آیه ۱۹ سوره انشقاق: تفاوت میان نسخهها
بدون خلاصۀ ویرایش |
(ابرابزار) |
||
خط ۱: | خط ۱: | ||
{{جعبه اطلاعات آیه}} | {{جعبه اطلاعات آیه}} | ||
'''آیه ۱۹ سوره انشقاق''' نوزدهمین [[آیه]] از هشتاد و چهارمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید.در ادامه مبحث پیشین، آیات قبل که چند پدیده طبیعی پشت سر هم در عالم آفرینش را نشان میدهند؛ به نظر میرسد که در حقیقت به عنوان مقدمهای برای این آیه بیان شدهاند. [[تفسیر قرآن|مفسران]] برای جمله | '''آیه ۱۹ سوره انشقاق''' نوزدهمین [[آیه]] از هشتاد و چهارمین [[سوره قرآن]] است و از آیات [[سوره مکی|مکی]] آن بهشمار میآید. در ادامه مبحث پیشین، آیات قبل که چند پدیده طبیعی پشت سر هم در عالم آفرینش را نشان میدهند؛ به نظر میرسد که در حقیقت به عنوان مقدمهای برای این آیه بیان شدهاند. [[تفسیر قرآن|مفسران]] برای جمله «لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» که نشان از طی مراحل مختلف زندگی انسان دارد؛ تفاسیر مختلفی را ارائه کردهاند. ازجمله: اشاره به حالات مختلف انسان است که در مسیر سعادت و کمال خود طی میکند؛ عالم دنیا، عالم برزخ و عالم قیامت. دوم اشاره به حالاتی است که انسان آنها را از زمان نطفه بودن تا [[مرگ]] تجربه میکند. سوم منظور حالات گوناگون روحی انسان است که در طول حیاتش از حالتی به حالت دیگر درمیآید. (سلامتی و بیماری، شادی و غم، صلح و جنگ، سختی و راحتی و …) | ||
== متن == | == متن == | ||
خط ۱۸: | خط ۱۸: | ||
== محتوا == | == محتوا == | ||
[[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که در ادامه مبحث پیشین، آیات قبل که چند پدیده طبیعی پشت سر هم در عالم آفرینش را نشان میدهند؛ به نظر میرسد که در حقیقت به عنوان مقدمهای برای این آیه بیان شدهاند. مفسران برای جمله | [[ناصر مکارم شیرازی|مکارم شیرازی]] از مفسران شیعه گزارش میکند که در ادامه مبحث پیشین، آیات قبل که چند پدیده طبیعی پشت سر هم در عالم آفرینش را نشان میدهند؛ به نظر میرسد که در حقیقت به عنوان مقدمهای برای این آیه بیان شدهاند. مفسران برای جمله «لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» که نشان از طی مراحل مختلف زندگی انسان دارد؛ تفاسیر مختلفی را ارائه کردهاند. از جمله: اشاره به حالات مختلف انسان است که در مسیر سعادت و کمال خود طی میکند؛ عالم دنیا، عالم برزخ و عالم قیامت. دوم اشاره به حالاتی است که انسان آنها را از زمان نطفه بودن تا مرگ تجربه میکند. سوم منظور حالات گوناگون روحی انسان است که در طول حیاتش از حالتی به حالت دیگر درمیآید. (سلامتی و بیماری، شادی و غم، صلح و جنگ، سختی و راحتی و …)<ref>{{پک|مکارم شیرازی|۱۳۷۴|ک=تفسیر نمونه|ص=۳۱۵–۳۱۷|ج=۲۶}}</ref> | ||
== شأن نزول و ترتیب == | == شأن نزول و ترتیب == | ||
خط ۳۹: | خط ۳۹: | ||
{{ناوبری آیات}} | {{ناوبری آیات}} | ||
{{قرآن}} | {{قرآن}} | ||
{{درجهبندی|نیازمند پیوند=خیر|نیازمند رده=خیر|نیازمند جعبه اطلاعات=خیر|نیازمند تصویر=بله|نیازمند استانداردسازی=خیر|نیازمند ویراستاری=خیر|مقابله نشده با دانشنامهها=تاحدودی|تاریخ خوبیدگی=|تاریخ برگزیدگی=|توضیحات=}} | |||
[[رده:آیههای مکی قرآن]] | [[رده:آیههای مکی قرآن]] |
نسخهٔ کنونی تا ۲۸ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۴۳
مشخصات قرآنی | |||||
---|---|---|---|---|---|
