بدون تصویر

آیه ۷ سوره مطففین: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
(ابرابزار)
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در ادامه آیات گذشته، قرآن در اینجا به ثبت شدن اعمال بدکاران در جایی به نام «سجّین» اشاره دارد. در کتاب‌های تفسیری دو احتمال برای «سجّین» ذکر شده است: احتمال اول؛ اینکه منظور همان نامه اعمال انسان است که تمام کارهای او (کوچک و بزرگ) در آن نوشته می‌شود. بنابه نظر برخی از مفسران «سجّین» کتاب جامع و کامل یا دفتر کلی است که اعمال تمامی انسان‌ها در آن ثبت و ضبط شده است. در احتمال دوم برخی مفسران منظور از آن را دوزخ دانسته‌اند که اشاره به همان جایگاه (زندان بزرگی) است که برای کافران و بدکاران مهیا شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۵۴-۲۵۶|ج=۲۶}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در ادامه آیات گذشته، قرآن در اینجا به ثبت شدن اعمال بدکاران در جایی به نام «سجّین» اشاره دارد. در کتاب‌های تفسیری دو احتمال برای «سجّین» ذکر شده است: احتمال اول؛ اینکه منظور همان نامه اعمال انسان است که تمام کارهای او (کوچک و بزرگ) در آن نوشته می‌شود. بنابه نظر برخی از مفسران «سجّین» کتاب جامع و کامل یا دفتر کلی است که اعمال تمامی انسان‌ها در آن ثبت و ضبط شده است. در احتمال دوم برخی مفسران منظور از آن را دوزخ دانسته‌اند که اشاره به همان جایگاه (زندان بزرگی) است که برای کافران و بدکاران مهیا شده است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۵۴–۲۵۶|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==
خط ۳۹: خط ۳۹:
{{ناوبری آیات}}
{{ناوبری آیات}}
{{قرآن}}
{{قرآن}}
{{درجه‌بندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامه‌ها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}}


[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]
[[رده:آیه‌های مکی قرآن]]

نسخهٔ ‏۲۸ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۳۱

آیه ۷ سوره مطففین
مشخصات قرآنی
نام سورهمطففین
تعداد آیات سوره۳۶
شماره آیه۷
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۸
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۷ سوره مطففین هفتمین آیه از هشتاد و سومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در ادامه آیات گذشته، قرآن در اینجا به ثبت شدن اعمال بدکاران در جایی به نام «سجّین» اشاره دارد. در کتاب‌های تفسیری دو احتمال برای «سجّین» ذکر شده است: احتمال اول؛ اینکه منظور همان نامه اعمال انسان است که تمام کارهای او (کوچک و بزرگ) در آن نوشته می‌شود. در احتمال دوم برخی مفسران منظور از آن را دوزخ دانسته‌اند که اشاره به همان جایگاه (زندان بزرگی) است که برای کافران و بدکاران مهیا شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 كَلَّا إِنَّ كِتَابَ الْفُجَّارِ لَفِي سِجِّينٍ آیهٔ ۷ از سورهٔ ۸۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«حتماً نامة کردار بدکاران در سجین قرار دارد»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«چنین نیست، بی‌گمان کارنامه نافرمانان در سجین است‌»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در ادامه آیات گذشته، قرآن در اینجا به ثبت شدن اعمال بدکاران در جایی به نام «سجّین» اشاره دارد. در کتاب‌های تفسیری دو احتمال برای «سجّین» ذکر شده است: احتمال اول؛ اینکه منظور همان نامه اعمال انسان است که تمام کارهای او (کوچک و بزرگ) در آن نوشته می‌شود. بنابه نظر برخی از مفسران «سجّین» کتاب جامع و کامل یا دفتر کلی است که اعمال تمامی انسان‌ها در آن ثبت و ضبط شده است. در احتمال دوم برخی مفسران منظور از آن را دوزخ دانسته‌اند که اشاره به همان جایگاه (زندان بزرگی) است که برای کافران و بدکاران مهیا شده است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره مطففین، هشتاد و سومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره عنکبوت و پیش از سوره بقره نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.