بدون تصویر

آیه ۱۲ سوره مطففین

از اسلامیکال
نسخهٔ تاریخ ‏۲۸ اوت ۲۰۲۳، ساعت ۰۳:۳۴ توسط Shahroudi (بحث | مشارکت‌ها) (ابرابزار)
پرش به ناوبری پرش به جستجو
آیه ۱۲ سوره مطففین
مشخصات قرآنی
نام سورهمطففین
تعداد آیات سوره۳۶
شماره آیه۱۲
شماره جزء۳۰
شماره حزب۱۱۸
اطلاعات دیگر
{{{page}}}
{{{page}}}
آیه قبل
آیه بعد
{{{page}}}
{{{page}}}

آیه ۱۲ سوره مطففین دوازدهمین آیه از هشتاد و سومین سوره قرآن است و از آیات مکی آن به‌شمار می‌آید. دومین صفت تکذیب‌کنندگان تجاوزگری و گناه‌کاری است که در این آیه به آن اشاره شده است. با توجه به عبارات این آیه و آیه قبل معلوم می‌شود که منشأ انکار قیامت استدلالی و منطقی نیست؛ بلکه انسان‌هایی که می‌خواهند با آزادی کامل و بدون هیچ‌گونه قید و شرطی به انجام کارهای زشت خود بپردازند؛ به انکار رستاخیز و جهان آخرت روی می‌آورند.

متن

متن آیه را فخر رازی، از مفسران سنی مذهب و محمدحسین طباطبایی، مفسر شیعه، چنین گزارش کرده‌اند:[۱][۲]

 وَمَا يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ آیهٔ ۱۲ از سورهٔ ۸۳ 

ترجمه

محمدگل گمشادزهی، مترجم سنی حنفی مذهب در ترجمه آیه آورده است:[۳]

«و جز تجاوزگر گناه‌کار کسی آن را دروغ نمی‌انگارد»

بهاءالدین خرمشاهی، مترجم شیعه امامی مذهب در ترجمه این آیه آورده است:[۴]

«و جز هر تجاوزگر گناهکار هیچ کس آن را انکار نکند»

محتوا

مکارم شیرازی از مفسران شیعه گزارش می‌کند که دومین صفت تکذیب‌کنندگان تجاوزگری و گناه‌کاری است که در این آیه به آن اشاره شده است. «اثیم» به معنای گناه‌کار و صفت مشبهه است که دلالت بر استمرار و ادامه گناه دارد. با توجه به عبارات این آیه و آیه قبل معلوم می‌شود که منشأ انکار قیامت استدلالی و منطقی نیست؛ بلکه انسان‌هایی که می‌خواهند با آزادی کامل و بدون هیچ‌گونه قید و شرطی به انجام کارهای زشت خود بپردازند؛ به انکار رستاخیز و جهان آخرت روی می‌آورند. از نکات قابل توجه آیه می‌توان به این مطلب اشاره کرد که همان‌طور که باور انسان بر عمل او تأثیر گذار است؛ اعمالش نیز بر ایمان و اعتقاد او اثر می‌کند.[۵]

شأن نزول و ترتیب

به گزارش فرهنگ‌نامه علوم قرآن، سوره مطففین، هشتاد و سومین سوره قرآن است. این سوره را در ترتیب نزول، هشتاد و ششمین سوره نازل شده بر پیامبر اسلام دانسته‌اند که پس از سوره عنکبوت و پیش از سوره بقره نازل شد. این سوره را مکی دانسته‌اند.[۶]

پانویس

ارجاعات

منابع

  • خرمشاهی، بهاءالدین (۱۳۹۳). ترجمه قرآن کریم استاد خرمشاهی (به فارسی-عربی). قم: موسسه تبیان.
  • دفتر تبلیغات اسلامی (۱۳۸۸). فرهنگ‌نامه علوم قرآن. تهران: دفتر تبلیغات اسلامی.
  • رازی، محمد بن عمر (۱۴۲۰). مفاتیح الغیب، تفسیر کبیر. سوم (به عربی). بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • گمشادزهی، محمدگل (۱۳۹۴). ترجمه معانی قرآن کریم. به کوشش کتابخانه عقیده. مجموعه موحدین.
  • طباطبایی، محمدحسین (۱۳۹۵). ترجمه تفسیر المیزان. ترجمهٔ سید محمدباقر موسوی همدانی. قم: دفتر انتشارات اسلامی.
  • مکارم شیرازی، ناصر (۱۳۷۴). تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب اسلامیه.