بدون تصویر

آیه ۲۲ سوره تکویر: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۲۲ سوره تکویر''' بیست و دومین [[آیه]] از هشتاد و یکمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه به نفی نسبت جنون و دیوانگی که [[کافر|کافران]] به [[محمد|پیامبر اسلام]] می‌دادند؛ اشاره شده است. [[قرآن]] می‌گوید: « مصاحب و همنشین شما، دیوانه نیست.» تعبیر «صاحب» که معنایش رفیق و همنشین است؛ نشانه تواضع و عدم برتری طلبی پیامبر عنوان شده است.  
'''آیه ۲۲ سوره تکویر''' بیست و دومین [[آیه]] از هشتاد و یکمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه به نفی نسبت جنون و دیوانگی که [[کافر|کافران]] به [[محمد|پیامبر اسلام]] می‌دادند؛ اشاره شده است. [[قرآن]] می‌گوید: «مصاحب و همنشین شما، دیوانه نیست.» تعبیر «صاحب» که معنایش رفیق و همنشین است؛ نشانه تواضع و عدم برتری طلبی پیامبر عنوان شده است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در این آیه به نفی نسبت جنون و دیوانگی که کافران به پیامبر اسلام می‌دادند؛ اشاره شده است. قرآن می‌گوید: «مصاحب و همنشین شما، دیوانه نیست.» تعبیر «صاحب» که معنایش رفیق و همنشین است؛ نشانه تواضع و عدم برتری طلبی پیامبر عنوان شده است. نسبت جنون از نسبت‌هایی است که کافران به همه پیامبران الهی داده‌اند و این موضوع در [[آیه ۵۲ سوره ذاریات]] به صراحت بیان گردیده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۹۵-۱۹۶|ج=۲۶}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در این آیه به نفی نسبت جنون و دیوانگی که کافران به پیامبر اسلام می‌دادند؛ اشاره شده است. قرآن می‌گوید: «مصاحب و همنشین شما، دیوانه نیست.» تعبیر «صاحب» که معنایش رفیق و همنشین است؛ نشانه تواضع و عدم برتری طلبی پیامبر عنوان شده است. نسبت جنون از نسبت‌هایی است که کافران به همه پیامبران الهی داده‌اند و این موضوع در [[آیه ۵۲ سوره ذاریات]] به صراحت بیان گردیده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱۹۵–۱۹۶|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ ‏۱۸ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۶:۱۰

آیه ۲۲ سوره تکویر
مشخصات قرآنی
نام سورهتکویر
تعداد آیات سوره۲۹
شماره آیه۲۲
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۷
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۲۲ سوره تکویر بیست و دومین آیه از هشتاد و یکمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در این آیه به نفی نسبت جنون و دیوانگی که کافران به پیامبر اسلام می‌دادند؛ اشاره شده است. قرآن می‌گوید: «مصاحب و همنشین شما، دیوانه نیست.» تعبیر «صاحب» که معنایش رفیق و همنشین است؛ نشانه تواضع و عدم برتری طلبی پیامبر عنوان شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَمَا صَاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ آیهٔ ۲۲ از سورهٔ ۸۱ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و رفیق شما دیوانه نیست»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و همسخن شما دیوانه نیست‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در این آیه به نفی نسبت جنون و دیوانگی که کافران به پیامبر اسلام می‌دادند؛ اشاره شده است. قرآن می‌گوید: «مصاحب و همنشین شما، دیوانه نیست.» تعبیر «صاحب» که معنایش رفیق و همنشین است؛ نشانه تواضع و عدم برتری طلبی پیامبر عنوان شده است. نسبت جنون از نسبت‌هایی است که کافران به همه پیامبران الهی داده‌اند و این موضوع در آیه ۵۲ سوره ذاریات به صراحت بیان گردیده است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره تکویر، هشتاد و یکمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هفتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره تبت و پیش از سوره اعلی نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند. در سوره تکویر، یک آیه (آیه ۲۸ سوره تکویر) منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.