بدون تصویر

آیه ۹۵ سوره واقعه: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۹۵ سوره واقعه''' نود و پنجمین [[آیه]] از پنجاه و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. این آیه اشاره دارد به این نکته که تمام مطالبی که تا اینجا گفته شده همه حقیقت و [[یقین]] است.  
'''آیه ۹۵ سوره واقعه''' نود و پنجمین [[آیه]] از پنجاه و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. این آیه اشاره دارد به این نکته که تمام مطالبی که تا اینجا گفته شده همه حقیقت و [[یقین]] است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند: [[قرآن]] تمام سخنانی را که در این سوره عنوان کرده؛ حقیقت و یقین دانسته است. به گزارش مکارم، برخی [[مفسران]] «حق الیقین» را از اضافات بیانیه می‌دانند. یعنی آنچه درباره این سه گروه گفته شده عین واقعیت و حقیقت و یقین است. درحالیکه احتمال دارد چون یقین دارای مراتبی است؛ حق الیقین مرحله عالی آن باشد. یعنی یقین واقعی و خالی از هرگونه شک و شبهه. ضمن اینکه ممکن است «هذا» در آیه اشاره به احوال گروه‌های سه‌گانه باشد و برخی آن را اشاره به تمام محتوای [[سوره واقعه]] دانسته‌اند. اما به نظر او، تفسیر اول مناسب‌تر است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۸۶|ج=۲۳}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند: [[قرآن]] تمام سخنانی را که در این سوره عنوان کرده؛ حقیقت و یقین دانسته است. به گزارش مکارم، برخی [[مفسران]] «حق الیقین» را از اضافات بیانیه می‌دانند؛ یعنی آنچه دربارهٔ این سه گروه گفته شده عین واقعیت و حقیقت و یقین است. درحالیکه احتمال دارد چون یقین دارای مراتبی است؛ حق الیقین مرحله عالی آن باشد؛ یعنی یقین واقعی و خالی از هرگونه شک و شبهه. ضمن اینکه ممکن است «هذا» در آیه اشاره به احوال گروه‌های سه‌گانه باشد و برخی آن را اشاره به تمام محتوای [[سوره واقعه]] دانسته‌اند. اما به نظر او، تفسیر اول مناسب‌تر است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۸۶|ج=۲۳}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۱۲ نوامبر ۲۰۲۴، ساعت ۱۳:۱۶

آیه ۹۵ سوره واقعه
مشخصات قرآنی
نام سورهواقعه
تعداد آیات سوره۹۶
شماره آیه۹۵
شماره جزء۲۷
شماره حزب۱۰۸
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۹۵ سوره واقعه نود و پنجمین آیه از پنجاه و ششمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. این آیه اشاره دارد به این نکته که تمام مطالبی که تا اینجا گفته شده همه حقیقت و یقین است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 إِنَّ هَٰذَا لَهُوَ حَقُّ الْيَقِينِ آیهٔ ۹۵ از سورهٔ ۵۶ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«بی‌گمان این خبر راست یقین است»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«این همانا حق‌الیقین است‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند: قرآن تمام سخنانی را که در این سوره عنوان کرده؛ حقیقت و یقین دانسته است. به گزارش مکارم، برخی مفسران «حق الیقین» را از اضافات بیانیه می‌دانند؛ یعنی آنچه دربارهٔ این سه گروه گفته شده عین واقعیت و حقیقت و یقین است. درحالیکه احتمال دارد چون یقین دارای مراتبی است؛ حق الیقین مرحله عالی آن باشد؛ یعنی یقین واقعی و خالی از هرگونه شک و شبهه. ضمن اینکه ممکن است «هذا» در آیه اشاره به احوال گروه‌های سه‌گانه باشد و برخی آن را اشاره به تمام محتوای سوره واقعه دانسته‌اند. اما به نظر او، تفسیر اول مناسب‌تر است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره واقعه، پنجاه و ششمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، چهل و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره طه و پیش از سوره شعراء نازل شد. از مجموع آیات این سوره، دو آیه (آیات ۸۱ و ۸۲) از آن را مدنی و الباقی را مکی دانسته‌اند. در سوره واقعه، یک آیه ناسخ یا منسوخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.