آیه ۱۲ سوره طلاق

از اسلامیکال
پرش به ناوبری پرش به جستجو
آیه ۱۲ سوره طلاق
مشخصات قرآنی
نام سورهطلاق
تعداد آیات سوره۱۲
شماره آیه۱۲
شماره جزء۲۸
شماره حزب۱۱۲
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۲ سوره طلاق دوازدهمین آیه از شصت و پنجمین سوره قرآن است و از آیات مدنی آن به‌شمار می‌آید. اشاره آخرین آیه سوره، به عظمت و بزرگی قدرت خداوند در آفرینش آسمان‌ها و زمین و بیان هدف نهایی از خلقت عالم است که در اینجا هدف از خلقت، کسب معرفت عنوان شده است.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَمَاوَاتٍ وَمِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَأَنَّ اللَّهَ قَدْ أَحَاطَ بِكُلِّ شَيْءٍ عِلْمًا آیهٔ ۱۲ از سورهٔ ۶۵ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«خداوند همان است که هفت آسمان را و همانند آن‌را در زمین آفریده است، فرمان بین آن‌ها فرود می‌آید تا بدانید که خداوند بر هر کاری تواناست و آگاهی او همه چیز ار فراگرفته است»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«خداوند کسی است که هفت آسمان را آفریده است، و از زمین نیز همانند آن را، فرمان او از میان آنها نازل می‌گردد، تا بدانید که خداوند بر هر کاری توانا است، و اینکه خداوند بر هر چیز احاطه علمی دارد»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که قرآن در این آیه برای نشان دادن قدرت عظیم خداوند، به آفرینش آسمان‌ها و زمین اشاره کرده و نکته جالب در آیه آن است که در برابر آسمان‌های هفت‌گانه، زمین‌های هفت‌گانه مطرح شده است. به گزارش مکارم، منظور از این «زمین‌های هفتگانه مشابه» می‌تواند اشاره به کثرت، هفت عالم، هفت طبقه یا هفت اقلیم بر روی زمین باشد. همچنین به باور او، ممکن است عدد هفت که از تعبیر «مثلهن» استفاده می‌شود؛ برای تکثیر و اشاره به زمین‌های متعددی باشد که در عالم هستی وجود دارد. در ادامه آیه به مسئله تدبیر این عالم به وسیله فرمان خداوند پرداخته شده که منظور از «امر» در اینجا همان فرمان تکوینی خدا در تدبیر امور آسمان‌ها و زمین است و این موضوع در آیه ۵ سوره سجده نیز ذکر گردیده است. در انتهای آیه به هدف خلقت اشاره شده که همان آگاهی انسان از صفات علم و قدرت خداوند است که موجب تربیت او می‌شود. در این آیه به «قدیر» یکی از اسماءالحسنی الهی، به معنای توانا اشاره شده است.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره طلاق، شصت و پنجمین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، نود و نهمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره دهر و پیش از سوره بینه نازل شد. این سوره را مدنی دانسته‌اند. در سوره طلاق، یک آیه ناسخ گزارش کرده‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.