آیه ۱۵ سوره مطففین: تفاوت میان نسخه‌ها

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
بدون خلاصۀ ویرایش
خط ۱: خط ۱:
{{جعبه اطلاعات آیه}}
{{جعبه اطلاعات آیه}}


'''آیه ۱۵ سوره مطففین''' پانزدهمین [[آیه]] از هشتاد و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید.  
'''آیه ۱۵ سوره مطففین''' پانزدهمین [[آیه]] از هشتاد و سومین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن به‌شمار می‌آید. در این آیه به محروم شدن تکذیب‌کنندگان [[رستاخیز]] از دیدار [[الله|پروردگار]] در روز قیامت اشاره دارد که از بالاترین نعمت‌های خداوند در آن روز می‌باشد. [[تفسیر قرآن|مفسران]] درباره واژه «کلّا» در آیه چندین احتمال را مطرح کرده‌اند. تأکید بر آیات قبلی و عدم برطرف شدن زنگار قلب‌های مکذّبین در روز قیامت از جمله این نظرات هستند. 


== متن ==
== متن ==
خط ۱۸: خط ۱۸:


== محتوا ==
== محتوا ==
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه <ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۱|ج=۱}}</ref>
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در این آیه به محروم شدن تکذیب‌کنندگان رستاخیز از دیدار پروردگار در روز قیامت اشاره دارد که از بالاترین نعمت‌های خداوند در آن روز می‌باشد. مفسران درباره واژه «کلّا» در آیه چندین احتمال را مطرح کرده‌اند. برخی آن را تأکیدی بر آیات قبلی دانسته‌اند؛ به این معنا که چنین نیست روز قیامت و آیات الهی افسانه و اسطوره باشند. دومین احتمال این است که آنان تصور نکنند که زنگار قلب‌هایشان زدوده می‌شود و آنها هم در دنیا و هم در آخرت از دیدار خداوند محروم خواهند بود. سومین نظر مفسران این است که بر خلاف پندار آنها قیامت جایگاه سخت‌ترین عذاب‌ها و کیفرها برای آنان است.<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۲۶۳-۲۶۴|ج=۲۶}}</ref>


== شأن نزول و ترتیب ==
== شأن نزول و ترتیب ==

نسخهٔ ‏۱۹ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۱۹:۰۸

آیه ۱۵ سوره مطففین
مشخصات قرآنی
نام سورهمطففین
تعداد آیات سوره۳۶
شماره آیه۱۵
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۸
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۵ سوره مطففین پانزدهمین آیه از هشتاد و سومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. در این آیه به محروم شدن تکذیب‌کنندگان رستاخیز از دیدار پروردگار در روز قیامت اشاره دارد که از بالاترین نعمت‌های خداوند در آن روز می‌باشد. مفسران درباره واژه «کلّا» در آیه چندین احتمال را مطرح کرده‌اند. تأکید بر آیات قبلی و عدم برطرف شدن زنگار قلب‌های مکذّبین در روز قیامت از جمله این نظرات هستند.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 كَلَّا إِنَّهُمْ عَنْ رَبِّهِمْ يَوْمَئِذٍ لَمَحْجُوبُونَ آیهٔ ۱۵ از سورهٔ ۸۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«چنین نیست (که می‌گویند) بی‌گمان آنان آن روز از (لقای) پروردگارشان در حجاب‌اند»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«چنین نیست، آنان در چنین روز از دیدار پروردگارشان در پرده باشند»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که در این آیه به محروم شدن تکذیب‌کنندگان رستاخیز از دیدار پروردگار در روز قیامت اشاره دارد که از بالاترین نعمت‌های خداوند در آن روز می‌باشد. مفسران درباره واژه «کلّا» در آیه چندین احتمال را مطرح کرده‌اند. برخی آن را تأکیدی بر آیات قبلی دانسته‌اند؛ به این معنا که چنین نیست روز قیامت و آیات الهی افسانه و اسطوره باشند. دومین احتمال این است که آنان تصور نکنند که زنگار قلب‌هایشان زدوده می‌شود و آنها هم در دنیا و هم در آخرت از دیدار خداوند محروم خواهند بود. سومین نظر مفسران این است که بر خلاف پندار آنها قیامت جایگاه سخت‌ترین عذاب‌ها و کیفرها برای آنان است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره مطففین، هشتاد و سومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره عنکبوت و پیش از سوره بقره نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.