آیه ۲ سوره تحریم: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
 
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۲ سوره تحریم''' دومین [[آیه]] از شصت و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در آیه موردبحث، به راه گشودن [[سوگند]] (دادن [[کفاره]]) تذکر داده شده و این شیوه را بر اساس [[حکمت]] و [[علم خداوند]] دانسته است.  
'''آیه ۲ سوره تحریم''' دومین [[آیه]] از شصت و ششمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[مکی و مدنی|مدنی]] آن به‌شمار می‌آید. در آیه موردبحث، به راه گشودن [[سوگند]] (دادن [[کفاره]]) تذکر داده شده و این شیوه را بر اساس [[حکمت]] و [[علم خداوند]] دانسته است.


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که [[قرآن]] در این آیه برای برون‌رفت از این مشکل و شکستن سوگند به [[پیامبر اسلام|پیامبر]]، دادن [[کفاره قسم]] را یادآوری کرده و به او گفته می‌شود: این کفاره را بده و خود را آزاد کن. به گزارش مکارم، این سوگند از سوگندهایی بوده که شکستن آن [[جایز]] است ولی با این وجود برطبق نقل [[روایات اسلامی]]، پیامبر اسلام پس از نزول آیه، [[برده‌داری در اسلام|برده‌]]<nowiki/>ای را آزاد ساخت و آنچه را که بر خود تحریم کرده بود؛ [[حلال]] نمود. در پایان آیه به دو نام از [[اسماءالحسنی]] اشاره شده است: «[[علیم (اسماء الحسنی)|علیم]]» به معنای دانا و «[[حکیم (اسماء الحسنی)|حکیم]]» به معنی درست‌کار.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۷۴|ج=۲۴}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که [[قرآن]] در این آیه برای برون‌رفت از این مشکل و شکستن سوگند به [[پیامبر اسلام|پیامبر]]، دادن [[کفاره قسم]] را یادآوری کرده و به او گفته می‌شود: این کفاره را بده و خود را آزاد کن. به گزارش مکارم، این سوگند از سوگندهایی بوده که شکستن آن [[جایز]] است ولی با این وجود برطبق نقل [[روایات اسلامی]]، پیامبر اسلام پس از نزول آیه، [[برده‌داری در اسلام|برده]]<nowiki/>ای را آزاد ساخت و آنچه را که بر خود تحریم کرده بود؛ [[حلال]] نمود. در پایان آیه به دو نام از [[اسماءالحسنی]] اشاره شده است: «[[علیم (اسماء الحسنی)|علیم]]» به معنای دانا و «[[حکیم (اسماء الحسنی)|حکیم]]» به معنی درست‌کار.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۷۴|ج=۲۴}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۴۰: خط ۴۰:
{{قرآن}}
{{قرآن}}


[[رده:آیه‌های با موضوع حلال و حرام]]
[[رده:آیه‌های با موضوع صفات خدا]]
[[رده:آیه‌های با موضوع قسم]]
[[رده:آیه‌های با موضوع گناه]]
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مدنی قرآن]]

نسخهٔ کنونی تا ‏۴ دسامبر ۲۰۲۴، ساعت ۰۳:۰۹

آیه ۲ سوره تحریم
مشخصات قرآنی
نام سورهتحریم
تعداد آیات سوره۱۲
شماره آیه۲
شماره جزء۲۸
شماره حزب۱۱۲
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۲ سوره تحریم دومین آیه از شصت و ششمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. در آیه موردبحث، به راه گشودن سوگند (دادن کفاره) تذکر داده شده و این شیوه را بر اساس حکمت و علم خداوند دانسته است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمَانِكُمْ ۚ وَاللَّهُ مَوْلَاكُمْ ۖ وَهُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ آیهٔ ۲ از سورهٔ ۶۶ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«به‌راستی خداوند گشودن سوگندهایتان را برای شما مشروع ساخته و خداوند کارساز شما است و اوست دانای فرزانه»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«به راستی که خداوند شکستن سوگندهایتان را [با دادن کفاره‌] بر شما روا داشته است، و خداوند سرور شماست و او دانای فرزانه است‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که قرآن در این آیه برای برون‌رفت از این مشکل و شکستن سوگند به پیامبر، دادن کفاره قسم را یادآوری کرده و به او گفته می‌شود: این کفاره را بده و خود را آزاد کن. به گزارش مکارم، این سوگند از سوگندهایی بوده که شکستن آن جایز است ولی با این وجود برطبق نقل روایات اسلامی، پیامبر اسلام پس از نزول آیه، بردهای را آزاد ساخت و آنچه را که بر خود تحریم کرده بود؛ حلال نمود. در پایان آیه به دو نام از اسماءالحسنی اشاره شده است: «علیم» به معنای دانا و «حکیم» به معنی درست‌کار.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره تحریم، شصت و ششمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، صد و هفتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره حجرات و پیش از سوره تغابن نازل شد. این سوره را مدنی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.