آیه ۱۶ سوره بروج: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
(۲ نسخهٔ میانی ویرایش شده توسط یک کاربر دیگر نشان داده نشد) | |||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۱۶ سوره بروج''' شانزدهمین [[آیه]] از هشتاد و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. | '''آیه ۱۶ سوره بروج''' شانزدهمین [[آیه]] از هشتاد و پنجمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. پنجمین صفتی که برای [[الله|خداوند]] در این آیه بهکار رفته است؛ انجام هر کاری به محض اراده آن کار است. این صفت نشاندهنده این نکته است که خداوند هرگاه و هر چیزی را اراده کند؛ بلادرنگ انجام میپذیرد و هیچ چیزی نمیتواند مانع کار او شود و هیچ قدرتی، توانایی مقابله با او را ندارد. همچنین اراده او هیچگاه دچار ضعف و سستی و تردید نمیگردد. | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران | به گزارش [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه، پنجمین صفتی که برای خداوند در این آیه بهکار رفته است؛ انجام هر کاری به محض اراده آن کار است. این صفت نشاندهنده این نکته است که خداوند هرگاه و هر چیزی را اراده کند؛ بلادرنگ انجام میپذیرد و هیچ چیزی نمیتواند مانع کار او شود و هیچ قدرتی، توانایی مقابله با او را ندارد. همچنین اراده او هیچگاه دچار ضعف و سستی و تردید نمیگردد.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۳۴۸–۳۴۹|ج=۲۶}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مکی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۴۷
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | بروج | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۲ | ||||
شماره آیه | ۱۶ | ||||
شماره جزء | ۳۰ | ||||
شماره حزب | ۱۱۸ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۱۶ سوره بروج شانزدهمین آیه از هشتاد و پنجمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن بهشمار میآید. پنجمین صفتی که برای خداوند در این آیه بهکار رفته است؛ انجام هر کاری به محض اراده آن کار است. این صفت نشاندهنده این نکته است که خداوند هرگاه و هر چیزی را اراده کند؛ بلادرنگ انجام میپذیرد و هیچ چیزی نمیتواند مانع کار او شود و هیچ قدرتی، توانایی مقابله با او را ندارد. همچنین اراده او هیچگاه دچار ضعف و سستی و تردید نمیگردد.
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
فَعَّالٌ لِمَا يُرِيدُ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«هر آنچه بخواهد انجام میدهد»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«کردگار خواسته خویش»
محتوا
به گزارش مکارم شیرازی از مفسران شیعه، پنجمین صفتی که برای خداوند در این آیه بهکار رفته است؛ انجام هر کاری به محض اراده آن کار است. این صفت نشاندهنده این نکته است که خداوند هرگاه و هر چیزی را اراده کند؛ بلادرنگ انجام میپذیرد و هیچ چیزی نمیتواند مانع کار او شود و هیچ قدرتی، توانایی مقابله با او را ندارد. همچنین اراده او هیچگاه دچار ضعف و سستی و تردید نمیگردد.[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره بروج، هشتاد و پنجمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، بیست و هفتمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره شمس و پیش از سوره تین نازل شد. این سوره را مکی دانستهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳۱: ۱۱۳.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲۰: ۴۱۰.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۹۰.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۹۰.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۶: ۳۴۸–۳۴۹.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره بروج»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۹۷.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.