نام سوره | انشقاق | ||||
تعداد آیات سوره | ۲۵ | ||||
شماره آیه | ۱۹ | ||||
شماره جزء | ۳۰ | ||||
شماره حزب | ۱۱۸ | ||||
اطلاعات دیگر | |||||
|
|
||||
آیه ۱۹ سوره انشقاق نوزدهمین آیه از هشتاد و چهارمین سوره قرآن است و از آیات مکی آن بهشمار میآید. در ادامه مبحث پیشین، آیات قبل که چند پدیده طبیعی پشت سر هم در عالم آفرینش را نشان میدهند؛ به نظر میرسد که در حقیقت به عنوان مقدمهای برای این آیه بیان شدهاند. مفسران برای جمله «لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» که نشان از طی مراحل مختلف زندگی انسان دارد؛ تفاسیر مختلفی را ارائه کردهاند. ازجمله: اشاره به حالات مختلف انسان است که در مسیر سعادت و کمال خود طی میکند؛ عالم دنیا، عالم برزخ و عالم قیامت. دوم اشاره به حالاتی است که انسان آنها را از زمان نطفه بودن تا مرگ تجربه میکند. سوم منظور حالات گوناگون روحی انسان است که در طول حیاتش از حالتی به حالت دیگر درمیآید. (سلامتی و بیماری، شادی و غم، صلح و جنگ، سختی و راحتی و …)
متن
متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کردهاند:[۱][۲]
لَتَرْكَبُنَّ طَبَقًا عَنْ طَبَقٍ
ترجمه
محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]
«قطعاً وضع و حالی دیگر خواهید یافت»
بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]
«که شما از حالی به حالی دیگر در آیید»
محتوا
مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش میکند که در ادامه مبحث پیشین، آیات قبل که چند پدیده طبیعی پشت سر هم در عالم آفرینش را نشان میدهند؛ به نظر میرسد که در حقیقت به عنوان مقدمهای برای این آیه بیان شدهاند. مفسران برای جمله «لَتَرْکَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» که نشان از طی مراحل مختلف زندگی انسان دارد؛ تفاسیر مختلفی را ارائه کردهاند. از جمله: اشاره به حالات مختلف انسان است که در مسیر سعادت و کمال خود طی میکند؛ عالم دنیا، عالم برزخ و عالم قیامت. دوم اشاره به حالاتی است که انسان آنها را از زمان نطفه بودن تا مرگ تجربه میکند. سوم منظور حالات گوناگون روحی انسان است که در طول حیاتش از حالتی به حالت دیگر درمیآید. (سلامتی و بیماری، شادی و غم، صلح و جنگ، سختی و راحتی و …)[۵]
شأن نزول و ترتیب
به گزارش فرهنگنامه علوم قرآن، سوره انشقاق، هشتاد و چهارمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتاد و سومین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانستهاند که پس از سوره انفطار و پیش از سوره روم نازل شد. این سوره را مکی دانستهاند.[۶]
پانویس
ارجاعات
- ↑ رازی، تفسیر کبیر، ۳۱: ۱۰۰.
- ↑ طباطبایی، تفسیر المیزان، ۲۰: ۳۹۷.
- ↑ گمشادزهی، ترجمه معانی قرآن کریم، ۵۸۹.
- ↑ خرمشاهی، ترجمه خرمشاهی، ۵۸۹.
- ↑ مکارم شیرازی، تفسیر نمونه، ۲۶: ۳۱۵–۳۱۷.
- ↑ دفتر تبلیغات اسلامی، «سوره انشقاق»، فرهنگنامه علوم قرآن، ۲۷۸۰.
منابع
- خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
- دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگنامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
- رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
- گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
- طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
- مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.