل و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره طه و پیش از سوره شعراء نازل شد. از مجموع آیات این سوره، دو آیه (آیات ۸۱ و ۸۲) از آن را مدنی و الباقی را مکی دانسته‌اند. در سوره واقعه، یک آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.